EKOLOGIJA NA KVADRAT

Toyota Mirai: ekološka budućnost na vodik, doseg 650 km

Toyota Mirai, Konceptni je model predstavljen 2011. na Tokyo Motor Showu, tržišna verzija 2013., koja je nakon temeljitog ispitivanja startala krajem 2014. na japanskom tržištu, a u ožujku 2015. na američkom i europskom tržištu…

Riječ je o tehnologiji FCHV (Fuel Cell Electric Vehicle), dakle električnom vozilu koje se napaja gorivnim člancima i ta tehnologija postaje jedan od bitnih pravaca razvoja automobilske industrije. Trend su električna vozila, bez emisija, a posebnost ove tehnologije je u napajanju.

Za razliku od klasičnih, odnosno primarnih električnih vozila (EV), koja koriste struju spremljenu u litij-ionskim baterijama, FCEV energiju dobivaju iz vodika, spremljenog u visokotlačnim spremnicima, iz koji u gorivnim člancima (fuel-cell) vodik pretvaraju u električnu energiju. Zbog toga se vodikove gorivne članke naziva i protočnim baterijama.

Toyota Mirai je prva tu tehnologiju dovela na tržište, u vrijeme kad su električna vozila bila tek na početku karijere, stigao je Tesla Model S, ali doseg manjih električnih vozila bio je tek nešto veći od 100 kilometara. Zbog toga je koncept električnih vozila s pogonom vodikovim gorivnim ćelijama bio obećavajuće rješenje za povećan doseg vozila na vodikov pogon.

Ubrzo su se pojavili Honda FCX Clarity, a 2017. stižu Honda Clarity Fuel Cell i Hyundai Tucson Fuel Cell. Toyota Mirai prve generacije duga je 4890 mm, široka 1815 mm i visoka 1535 mm. Pogonsko gorivo, vodik, spremljeno je u dva visokotlačna spremnika, pri tlaku od čak 700 bar. Ukupnog efektivnog obujma od 122 litra mogu spremiti 5 kg vodika, a ukupna im je masa 87,5 kilograma.

Kako bi se osiguralo konstantno napajanje elektromotora opremljen je nikal-metal-hidridnom baterijom kapaciteta 1,6 bara i napona 246 V. Elektromotor je snage 113 kW i okretnog momenta 335 Nm. S tim potencijalom Toyota Mirai do stotke ubrzava za 9,6 s, a najveća brzina, radi štednje energije i osiguranja dosega ograničena je na 160 km/h. S jednim punjenjem vodikovih baterija osiguran je doseg od 502 km.

Zbog skupe tehnologije, Toyota Mirai  i osnovne cijene od 60.000 eura, Toyota Mirai nije mogla biti bestseller. Prodano ih je ukupno 10.250, od toga u SAD-u 6200, Japanu 3400 i Europi 640. Model druge generacije, kojem je cilj bio poboljšanje komfora, standarda vožnje i sigurnosti, uz 30 posto veći doseg, dužinu je povećao na 4975 mm, širinu na 1885 mm, a visinu smanjio na 1470 mm.

Kako bi se povećala krutost karoserije, a smanjila masa, povećan je  čelika visoke (HTS) i ultravisoke čvrstoće (UHTS) na 52 posto, hauba i krov su od aluminija, a kritična su mjesta učvršćena kompozitnim polimerom ojačanim kompozitnim materijalom. Kako bi otpori vožnje bili čim niži, koeficijent otpora zraka snižen je na 0,23.

Ugrađena su tri spremnika vodika ukupnog obujma 141 litra, snaga elektromotora ugrađenog straga, koji pokreće stražnje kotače, povećana je na 136 kW (185 KS), a najveći okretni moment na 380 Nm. Ugrađena je litij-ionska baterija kapaciteta 1,2 kWh. Doseg s jednim punjenjem vodikovih spremnika povećan je na 650 kilometara, koji se štedljivom vožnjom može povećati na 1000 km.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin