41-godišnjak je na skliskom asfaltu vozio Volkswagen Passat iz kasnih 90-ih, s lošim gumama te brzinu nije prilagodio uvjetima, a da je vozio noviji automobil sa zimskim gumama, pogotovo da je asfalt bio kvalitetniji, nesreća se, izvjesno, ne bi dogodila…
U tragičnoj prometnoj nesreći, koja se jučer u 6:25 dogodila na lokalnoj cesti Dubrava – Podi, nakon što 41-godišnji vozač Volkswagen Passata (1996. – 2000.) brzinu nije prilagodio uvjetima na skliskoj zavojitoj prometnici te karakteristikama starog i nesigurnog vozila (čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), automobil je proklizao na suprotnu stranu kolnika te se frontalno zabio u Škodu Fabiju II (2007. – 2014.), koju je vozio 49-godišnjak. Oba su vozača poginula te je sreća u nesreći što u vozilima nije bilo više osoba.
Da 49-vozač nije vozio oldtajmera, automobil iz sigurnosno pretpovijesnog razdoblja, pogotovo da je bio opremljen kvalitetnim zimskim gumama, nesreća se, izvjesno, ne bi ni dogodila. Pogotovo da je asfalt bio hrapaviji. A da su oba vozila bila novija, čak i u slučaju nesreće, ishod vjerojatno ne bi bio tragičan. To, naravno, ne amnestira neodgovornog vozača starog Passata, koji brzinu nije prilagodio uvjetima. No velik je problem što su se oba vozača, istodobno, našla u lošim prometno-tehničkim uvjetima, koje definiraju stanje kolnika te karakteristike vozila (aktivna i pasivna sigurnost). To je problem države i resornih ministarstava.
Novi automobili spašavaju živote, ali da bi ih građani mogli kupiti i voziti, trebaju državi platiti “boga i vraga” – četiri vrste poreza – poreze u troškovima poslovanja (marži na tvorničku cijenu), potom PDV na osnovnu cijenu, pa trošarinu (PPMV) i na kraju godišnji porez, kojeg plaćaju samo vozila do 10 godina starosti. Ukupno oko 100 posto na tvorničku cijenu! To si ne mogu priuštiti, pa voze stara i nesigurna vozila, često “lijesove na kotačima”, koje naš porezni sustav, praktički, potiče.
Zimske gume nisu potrebne u Dalmaciji? Ova tragična nesreća pokazuje koliko je to pogrešno, odnosno koliko su zimske gume važne zimi i u južnim krajevima. Zimi su česte okolnosti kad zimske gume mogu biti spasonosne, kao u konkretnoj situaciji. Ljetne gume, naime, prianjanje gube već pri temperaturama nižim od +7 Celzijevih stupnjeva, pogotovo na vlažnoj i nekvalitetnoj asfaltnoj podlozi. A za sklizak asfalt na pojedinim dionicama, pogotovo u Dalmaciji, što je dobro poznat problem naših cesta, ako se temeljem očevida u sudskom procesu utvrdi uzročno-posljedična veza, trebalo bi sankcionirati i odgovorne u Hrvatskim cestama!
Vozači nisu jedini krivci za stradavanja u prometu, ima odgovornih i u resornim ministarstvima, ali su primarni i treba ih disciplinirati, posebice po pitanju prilagođene i dopuštene brzine. Ovo su pouke ove tragične nesreće:
- Kaznu za najutjecajniji prekršaj, neprilagodbu brzine uvjetima na kolniku i stanju vozila, koja je nedavno povećana s 500 kn na 1000 kn treba povisiti na do 3000 kn, ovisno o težini prekršaja,
- Problem česte vožnje neprilagođenom i nedopuštenom brzinom treba rješavati uspornicima (vibracijskim trakama), unaprijeđenom prometnom signalizacijom, dodatnim ograničenjima brzine, radarskim kamera na opasnim dionicama te pojačanim policijskim kontrolama u opasnim okolnostima.
- Na vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP standardu trošarinu i godišnji porez treba smanjiti za 50 posto, a ako su istodobno opremljena sustavima autonomnog kočenja i upozorenja na napuštanje trake, ukinuti. Istodobno, otklonom od štetnog populizma u političke svrhe, treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje starih i nesigurnih automobila.
- Treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za cijelu Hrvatsku, uz povrat PDV-a na jedan komplet guma svake dvije godine, iz fiskaliziranog računa za servisiranje. To bi umanjilo i svima poznati, veliki problem “crnog” tržišta automobilskog servisiranja.
- Poboljšati kvalitetu asfalta na kritičnim dionicama, pogotovo u Dalmaciji (novi asfaltni sloj, hrapavljenje površine u zavojima) te u odgovornost za tragične nesreće uključiti i odgovorne za kvalitetu asfalta na kolniku.
Slika je ilustracija