Volkswagen Type 2, najpoznatije dostavno vozilo svih vremena, predstavljen je 1949., na bazi legendarnog modela Buba, Volkswagen Type 1, a prije 71 godinu predstavljena je kultna putnička verzija s devet sjedala…
Foto: sv1ambo, Wikimedia Commons
Prva je skica stavljena na papir 2017., no prezentacija modela održana je tek potkraj 1949., a proizvodnja počela 1950. U jednom od tih termina i mi ćemo mu posvetiti veliki članak, slaveći stvarnu godišnjicu. Ovo je sjajno vozilo, jedan od oldtimera koji ne prestaje oduševljavati, te stjecati nove i nove generacije poklonika, a vrhunski primjerci Sambe koštaju poput novog Ferrarija.
Što se zapravo dogodilo 1947. i zašto Volkswagen to sada slavi? Nakon što je prethodne godine posjetio Wolfsburg i vidio Plattenwagen, improvizirano dostavno vozilo za prijevoz dijelova po tvornici, nizozemski uvoznik VW-a Ben Pon (1904. – 1968.) na papiru je 23. travnja 1947. skicirao osnovni koncept Bullija.
Tvrtka je rado prihvatila njegovu ideju, no zbog zauzetosti resursa rad na razvoju počeo je tek 1948. Samo je skica koju vidite na jednoj od priloženih slika uistinu stara sedamdeset godina. Ako mislite da prigovaramo bez veze, samo se zapitajte slavite li rođendan na datum kada ste začeti ili na onaj kada ste uistinu ugledali svijet – premda nije sporno da određene političke opcije lobiraju za prvu opciju, nekako sumnjamo da i oni sami slave svoje rođendane devet mjeseci ranije…
Teretne su prerade postojale i prije 1947., premda ne na principu na kojem je nastao Bulli. No nastranu dvojbi oko datuma, o samom vozilu, svakako vrijedi reći još ponešto. S ‘više prozora od zgrade UN-a’ i ‘aerodinamikom cigle’ postao je kultno vozilo nekoliko supkultura, poput hipija i surfera, no ljubitelja ima mnogo.
I na našim ih je cestama bilo podosta, no podizanje cijena zadnjih godina mnoge je primjerke odvelo preko granice, a znate li za neki zbuksan u kakvom štaglju, vjerojatno ste već nanjušili priliku za dobru zaradu. Domino efektom već su ozbiljno porasle i cijene kasnijih modela, T2, pa i T3.
Simpatično dizajnirana karoserija proizvodila se u četiri osnovne verzije, kao zatvoreni kombi, putnički kombi, luksuzni Samba bu s 23 prozora, kombi s jednostrukom kabinom i kombi s dvostrukom kabinom.dugačak 4280, širok 1750 i visok 1920 mm. Imao je razmjern kratak međuosni razmak od Volkswagen Bube (2400 mm), na čijim je temeljima napravljen.
Pokretao se 4-cilindarskim zrakom hlađenim bokserskim Volkswagen Bube, koji je, uz isti 4-stupanjski mjenjač (prvi nesinkronizirani) i diferencijal s završnim reduktorom okrenut za 180 stupnjeva i priključuje se na drugu stranu na diferencijal, zbog potrebe ugradnje dodatnih reduktora u glavčini kotača.
Time je istodobno povećana udaljenost pogonskih vratila od podloge (poznata tehnologija transportnih vozila), uz njihajući poluneovisan ovjes iz Bube.
To je omogućilo da prvi model 1100, mase 975 kg i nosivosti 750 kg bude funkcionalan i sa samo 25 KS pri 3300/min iz obujma 1131 ccm. Postizao je 85 km/h, a prosječno trošio 9,0 litara na 100 km.
Početkom 1954. uveden je model 1200: povećanjem provrt sa 75 na 77 mm, uz zadržavanje hoda od 64 mm,obujam je povećan na 1192 ccm. Snaga je porasla na 30 KS pri 3400/min, što je najveću brzinu povećelo na 90 km/h uz prosječnu porošnju od 9,5 litara.
Ubradnjob većeg rasplinjača, Solex 30 umjesto Solex 28 je 1965. snaga povećana na 44 KS pri 4000/min, što je najveću brzinu povećalo na 110 km/h, a prosječnu potrošnju na 9,7 litara. Karijeru je završio početkom 1967. kad je uveden momel druge generacije, T2…
Volkswagen T1 danas vrijedi pravo bogatstvo. Dobro uređeni, pogotovo kombi verzije, cijene se i više od 50.000 eura… To je zbilja iznimno vozilo i jedan od najprepoznatljivijih objekata na četiri kotača ikada stvorenih.