2 poučka tragične nesreće na A1

Bizarna tragična nesreća na pretjecajnoj traci autoceste razotkriva probleme starosti i lošeg održavanja vozila, ali…

Slika je ilustracija

… kako se moglo dogoditi da zbog loše organiziranog policijskog očevida transportna “žila kucavica” hrvatskog turizma, u praktičko vršnom opterećenju, bude četiri sata blokirana? Izravni i neizravni gubici, u maltretiranje brojnih naših gostiju su golemi, neprocjenjivi.

Autor: Željko Marušić

Ako zbog barem jednog razloga ne treba žaliti za ministrom Marićem to je njegovo neshvatljivo i neodgovorno forsiranje golemih poreznih davanja na nove automobile, koji doprinose sigurnosti, ekologiji i standardu vožnje. Spašavaju živote na cestama!

Da je vlasnik Škode Octavije prve generacije, na tržište uvedene 1996., koji je sa suvozačem jučer smrtno stradao na autocesti A1 između čvorova Otočac i Perušić, mogao kupiti novi automobil taj bi izvjesno imao i bolje gume, a sigurno bi imao sustav za mjerenje tlaka zraka u gumama.

To je iznimno važan sustav aktivne sigurnosti pomaže u povećanju trajnosti i pouzdanosti automobilskih guma, a posebice u sprečavanju gumidefekta u opasnim situacijama. Naime, suvremene gume bez zračnica (tubeless) projektirane su da se na prosječnom automobilu u normalnim okolnostima otkaz zbog gubitka tlaka zraka (gumidefekt) može očekivati jednom u 250.000 kilometara. To se u pravilu događa zbog oštećenja, uvjetovanog nepravilnostima na kolniku (udarne rupe ili strani predmeti), lošeg stila vožnje (penjanje na te rubnjake i forsiranje) te pogrešnog tlaka zraka.

A kad nastane otkaz (nagli, velik pad tlaka), u pravilu mu prethodi blaži ii manji pad tlaka. Dakle, ako guma ima oštećenje sa značajkom inicijalne pukotine ili je na kolniku pokupila oštri predmet, indikator tlaka zraka to detektira i signalom upozori vozača na pad vrijednosti.

Taj sustav usto vozača upozorava i motivira da stalno vozi s ispravnim tlakom zraka u gumama, a dok je on postojan, rizik iznenadnog gubitka tlaka, zbog kojeg biste ostali nasred pretjecajne trake autoceste ili usred tunela, je zanemariv. Rizik ubrzanog trošenja i oštećenja dobro napuhane gume, u usporedni s nepropisno napuhanom stoput je manji.

A država, umjesto da pomogne spriječiti ovakve nesreće, traži da se na novi i siguran automobil plati i “boga i vraga”, četiri razine poreza, ukupno oko 100 posto na tvorničku cijenu!
– porezi sadržani u osnovnoj prodajnoj cijenu, kroz maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe…
– PDV od 25 posto na prodajnu cijenu (dakle s porezom na porez).
– posebni porez na motorna vozila (PPMV), odnosno trošarina.
– godišnji porez pri registraciji, na vozila do 10 godina starosti.

Zbog toga je zlosretni vozač Škode vozio dva desetljeća stari automobil te su naše ceste pune starih i nesigurnih automobila, “lijesova na kotačima”, koje država pogrešnom, neodgovornom i štetnom politikom poreza i autoosiguranja praktički potiče.

Vozač Škode je izvjesno  pridonio nastaloj situaciji, jer bije redovito kontrolirao tlak u gumama (kod starih vozila bez sustava kontrole tlaka to treba  raditi redovito, a pogotovo prije dužeg putovanja autocestom, uz pregled stanja i otkrivanje mogućih oštećenja. Tragičnom ishodu kumovao je krajnje nevješt i/ili neodgovoran postupak vozača u trenutku gumidefekta (Nije se snašao? Nije želio riskirati uništenje gume?), koji nije iskoristio mehaničku redundanciju automobila – mogućnost da na naplacima, po  svaku cijenu, dakle i uz rizik uništenja gume, automobil izveze iz opasnog u sigurno područje, konkretno s pretjecajne, preko vozne na zaustavnu traku.

Zašto to vozač nije napravio, izazvavši gubitak svog i tuđeg života te teško ozljeđivanje triju osoba iz kombija koji je naletio na Škodu Octaviju zaustavljenu na zaustavnoj traci, nikad nećemo saznati.

Kako nesreća nikad ne dolazi sama sve se dogodilo uz negativnu sinergiju potkapacitiranog i loše organiziranog policijskog sustava. Kako se moglo dogoditi da zbog loše organiziranog policijskog očevida transportna “žila kucavica” hrvatskog turizma, u praktičko vršnom opterećenju bude četiri sata zatvorena? Izravni i neizravni gubici, u maltretiranje brojnih naših gostiju, su golemi, neprocjenjivi.

Tim Formule 1, tijekom utrke sposoban je podignuti sportski automobil, skinuti četiri kotača, staviti četiri druga s novim gumama i spustiti automobil, u samo 10 sekundi. Duljinom tog postupka, uz odgovarajuću opremu i istreniranost, dobivaju se i gube utrke, prvenstva.
Ovakve su situacije sasvim predvidive te je policija trebala bolje pripremiti i organizirati kako bi cjelokupni očevid napravila u višestruko kraćem vremenu. Riječ je o nacionalnom interesu!

Bizarna tragična na A1 ukazuje na nužnost ove 2 mjere:

1. Poreznu i osiguravateljsku politiku u cestovnom prometu treba usmjeriti na povećanje sigurnosti vožnje i poboljšanje ekologije, a osloboditi višestruko štetnog i politički uvjetovanog populizma. U tom smislu predlažemo:
a) na nova vozila s 4 zvjezdice za sigurnost po EuroNCAP testu trošarinu treba smanjiti za 25 posto.
b) na nova vozila s 5 zvjezdica za sigurnost po EuroNCAP testu trošarinu treba smanjiti za 50 posto.
c) na nova vozila s 5 zvjezdica za sigurnost po EuroNCAP testu te sustavima autonomnog kočenja te potpore za zadržavanje trake trošarinu treba ukinuti. Da je kombi koji je naletio na zaustavljenu Škodu bio tako opremljen, samostalno bi, najvećom snagom, počeo kočiti prije vozača, pa posljedice izvjesno ne bi bile tragične, a vozač, alarmiran snažnim kočenjem, s više vremena i prostora za manevar, možda bi izbjegao sudar.
d) na vozila bez suvremenih sustava aktivne i pasivne sigurnosti treba progresivno, po stupnjevima zaostalosti, povećati osiguravateljski malus

2. Policija treba bitno poboljšati opremu i strategiju za policijske očevide prometnih nesreća na autocestama, kako bi se spriječili dugotrajni zastoji, kojima se korisnici autocesta izlažu dugotrajnim naporima i gubicima, nanosi velika šteta turizmu i gospodarstvu te svijetu pokazuje našu lošu organiziranost. To se trema temeljiti na sljedećem:a) treba bitno (za 70 do 80 posto) skratiti vrijeme dolaska policijske ekipe za očevid na mjesto nesreće dežurstvima na strateškim lokacijama i ili kombiniranjem helikopterskog prijevoza.
b) korištenjem suvremene tehnologije (dronova) i prilagođenih stručnih metoda treba bitno (za 70 do 80 posto) skratiti vrijeme očevida prometa nesreća, uz istodobno povećanje kvalitete, koja bi olakšala kasnije sudske postupke. Policija treba poboljšati obuku i trenirati ekipe za očevid, kako bi ih ubuduće obavljali u što kraćem roku i što kvalitetnije. Za ovakve situacije treba predvidjeti i mogućnost dolaska ekipe za očevid helikopterom.
c) Nedopustivo je da se ionako preduga blokada autocesta povećava strategijom odvoženja vozila iz sudara vučnom službom. Ubuduće oštećena vozila, nakon obavljenog očevida, treba čim prije ukloniti s mjesta nesreće na zaustavnu traku uz zaštitnu ogradu, a odvoženje, uz asistenciju policije, pokrenuti tek nakon normalizacije prometa.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo