Zaredale krađe volana otkrivaju još veći, OVAJ problem:

Crno tržište skupih zračnih jastuka opskrbljuje se krađom iz automobila te “kanibalizacijom” – rabljenim automobilima se prije prodaje vade zračni jastuci te ugrađuju već iskorišteni (ili ništa), a dodatnim otpornikom vara upravljački modul…

Nerazumno visoka, kontraproduktivna i nacionalno štetna davanja na nove automobile izazvala su bujanje tržišta rabljenih vozila koja uglavnom, kroz unos, na naše tržište stižu iz bogatijih zemalja EU-a. A ta pojava pogoduje nizu krimogenih, vrlo unosnih aktivnosti. Volan sa zračnim jastukom, ovisno o modelu, stoji od 1000 do 1500 eura, pa se mnogi okreću kupnji na crnom tržištu, za trećinu ili četvrtinu cijene.

Odakle dolaze ti dijelovi? Prvi su izvor, kojeg prodavači takvih dijelova “deklariraju”, su slupani automobili po kriteriju totalne štete. Ako je popravak tehnički neopravdan i financijski neopravdan, takvi se automobili prodaju u dijelovima, postaju “donatori” organa.

No, ima bolja i, za one koji se bave nelegalnim poslom, isplativija mogućnost – iz automobila koji se prodaje, pogotovo ako ide u izvoz, skida se ispravni zračni jastuk, s aktivacijskim i senzorskim sklopom, prodaje na “crnom” tržištu i pro forma ugrađuje već iskorišteni. Kako bi upravljački modul “prepoznao” da je ugrađen ispravan sklop zračnog jastuka, ugrađuje se dodatni otpornik. Stoga se ni u propisanoj proceduri tehničkog pregleda ne može utvrditi ovaj “marifetluk”.

Na našem tržištu nakupilo se više od 150.000 rabljenih vozila koja prodaju tvrtke, saloni, privatne osobe, a na svakom trećem (najmanje) nedostaje, odnosno neispravan (iskorišten) barem je jedan zračni jastuk. Ovoj pošasti pogoduje sve češća praksa osiguravateljskih tvrtki da odštetu za popravak vozila dogovaraju po sustavu nagodbe. Pri sudaru, čak i manjeg intenziteta, ako se otvori zračni jastuk (airbag), odnosno jastuci, cijena popravka “leti u nebo”.

Naime, uz sklop zračnog jastuka i njegovu oplatu u volanu ili armaturi, treba izmijeniti i sustav za aktiviranje te elektronički-inercijski senzorski sustav i upravljački elektronički modul. Ako popravak u ovlaštenom servisu stoji 100, oni stranci nude isplatu 50 do 70 posto vrijednosti popravka, koja se tada sama snalazi, u pravilu “na crno”. Stvara se potreba za ispravnim rabljenim zračnim jastucima (cijelim sklopovima), pa je i sve veća ponuda preko internetskih oglasnika.

No, veći dio završava kod servisera, autolimara, koji nude posao “u paketu”, za koji, naravno, ne izdaju monetizirani račun. Ugrađene dijelove, kako bi bili što konkurentniji, nabavljaju na crnom tržištu. Odakle? Iz svih izvora, uključujući navedeni. Dakle, velik je uzrok u nesređenoj državi, s nelogičnim propisima i lošoj financijskoj disciplini, kojoj pogoduju osiguravateljske tvrtke.

Zbog toga bi država trebala početi donositi mjere koje sprječavaju, a ne pogoduju nelegalnim i krimogenim aktivnostima. Smanjiti davanja na nova, sigurna vozila, ali najvažnije je propisati da osiguravateljske tvrtke mogu i smiju isplaćivati odštete samo za popravke u ovlaštenim i specijaliziranim servisima. Isplate “po nagodbi” treba ukinuti!

Pobogu, riječ je o bitnim dijelovima i sklopovima pasivne sigurnosti, koji spašavaju živote! Kako država smije ostaviti mogućnost da se zračni jastuci, iz tko zna kojeg izvora (prilikom krađe mogu se onesposobiti, a potom se prodaju kao ispravni), ugrađuje zračne jastuke?! Zbog čega se tako pogoduje osiguravateljskim tvrtkama, koje gledaju samo svoj financijski interes, a ne vole sudjelovati u programima koji potiču sigurnost u prometu.

Važni savjeti:

1. Najučinkovitija zaštita od krađe volana je kvalitetno i stručno ugrađen alarm, kojeg nije lako isključiti. Lopovima nimalo ne odgovara da automobil počne tuliti i blinkati, pa takve izbjegavaju, a ako se pri krađi alarm aktivira, u pravilu odustaju od krađe i bježe.

2. Pri kupnji rabljenog automobila, odvedite ga u ovlašteni servis ili kod autoelektričara, koji posjeduje odgovarajuću dijagnostički uređaj i softver te provjerite ispravnost svih zračnih jastuka. Dijagnostički se uređaj spaja preko OBD priključka te se unošenjem podataka o proizvođaču i vozilu ulazi u sigurnosni sustav, koji jasno pokazuje je li zračni jastuk ispravan ili neispravan, odnosno je li “fake” ugrađen već iskorišteni (aktivirani). Preko ‘crash data’ usto se može provjeriti je li automobil imao sudar.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin