ANALIZA TRAGIČNE NESREĆE

Zašto je 28-godišnjak zavojem u Segetu Donjem jurio kao na utrci? Zato što je znao da nema rizika kažnjavanja!

Primarna mjera za poboljšanje sigurnosti na cestama, povećanje izvjesnosti kažnjavanja, riješila bi 90 posto problema. Bi li krajnje neodgovorni vozač (28) tako vozio u Sloveniji? Naravno da ne bi!

Autor: Željko Marušić

Zašto je 28-godišnjak sinoć malo iza ponoći u Segetu Donjem, desnim zavojem sa skretištem prema hotelu Medena, naumio proći kao da je vozio utrke? Zato što je znao da na toj lokaciji nema radarske kamere, cesta nema fizičke uspornike koji bi ga onemogućili u sumanutoj jurnjavi, a vjerojatnost da će ga tada, na tom mjestu, zaustaviti policija (kao ‘lokalcu’ to mu je bilo dobro poznato) otprilike je jednaka kao da će dobiti nagradu na Lotu.

Zanemario je da je taj, zbog odvojka prema hotelu Medena, prošireni zavoj u vanjskom dijelu i nagnut negativno (prema skretištu), što smanjuje bočnu stabilnost, a asfalt je gladak i, usto, razmjerno hladan. Zanemario je i da auto, prvenstveno gume, nisu u sigurnosno optimalnom stanju. Istraga će pokazati je li pritom bio pod utjecajem alkohola i/ili ostalih zabranjenih supstanci te jesu li, on i suvozač, bili vezani sigurnosnim pojasom

Niz negativnih utjecaja uveo ga je u ‘spiralu smrti’. Izgubio je upravljačku kontrolu efektom podupravljivosti (understeer) te je vozilo tangencijalno izletjelo s ceste i zabilo se u stablo. Poginuli su vozač (28) i suvozač (21).

Ova tragična nesreća pokazuje zašto Hrvatska, iz godine u godinu, ima, razmjerno broju stanovnika, 60 posto više poginulih na cestama, od prosjeka Europske unije (kojeg, usto, Hrvatska pogoršava) te smo među četiri prometno najnesigurnije EU zemlje (lošije je stanje samo u Rumunjskoj, Bugarskoj i Latviji).

Bi li krajnje neodgovorni 28-godišnjak, sinoć iza ponoći, u Segetu Donjem, Ulicom Hrvatskih žrtava drastično kršio Zakon o sigurnosti prometa na cestama (čl. 51 st.1, za neprilagodbu brzine uvjetima i čl. 53. st. 3 za prebrzu vožnju u naselju), izvjesno i Kazneni zakon (čl. 226, Obijesna vožnja, zbog prekoračenja brzine u naselju više od 50 km/h) da je znao da postoji realni rizik kažnjavanja (da postoji radarska kamera, odnosno da je mogao očekivati policijsku patrolu? Ne bi! Bi li tako sumanuto jurio usporedivom lokacijom, u sličnom vremenu, u Sloveniji?

Naravno da ne bi!

Stoga, iz ove tragične nesreće, kao iz niza prethodnih, tragičnih po istom obrascu, treba izvući pouku. Umjesto preširoko postavljenog i neučinkovitog Zakona o sigurnosti na cestama treba se fokusirati na sljedećih pet mjera, koje predlažem i zazivam već godinama, pričem je prva najvažnija (donijela bi 90 posto učinaka i spriječila konkretnu nesreću):

1. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja:
– prometnice, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama koje bilježe najopasnije prekršaje – previsoka brzina, prolazak kroz crveno svjetlo, pretjecanje, slalom-vožnja, korištenje mobitela, nevezivanje sigurnosnim pojasom, nepoštivanje pješaka…
– uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (za prekršaj odgovoran je i vlasnik vozila),
– uvesti suodgovornost ugostitelja za alkoholiziranost vozača koji je prouzročio tešku nesreću,
– unaprijediti pravosudni sustav, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti,
– poboljšati i intenzivirati kontrole vozača i vozila u tranzitnom prometu.

2. Uvesti odredbu mladi vozač, do navršene 24. godine, uz:
– ograničenje snage motora vozila na 70 kW (95 KS),
– kategoriju “privremena vozačka dozvola”, koja bi vrijedila tri godine, odnosno do navršene 24. godine, a poništavala se nakon drugog težeg prekršaja ili prve obijesne vožnje.

3. Na dionice s nezaštićenim krutim i masivnim objektima u zonama izlijetanja:
– postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde,
– uvesti zabranu postavljanja betonskih prilaza i mostića preko odvodnih kanala uz cestu bez građevinske dozvole temeljem prometne studije za konkretnu lokaciju.

4. Fiskalnu politiku prema vozilima definirati prema utjecaju na sigurnost i ekologiju:
– za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez,
– za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu te sustave za upozorenje napuštanja trake te autonomno kočenje trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez,
– na nova i sigurna vozila uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje,
– na stara i nesigurna vozila treba uvesti malus na autoosiguranje, progresivno rastući sa snagom,

5. Povećati kvalitetu i poboljšati izvedbu pneumatika u prometu:
– uvesti obvezu korištenja zimskih guma, od 15. studenoga do 15. travnja za sva osobna vozila na cestama u RH,
– na kupnju guma, jedan komplet svake tri godine, uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje,
– uvesti kontrolu tlaka zraka u gumama, temeljem opterećenja vozila.

Autor

Preporučeni sadržaj