uspješan SUV Kroz sve generacije

Toyota RAV 4 slavi 30 godina od premijernog nastupa,

Foto: Domagoj Kovačić

Revolucionarni kompaktni SUV izumio je segment i nastavlja predviđati promjenjive zahtjeve modernog života tri desetljeća kasnije

Toyota RAV4 slavi tri desetljeća otkako je preoblikovala automobilski krajolik, tijekom kojih je postala SUV ikona, neprestano se razvijajući kako bi prihvatila nove tehnologije i predvidjela očekivanja kupaca.

U ožujku 1994. Ženevski sajam automobila bio je domaćin lansiranja hrabre nove vrste vozila: kompaktnog SUV-a s pogonom na sve kotače baziranog na monokok karoseriji. Toyota RAV4 bila je doista originalna, krčeći nove temelje kao agilno i svestrano vozilo dizajnirano za zahtjeve modernog života. Izraz SUV u to je vrijeme bio neuobičajen, ali od početka prodaje u svibnju 1994. dobio je izrazito pozitivan odgovor medija i kupaca.

U razvoju prvog RAV4, dizajneri su slijedili specifične ciljeve kako bi ostali vjerni izvornoj viziji, prvi put izraženoj konceptnim automobilom RAV-FOUR na Tokyo Motor Showu 1989. godine. Novi model trebao bi pružiti izdašan prostor unutar kompaktnog, sportskog i osebujnog dizajna karoserije. Ovaj novi tip vozila postavlja vozača u povišeni položaj sjedenja, čime se vidi veći dio ceste, čime se stvara sigurnije iskustvo vožnje. Snažne off-road sposobnosti trebale bi se kombinirati s performansama i udobnošću na cesti, uz istovremeno ispunjavanje najviših standarda sigurnosti i zaštite okoliša. Na temelju tih načela, RAV4 je ponovno izmislio sebe i rekreacijski SUV segment kroz dosadašnjih pet generacija, neprestano se razvijajući kako bi predvidio promjenjive ukuse kupaca.

Inovacija je bila u središtu njegova razvoja tijekom posljednja tri desetljeća, naglašena ranim usvajanjem učinkovitih tehnologija pogona. Još 1997. godine RAV4 je izrazio Toyotinu predanost istraživanju novih tehnologija za smanjenje utjecaja na okoliš kada je baterijska električna (BEV) verzija krenula u prodaju na odabranim tržištima.

Od tada je RAV4 doživio uvođenje Toyotine vodeće hibridne električne (HEV) tehnologije u SUV segment s trećom generacijom 2016., nadopunjujući postojeću liniju učinkovitih benzinskih i dizelskih motora. Plug-in Hybrid (PHEV) ušao je u ponudu 2020., naglašavajući Toyotin višestruki pristup ugljičnoj neutralnosti, koji se obvezuje ponuditi niz pogonskih sklopova koji odgovaraju specifičnim potrebama kupaca, tržišnim uvjetima i lokalnoj infrastrukturi.

Te elektrificirane opcije dodatno su poboljšale iskustvo vožnje RAV4, dodajući smirenu vedrinu hibrida kao i dodatnu izvedbu sve snažnijih motora za još bolje ubrzanje. U međuvremenu, kroz inovativnu upotrebu novih platformi, kao i ažuriranu tehnologiju ovjesa, Toyota je sa svakom generacijom stvorila sigurniju, stabilniju i korisniju vožnju.

Napredak u posljednjih 30 godina otišao je dalje od performansi i učinkovitosti kako bi se poboljšala i praktičnost. Izdašan kapacitet prtljažnika – kada su stražnja sjedala u upotrebi ili su preklopljena za dodatni prostor – čini RAV4 sposobnim partnerom, dok je sve prostranija, gostoljubiva unutrašnjost poboljšana sa svakom generacijom najnovijim multimedijskim sustavima u vozilu.

RAV4 je uvijek stavljao sigurnost putnika i ostalih sudionika u prometu kao prioritet. Kao dio Toyotine predanosti demokratizaciji napredne sigurnosne opreme, tijekom godina najnoviji sustavi Toyota Safety Sense bili su dostupni na modelima RAV4, pomažući vozačima da izbjegnu širi raspon uobičajenih rizika od prometnih nesreća.

