Vozili smo: Dacia Duster 1.6 SCe Prestige, adut je klasičan benzinac prvog Qashqaija

Nissanov ‘atmosferac’, dokazan u više od 20 modela francusko-japanskog koncerna, ugodniji je i tiši od dizelaša, a žustriji od očekivanja (11,9 s, 172 km/h), pa naglašava spretnost i funkcionalnost rumunjskog kompaktnog SUV-a, ali, nažalost, trošarinu povećava na 20.000 kn, pa je uz najbogatiju opremu, bez 4×4, cijena 124.150 kn
Rumunjski kompaktni SUV druge generacije, jeftinija, ali u bitnome nimalo lošija izvedenica Nissan Qashqaija, vrline je pokazao već na prezentaciji početkom godine. A potom smo ‘in vivo’ to zaključili testirajući bogato opremljenu dizelsku verziju s pogonom 4×4. Sada nas je dopala zanimljiva kombinacija: najbolji paket opreme Prestige (u ponudi su još osnovni Essential i srednji Comfort), s atmosferskim benzincem 1.6 SCe i prednjim pogonom. Je li to poželjna kombinacija? Itekako!Da je priča o novim ‘downsizing’ benzincima itekako nategnuta, jer oni manje od atmosferskih slične snage, uglavnom samo na papiru, pokazuje ovaj ‘atmosferac’ obujma 1598 ccm. Stigao je s redizajnom prethodnog Dustera i nije riječ o poznatom Renaultovom DOHC 16-ventilcu obujma 1598 ccm, serije K-Type. Iza oznake SCe (Smart Control Efficiency) krije se jednak takav takvom Nissanove serije HR16DE, poznat iz prethodnog modela Qashqai (ugrađivao se i u Juke), a razlikuje se aluminijskim blokom umjesto željeznog i razvodnim lancem umjesto zupčastog remena. Specifičan i zanimljiv je i nagnutim cilindarskim blokom prema kućištu radilice, kako bi se u trećem taktu smanjio kut klipnjača prema cilindarskoj osi i smanjila bočna sila klipova na stijenke cilindara (dok idu iz GMT u DMT). U suradnji s Renaultom dorađen je i ‘izbrušen’ 2005., ugrađivao se u više od 20 modela iz francusko-japanskog koncerna, a karijeru će, osim u Dacijama Duster, Dokker i Lodgy, nastaviti i u novoj Ladi XRAY. Najbogatiji paket opreme prepoznaje se po lijepim 17-colnim alu naplacima, posebno dizajniranim podnožjima branika i nosačima krova, 21 cm udaljenosti podnice od podloge osigurava i terenska svojstva, a istodobno je osigurana stabilnost za dinamičnost i sigurnost kroz zavojeTime se smanjuje trenje i trošenje cilindara i karika te istodobno potrošnja goriva i emisija CO2. U novoj je verziji kompresijski omjer povećan s 9,5 na 11,2, unaprijeđeno ubrizgavanje, a dobio je sustav Start/Stop. Sve to doprinosi učinkovitosti i nižoj potrošnji.Stoga ne čudi što je ovaj atmosferski benzinac, osim što je uglađen i dobrih performansi, razmjerno štedljiv. Bolji od očekivanja, zapravo puno bolji i zbilja nije mana što je jedini benzinac u ponudi. Uz njega nudi se još jedino slavni Renaultov turbodizelaš s 95 i 115 KS. Da, može se naručiti i s pogonom 4×4, ali za normalne je uvjete, zbilja, prednji je pogon prava mjera. Ovako je jeftiniji nemalih 19.000 kn i šest posto jeftiniji. I još jedna ne baš nevažna prednost. Ovaj motor ima 115 KS, ali 84 kW, dakle ne 85 kW odnosno 116 KS, kao većina konkurenata slične snage. Time upada u kategoriju obaveznog osiguranja od 66 do 88 kW (90 do 115 KS), a ne od 85 do 110 kW (116 do 150 KS). Razlika je, ovisno o bonusu, jedan tank goriva i više, godišnje, svake godine. Usto, održavanje je osjetno jeftinije, a rizici skupih kvarova znatno manji nego kod dizelaša.No, vratimo se dojmovima, novi je Duster zbilja ‘odrastao’ kompaktni SUV, dovoljne prostranosti i kvalitetnije ‘složen’ od prethodnike. Nećemo reći da je prvom išta bitno falilo, ali ipak, bilo je jeftine plastike, s u detaljima mirisao je na ‘jeftilen’. Prošlost! Preglednost i ergonomija, a pogotovo profilirana sjedala i precizan 5-stupanjski mjenjač osiguravaju ugodnu vožnju. Srećom, ručna kočnica je klasična, u Daciji (valjda) još ne pomišljaju na električnu. Velika je vrlina osjećaj upravljanja uz krug okretanja manji od 10,5 mDaleko od toga da je Duster sada premium, ali izvedba je sasvim korektna, čista i pregledna, s bitnim hi-tech elementima i središnjim dodirnim ekranom. Posebno su ugodna blago povišena profilirana sjedala, koja zaokružuju ugođaj SUV-ovske vožnje. U ugodno profiliranim, blago povišenim sjedalima, za volanom dojam je kao u prvom Qashqaiju, uz iznimnu okretnost. Krug okretanja je samo 10,44 m, što je izvrsno za grad i najmanje (najbolje) u klasi. Upravljivošću i voznim svojstvima doprinosi ‘konkretno’ podvozje te uglađen, elastičan i dovoljno temperamentan motor. Za razliku od turbomotora nema ‘udara snage’, ali snagu otpušta ravnomjerno i dovoljno žustro.  Spontano reagira na gas. Pomaže mu precizan 5-stupanjski mjenjač, baš dobro sparen s motorom i SUV-ovski malo skraćeni završni prijenos.Brojke govore uvijek dovoljno, ubrzanje do stotke za 11,9 sekundi i špica od 172 km/h, za kompaktni SUV, više su nego pristojne performanse. A pritom je naglasak na uglađenosti, te je vožnja zbilja ugodna. Stječe se i dojam povećane kompaktnosti i čvršćem, konkretnijem podvozju od prethodnika.Zbog toga je vožnja u gradu, uz krug okretanja 11,2 m, ugodna i spretna, a 21 cm udaljenosti podnice od podloge, koja mu daje i terenske mogućnosti, dobro dođe i u našim gradskim uvjetima. U ugodno povišenom položaju i s kompaktnim, preciznim podvozjem, koje dobro kombinira stabilnost i udobnost, sve je po mjeri za dinamičnu vožnju. Motor spontano reagira na gas u svakom stupnju, a cijelo smo vrijeme imali osjećaj da je potrošnja niža nego što smo očekivali.U normalnom je ritmu oko 7,5 litara, s prosječnih osam može se lijepo voziti. To je, otprilike, dvije litre na 100 km više nego s dizelašem 1.5 dCi, što je, računajući cijenu, održavanje, manju izvjesnost skupih kvarova i ugodniju, tišu vožnju – isplativo!Dugohodni atmosferski benzinac (78 x 83,6 mm) uglađen je, dovoljno temperamentan i elastičan, a potrošnja goriva je usto korektna. Prosječno smo trošili 7,9 litara, manje od očekivanja. Preporučljiv je izbor uz godišnju kilometražu manju od 15.000 kmI pet stupanja u mjenjaču sasvim je dovoljno (usto su bez šestog stupnja otpori transmisije nešto niži), šaltanje je po ‘Renaultovom receptu’ ugodno i precizno, a SUV-ovski nešto kraći prijenos zaslužan je za osjećaj živahnosti. Naravno, zbog toga se ne može očekivati da je ovo auto za dužu vožnju brzinom 160 km/h, koliko sinergija manjkavog članka 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama i 10-postotna policijska tolerancija dozvoljavaju.  Za te brzine nedostaje 6. stupanj i na autocesti se preko 130 km/h osjećaju previsoki okretaji. A tu brzinu lakoćom podnosi, što objektivno, nije malo. Neke će odbiti podatak kako se Dacija nije proslavila na Euro NCAP crash testu, tamo je osvojila osrednje tri zvjezdice. Ako uračunamo u kolikoj su mjeri pooštrena pravila i kako se bodovi i ukupna ocjena gube na neposjedovanju hi-tech opcija (upozorenje na napuštanje trake, autonomno kočenje…), ovaj pristupačan Dacijin kompaktni SUV, s francuskim i japanskim ‘genima’, i ne kotira loše.Cijena? Nažalost, nove trošarine ‘zaparuju’ cijenu za blizu 20.000 kn, no i s time je osnovni benzinac 1.6 dostupan za 102.900 kn, a za osnovni dizelaš s 95 KS stoji 118.400 kn. No i cijena ovog, opremom prilično dobro posloženog modela, sa svim bitnim elementima dostupnog ‘luksuza’ – 124.150 kn, sasvim je korektna. Zbilja, zaslužuje – palac gore!POGONMotor: benzinski, atmosferski, 4 cilindra, ugrađen sprijeda poprečno, 4 ventila po cilindru, Euro 6bObujam: 1598 ccmSnaga: 84 kW/115 KS pri 5500/minMoment: 156 Nm pri 4000/minMjenjač: ručni, 5 st.Pogon: na prednje kotače Start/stop: daKAROSERIJAIzvedba: kompaktni SUV, 5V, 5 sjedalaGabariti: 4341 x 1804 x 1682 mmMeđuosni razmak: 2676 mmKut pristupa/izlaska: 30/34°Najmanja udaljenost od podloge: 210 mmCd: 0,31Krug okretanja: 10,44 mMasa/nosivost: 1240/497 kgPrtljažnik: 411/1409 lSpremnik: 50 lEuroNCAP: 3 zvjezdicePODVOZJEOvjes: MacPherson/polukrutKočnice: sprijeda samoventilirani diskovi, straga bubnjeviRučna: mehaničkaNaplaci: aluminijskiGume: 215/60 R17PERFORMANSEBrzina: 172 km/h0-100 km/h: 11,9 sPotrošnja (EU): 8,0/5,8/6,6 lNa testu: 7,6 l/100 kmCO2: 149 g/kmCIJENAOsnovni benzinski model: 1.6 SCe Essential -102.900 knOsnovni dizelski model: 1.5 Blue dCi Essential – 118.400 knTestni model: 124.150 kn VRLINE I MANE+ sposobnosti na terenu+ uglađenost i izoliranost kabine+ izniman krug okretanja- nedostatak 6. brzine


Komentari

loading...