1. Sve mostove i tunele treba pokriti radarskim kamerama, čije su snimke i izmjere podloga za kažnjavanje i dokaz na sudu.
2. Treba uvesti odredbu kaznenog djela “prometnog ubojstva u pokušaju”, uz doživotno poništenje vozačke dozvole, izravni istražni zatvor i oduzimanje vozila, neovisno tko je vlasnik.
3. Osobama do navršene 24. godine, nakon položenog vozačkog ispita, treba izdavati “privremenu vozačku dozvolu”, s trogodišnjim trajanjem i posebnim uvjetima za dobivanje trajne. U slučaju alkoholiziranosti i teškog prometnog prekršaja vozačka dozvola bi se suspendirala.
4. Ograničenje snage motora automobila na 70 kW (95 KS), za vozače do navršene 24. godine.
…
Snimka užasne prometne nesreće koja se dogodila 10. veljače 2022. u 00:45, na Mostu dr. Franje Tuđmana u Dubrovniku, u kojoj se automobil kojim je upravljao 19-godišnjak, u nelegalnoj cestovnoj utrci, prešavši u suprotni prometni trak zabio u nasuprotni, što je srećom (zasad) završilo bez tragičnih posljedica i dvije teške ozljede, jedna je od najbrutalnijih snimljenih prometnih nesreća posljednjih godina.
Vozač vozila koje je propisno vozio, uvidjevši da sumanuto njegovim prometnim trakom nalijeće vozilo iz suprotnog smjera, krenuo je u logični manevar izbjegavanja, naglim skretanjem prema desnom rubu kolnika. Time je sumanutom vozaču, koji je u cestovnoj utrci punom brzinom pretjecao treće vozilo, ostavljao prostor da ga mimoiđe sa strane prema sredini mosta. No sumanuti 19-godišnjak je punom brzinom također, prometno nelogično išao prema istom, njemu vanjskom rubu kolnika…
Srećom u nesreći frontalni udar se tako dogodio pod kutom od oko 30 stupnjeva i uz 60-postotni odmak (offset), udarom u 40 posto desne čeone plohe automobila. Time se strahovita kinetička energija jurećeg automobila nije uvelike pretvorila u ekstremno naglo zaustavljanje (koje bi stvorilo pogibeljne inercijske sile) i deformacije putničke kabine, nego u lokalizirana oštećenja prednjeg desnog dijela i spasonosnu vrtnju automobila oko vertikalne osi. No, bila je to tek puka sreća kojoj možemo zahvaliti što ishod nije bio tragičan.
Treba se zapitati zašto je snimka u javnost došla tek s 13 dana zakašnjenja, je li riječ samo o propustu ili pokušaju zataškavanja. Bilo kako bilo, ovaj slučaj treba rasvijetliti, u svrhu poboljšanja stanja na našim cestama.
Prvi je apsurd što most u Dubrovniku nije pokriven radarskim kamerama, certificiranim da se snimke i izmjere mogu koristiti kao podloga za kažnjavanje i dokaz na sudu. Stoga je krajnje neodgovorni 19-godišnjak, koji je temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama napravio niz teških prekršaja (čl. 53. st. 3, za teško prekoračenje brzine, čl. 51. st 1, za neprilagodbu brzine uvjetima, čl. 67. za nepropisno pretjecanje…) te po Kaznenom zakonu kazneno djelo Obijesne vožnje (čl. 226, zbog pogibeljne jurnjave i pretjecanja), znao da mu se snimkama nadzornih kamera može staviti “soli na rep”. Da nije došlo do ovog ishoda, sve bi prošlo nezapaženo i tko zna koliko je dosad bilo ovakvih nelegalnih utrka na istoj lokaciji.
Stoga ova strašna prometna nesreća, koja samo pukim slučajem nije završila tragično, ponovno aktualizira važnost vraćanja ograničenja snage automobila za mlade vozače, dodatnih mjera za njihovo discipliniranje, kako bi se obuzdale želje za dokazivanjem i iživljavanjem u vožnji te uvoženje najstrožih mjera za najbrutalnije, izravno pogibeljne prometne prekršaje. Nužne su, dakle, ove mjere:
1. Sve mostove i tunele treba pokriti radarskim kamerama, čije su snimke i izmjere podloga za kažnjavanje i dokaz na sudu.
2. Treba uvesti odredbu kaznenog djela “prometnog ubojstva u pokušaju”, uz doživotno poništenje vozačke dozvole, izravni istražni zatvor i oduzimanje vozila, neovisno tko je vlasnik.
3. Osobama do navršene 24. godine, nakon položenog vozačkog ispita, treba izdavati “privremenu vozačku dozvolu”, s trogodišnjim trajanjem i posebnim uvjetima za dobivanje trajne. U slučaju alkoholiziranosti i teškog prometnog prekršaja vozačka dozvola bi se suspendirala.
4. Ograničenje snage motora automobila na 70 kW (95 KS), za vozače do navršene 24. godine.
Onima koji tvrde kako su posljednje dvije mjera diskriminacijske i nelogične, treba kazati kako nije problem u vještini vožnje, nego u obrascu ponašanja mladih vozača, sklonosti iživljavanju, koji se smanjuje odrastanjem. Dakle, ako 40-godišnjak položi vozačku dozvolu, mala je vjerojatnost da će se utrkivati na cesti te mu se ne bi izdavala privremena, nego odmah trajna vozačka dozvola. A vozilo s 95 KS ne motivira na nelegalnu cestovnu utrku, kakva je bila 10. veljače 2022. u 00:45 na mostu u Dubrovniku.