Ostajući vjeran svojoj odvažnoj izvornoj filozofiji i predviđajući promjenjive potrebe kupaca, tijekom svojih 30 godina dosad, RAV4 je postao automobilska ikona i priča o uspjehu u prodaji diljem svijeta. Bio je najprodavaniji SUV na globalnoj razini 2018. i 2019., a dosegao je granicu od 14 milijuna do kraja 2023. na globalnoj razini, uključujući više od 2,5 milijuna u Europi. Hibridni električni ili plug-in hibridni pogonski sklopovi sada čine nevjerojatnih 91% prodaje novih RAV4 u Europi, gdje su najveća tržišta Francuska, Italija, Poljska, Španjolska i UK.

Ideje koje stoje iza RAV4 (rekreacijsko aktivno vozilo s pogonom na 4 kotača) prvi su put izražene u konceptnom automobilu RAV-FOUR na sajmu automobila u Tokiju 1989., što ukazuje na Toyotin interes za stvaranje kompaktnog modela s pogonom na sva četiri kotača. Ovo je bila samo studija dizajna, bez ikakvih detalja potrebnih za stvarni razvojni model, ali je dobila entuzijastičnu dobrodošlicu javnosti. Godine 1991. projekt je dobio zeleno svjetlo i započeli su razvojni radovi.

Prva generacija, 1994 – 2000

Toyotini dizajneri stvorili su odvažan, zabavan novi izgled za originalni RAV4, razbijajući konvenciju dajući mu privlačne obline i jedinstvene linije. Straga postavljeni rezervni kotač nagovijestio je terenske sposobnosti RAV4, ali svježi novi stil dobro je odgovarao i ruralnim i urbanim okruženjima. U svom izvornom obliku, RAV4 je bio kompaktni model s dvoja ili troja vrata, dugačak samo 3,69 m. Snaga je dolazila iz 2,0-litrenog benzinskog motora od 129 DIN KS, postavljenog poprečno, dok je prijenos osiguravao stalni pogon na sve kotače. Inovacije koje su bile predodređene da postanu norma, uključivale su laganu monokok karoseriju i neovisni stražnji ovjes. Visoki vozački položaj RAV4 omogućio je veću vidljivost, dok je njegova kompaktna veličina olakšala manevriranje. Njegovo okretno rukovanje i udobnost putnika više su nalikovali hatchbacku nego vozilu s pogonom na sve kotače. Godine 1996. ponuda je proširena na verziju s pet vrata (dužine 4,1 m) i opciju s prednjim pogonom na dva kotača, dok je uslijedio mekani krov s troja vrata. Godine 1997. električna baterijska (BEV) verzija s prednjim pogonom krenula je u prodaju na odabranim tržištima. Bio je sposoban za skromnih 45 kW (63 DIN KS), s nikal-metal-hidridnim baterijama ugrađenim ispod poda, i imao je procijenjeni domet od približno 200 km.

Druga generacija, 2000. – 2006

Novo tisućljeće donijelo je drugu generaciju RAV4, razvijenu na temelju iskustva stečenog njegovim revolucionarnim predstavljanjem. Nova platforma, novi ovjes i stalni pogon na sve kotače stvorili su energičnu, ali udobnu vožnju na cesti i van nje, dok je udobnost unutrašnjosti poboljšana vrhunskim osjećajem. Novo pakiranje, veći raspon klizanja sjedala i različite konfiguracije stražnjih sjedala stvorili su funkcionalnu i udobnu kabinu. Korak prema održivosti došao je zahvaljujući opsežnoj upotrebi Toyotinog super olefinskog polimera (TSOP) koji se lako reciklira i recikliranim proizvodima za zvučnu izolaciju. I verzije s troja i petero vrata bile su nešto duže, 5,5 cm odnosno 4 cm. U ponudi su bila dva benzinska motora: 123 DIN KS od 1,8 litara i 150 DIN KS od 2,0 litara. Stalni AWD usvojio je središnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem, dok su kupci mogli odrediti stražnji diferencijal Torsen kao tvorničku opciju. Godine 2001. dizelska snaga je po prvi put ponuđena u RAV4 putem 2,0-litrene D-4D jedinice s izravnim ubrizgavanjem sa 116 DIN KS.

Treća generacija, 2006. – 2012

Foto: Toyota

Za svoju treću generaciju, RAV4 je rastao i evoluirao, poprimajući novi, sofisticiraniji izgled. Novi RAV4 postao je isključivo vozilo s pet vrata, odražavajući promjene u željama i zahtjevima kupaca. Temeljen na potpuno novoj platformi za svoju treću generaciju, novi je model sveukupno dulji za 19 cm, dok je verzija s dugim međuosovinskim razmakom također proizvedena za prodaju u Sjedinjenim Državama i drugim tržištima. Model je označio debi novog Toyotinog sustava pogona na sve kotače s elektronički kontroliranom spojkom. Mogućnosti upravljanja RAV4 dodatno su razvijene s prvom primjenom kontrole pomoći pri spustu i pomoći pri kretanju na uzbrdici. Izbor motora je također proširen, s 2.0, 2.4, 2.5 i 3.5 litrenim benzinskim jedinicama, plus novi 2.2 litreni dizel.

Četvrta generacija, 2013. – 2018

Četvrta generacija RAV4 doživjela je standardni međuosovinski razmak za vozilo na globalnoj razini, a duljina vozila ponovno je porasla, za 23,5 cm, što je pridonijelo 47 posto većem prtljažnom prostoru u usporedbi s prethodnikom. Potpuno novi ovjes dizajniran je kako bi poboljšao udobnost vožnje i angažman vozača bez žrtvovanja stabilnosti. Uvedena je naprednija AWD tehnologija s novim inteligentnim sustavom Dynamic Torque Control i dodatkom dviju novih funkcija: kontrola u zavojima i sportski način vožnje. Izbor pogonskih sklopova izvorno se sastojao od 2,0 i 2,5-litrenih benzinskih i 2,0 i 2,2-litrenih dizelskih motora, no 2016. godine RAV4 je doživio najveću promjenu dosad. Potpuna hibridna električna verzija, Toyotin prvi hibridni kompaktni SUV, predstavljena je po prvi put, nudeći ukupnu snagu sustava od 197 DIN KS s E-Four elektroničkim pogonom na sve kotače. Uz pružanje performansi koje vozači očekuju od najsnažnijeg europskog RAV4 do sada, hibridni pogonski sklop postigao je potrošnju goriva koja je vodeća u klasi – potpomognutu vrhunskom aerodinamikom – i niske emisije CO2.

Peta generacija, 2018. do danas

Peta generacija lansirana je u Europi početkom 2019. i godinu dana kasnije pomogla je RAV4 da dosegne globalnu kumulativnu prodajnu prekretnicu od 10 milijuna jedinica. Snažan stil izražava robusne i sposobne kvalitete koje su definirale najprodavaniji SUV na svijetu, prenoseći osjećaj zabave i avanture “idi bilo gdje”. Bio je to prvi SUV izgrađen na platformi Toyota New Global Architecture, koja je postigla nisko težište, malu težinu i snažnu šasiju za iznimnu upravljivost i stabilnost. Kao potpuno hibridni asortiman u zapadnoj Europi, usvojio je Toyotinu hibridnu tehnologiju četvrte generacije, zajedno s novim 2,5-litrenim hibridnim motorom Dynamic Force, koji je donio značajna poboljšanja u pogledu snage, odziva i učinkovitosti. Godine 2020. peta generacija prihvatila je daljnje tehničke inovacije s uvođenjem prvog RAV4 Plug-in Hybrid, najsnažnijeg i najučinkovitijeg RAV4 ikada napravljenog, s 306 DIN KS, brzim ubrzanjem plus iznimno niskim emisijama CO2 i potrošnjom goriva.

GR SPORT (2023. do danas)

Najnovije poglavlje u priči o RAV4 je novi RAV4 GR SPORT, dodatak asortimanu koji dolazi sa značajkama stila i opreme koje izražavaju sportski duh i sofisticiranost inspiriran TOYOTA GAZOO Racing i njegovom misijom stvaranja sve boljih automobila kroz moto sport. Sportski izgled, 19-inčni aluminijski naplatci i ekskluzivni dizajnerski detalji nadopunjeni su daljnjim poboljšanjima ovjesa. Ponovno podešen ovjes, uključujući nove tvrđe opruge i postavke amortizera, poboljšava upravljivost i nudi zanimljivije iskustvo vožnje.

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo