Od radio-kasetofona do YouTubea: Evolucija multimedije u automobilima

Što je to točno infotainment sustav automobila? Jednostavno, sustav koji vozaču i putnicima omogućuje audio i(li) video zabavu tijekom vožnje. Takav sustav pruža nekolicinu funkcija koje pružaju pomoć, od sviranja glazbe do emitiranja stražnje kamere prilikom vožnje u rikverc…

Foto: Pixabay, Volkswagen

Tijekom desetljeća ovi su sustavi značajno napredovali te se mi možemo smatrati sretnicima da živimo u razdoblju istodobnog pružanja informacija i zabave. Današnji infotainment sustav automobila pruža upravo to. Primjerice, tijekom vožnje možete surfati internetom. Internet preglednik, ništa drugačiji od onoga na vašem računalu, dozvoljava sve, pa čak i da igrate casino igre ako vas je volja. Naravno, dok auto miruje!

Nedugo prije početka Drugog svjetskog rata predstavljena on/off tipka

 Početak evolucije multimedije možemo svrstati u 1930-e godine kada se svijetu predstavio AM radio. Iako su ti radiji bili iznimno glomazni i skupi, prouzročili su poprilično komešanje među ljudima te dali vozačima prvo iskustvo uživanja u automobilskom infotainmentu. Do kraja desetljeća, on/off tipka na takvim radijima bila je uobičajena pojava. Motorola je bila ta koja je prva ponudila djelić ove tehnologije, i to za 130 američkih dolara, što je ekvivalentno današnjem iznosu od više od 1700 dolara.

Vibracije štetile vinilima

 Tijekom 1940-ih evolucija je napredovala tako što su uvedene dodatne tipke pomoću kojih je bilo moguće zapamtiti radio-stanice. Iako vam se ovo iz današnje perspektive čini kao nešto najnormalnije, uobičajen način pohranjivanja podataka, u to je vrijeme taj napredak bio podosta revolucionaran. U 50-im godinama 20. stoljeća, američke automobilske kompanije počinjale su postavljati u vozila uređaje koji su omogućavali vozačima odabiranje vlastite glazbe.

Dok je američki Chrysler bio potpuni promašaj, njegova britanska inačica, Philips Mignon, bio je strahovito popularan, a tome ide u prilog činjenica kako su se njime koristili i jedan od članova Beatlesa, George Harrison, te najbolji boksač svih vremena, Muhammad Ali. Međutim, ova popularnost vrlo je brzo splasnula budući da se kvaliteta zvuka tadašnjih vinila pogoršavala svakom malo jačom cestovnom vibracijom. Uskoro su putnici otkrili novu, superiorniju formu automobilskog infotainmenta.

Krajem 60-ih prvi automobil sa stereom

 Godine 1964. uvedena je analogna pohrana podataka u obliku vrpce koja je mogla primiti osam pjesama. Ford se vodi kao inovator toga. Pokazalo se kako magnetske vrpce mnogo bolje odgovaraju automobilskom playeru nego vinili. Prema kraju desetljeća, na tržište je izašao prvi automobil sa stereo sustavom, koristeći dva zvučna kanala umjesto dotadašnjeg jednog (mono). Beatles je bio jedan od prvih bendova koji je eksperimentirao s glazbom dizajniranom za stereo output.

Toyotin NAVICOM

 Glavna mana 8-tracks vrpce bila je glomaznost, tako da je uvođenje kompaktnih kazetnih uređaja tijekom 1970-ih bilo dočekano širokih ruku. Kazeta je bila kompaktna metoda pohranjivanja glazbe, s dovoljno vrpce da se pohrani, otprilike, 45 minuta glazbe sa svake strane, a cijena je bila pristupačna.

Godine 1981. Toyota je predstavila prvi navigacijski sustav u automobilu, točnije, u svom najnovijem modelu zvanom Celica, a sam sustav zvao se NAVICOM. Kontroliran od strane mikroračunala, ovaj elektronički kompas opetovano je pomoću grafova prikazivao smjer i udaljenost do već ranije kodirane destinacije.

Borba CD i MP3 playera

 Sljedeća velika inovacija stigla je u 1990-ima predstavljanjem CD playera. Mala težina CD-ova te superiorna kvaliteta zvuka pokazivale su kako neće dugo trebati dok novi krik tehnologije potpuno ukloni kazete s polica dućana. Dolaskom posljednjeg desetljeća svome kraju, MP3 playeri sve su više preuzimali prevlast.

Bio je to prvi nematerijalni način pohrane podataka. U 21. stoljeću ekrani na dodir vrlo su brzo uzeli maha tako što su mogli obavljati radnja kao niti jedan drugi vid infotainment tehnologije u automobilu, od slušanja glazbe, preko korištenja GPS sustava, do kontroliranja klime u vozilu. U to vrijeme predstavljeni su Bluetooth te USB priključci, dok je Ford uveo posebnu kontrolu sustava – glasom.

U proteklih desetak godina, upoznali smo se s automobilima koji posjeduju vlastitu WiFi mrežu, ali i mnoge ostale pogodnosti suvremenog svijeta, poput 3D navigacije, emitiranja prometnih podataka u stvarnom vremenu te korištenja brojnih internetskih platformi, poput YouTubea. Posljednji napredak pokazuje koliko je infotainment sustav ustvari napredovao proteklih desetljeća, a kraj se ne nazire.

Komentari