Pouke katastrofalnog rušenja mosta u Genovi su zastrašujuće

Mostove i petlje, kojima je dugogodišnjim zanemarivanjem održavanja i saniranja struktura jako oštećena, urušena, više nije moguće popraviti, treba ih srušiti i ponovno izgraditi!

Kad bi slijed događaja bilo moguće vratiti, i da se ne dan, ne mjesec, nego godinu prije strašne tragedije uslijed rušenja mega-mosta u Genovi, u ljeto prošle godine, provela stručna i temeljita analiza stanja noseće strukture mosta, vizualno, potom nedestruktivnim testiranjem, pa kontroliranim destruktivnim u svrhu boroskopskih pregleda te mehaničkog ispitivanja i kemijske analize betona i čelične armature, zaključilo bi se da ga treba odmah zatvoriti, kontrolirano srušiti i izgraditi novi.

Za sanaciju bilo je prekasno!Slično je u slučaju gangrene zbog teško pokvarenog zuba. Ni dan, ni mjesec, možda ni godinu prije njegov popravak ne bi bio medicinski opravdan. Trebalo bi ga vaditi! Dakle, kad nastane prvo oštećenje, karijes, treba to popraviti odmah ili čim prije. U protivnom, šteta se multiplicira i nakon određenog vremena zub je izgubljen, a ako se pretjera, teško se ugrožava čitavo zdravlje, čak i život.

Nažalost, u slučaju mosta situacija je gora i složenija. Riječ je o statički i dinamički visokoopterećenim objektima cestovne infrastrukture, preko kojih su se, tijekom desetljeća, promet i sva opterećenja umnogostručili. Uslijed toga, a i strukturno-kemijskih promjena, počinju procesi umaranja i degradiranja materijala, koji se najprije pokazuje inicijalnim, propagirajućim pukotinama.

I tu počinje ‘spirala smrti’. Naime, ako se pukotine odmah ne saniraju, u njih prodire voda, koja se pri niskim se temperaturama smrzne te potom razara, uništava strukturu. Uz to, kroz te pukotine, a dalje kapilarno, duboko prodire agresivna klorovodična kiselina, nastala otapanjem soli kojom se posipa kolnik (mostovi, vijadukti i petlje, zbog mikroklimatskih uvjeta, posipaju se intenzivnije od ostalih dijelova prometnica).

 

Ona izaziva intenzivno korodiranje (hrđanje) čelične armature, koji je noseća struktura armiranobetonske konstrukcije te ubrzava degradiranje betona. Proces se dijeli u tri faze. Prva je kad se redovitim pregledima, održavanjem i sanacijama objekt drži u projektiranom stanju.

Pozitivan je primjer most Golden Gate u San Franciscu, gdje proces održavanja i popravljanja traje neprestano te se potrebnim intenzitetom provodi s jednog kraja na drugi, pa ponovno…Druga je faza, kad je, zbog intenzivnog dotrajavanja i posljedičnih oštećenja, zbog lošeg održavanja te nestručnih, zakašnjelih ili nikakvih saniranja, popravak moguć, ali više nije isplativ. Isplativije je rušenje i ponovna gradnja!

Treća je faza najgora, kao u slučaju pred rušenje mosta u Genovi. Traži najveću stručnost i odgovornost, jer kvalitetna sanacija tehničko-tehnološki više nije moguća, stoga ni dopustiva! U svakom slučaju loše održavanje i odgađanje sanacija povećava troškove i probleme.

Zbog svega navedenog važno je redovito održavanje i pravodobno, kvalitetno saniranje cestovne infrastrukture, kao što se na autocestama, prije zime svake zime, katranom trebaju zatvoriti pukotine na asfaltu, odnosno sanirati oštećene zone.Treba li koga uvjeravati da je proteklih godina i desetljeća održavanje mnogih mostova, vijadukata i petlji u Hrvatskoj bilo ispod propisanih standarda, odnosno dozvoljenog minimuma?

Slike govore više od tisuća riječi, dovoljno je pogledati u kakvom su stanju zagrebački Most slobode, Petlja… Tko može staviti ruku u vatru da je, kao u slučaju mega-mosta u Genovi već 2017., možda i prije,  prijeđena kritična točka (Point of No Return), kad ih više nije isplativo ili tehničko-tehnološki dopustivo popravljati i treba ih srušiti te ponovno izgraditi?

Da nevolja i apsurd budu veći, ti veliki objekti cestovne infrastrukture nisu u nadležnosti državnih ministarstava, nego Grada Zagreba!Zbog toga treba odmah utemeljiti ‘Državnu komisiju za ispitivanje stanja veliki objekata cestovne infrastrukture starijih od 30 godina’, u kojoj bi bili i predstavnici svih građevinskih fakulteta te znanstveno-stručno najistaknutije osobe u tom području.

Ovo je prvenstveno građevinski, tek potom prometni problem.


Komentari

loading...