DRUGA STRANA NAJVEĆEG HRVATSKOG USPJEHA

Volkswagen “žrtvovanjem” Bugattija pokušava spasiti Porsche

Nakon što je 25. kolovoza 2019. preminuo Ferdinand Piëch, slutio se rekvijem za Bugatti u Volkswagenu. Nova je uprava odmah najavila gašenje “hobi brendova”, Bugatti i Lamborghini, koji donose ugled, ali stvaraju goleme gubitke, no sada se ljulja i pozicija Porschea! Porsche na struju nije Porsche, nego tek sportski auto u sjeni Tesle…

Povijesni uspjeh Mate Rimca pokazuje kako se i u maloj zemlji može napraviti veliki uspjeh te kako se najviše isplati prodavati pamet, odnosno visoku tehnologiju. Važno je u pravom trenutku igrati na pravu kartu, u situaciji kad svjetska autoindustrija doživljava dramatičnu transformaciju. Rimac je to sjajno odigrao i sad se najbolje vidi da mu je ultrasportski električni bolid Rimac Concept One, potom Concept_Two, koji je prerastao u “tržišni” model Rimac Nevera bio prvenstveno promotivni i marketinški alat za promociju vlastitih ideja i tehnologije.

Preuzimanje slavne tvrtke Bugatti od strane naše tvrtke Rimac, pokrenute 2009., zasigurno je velika šansa za visokotehnološki iskorak u suradnju s tvrtkama Hyundai i Porsche. To bi mogao postati megaprojekt od nacionalnog interesa, velika je reklama za Hrvatsku i zbilja, djeluje pomalo nadnaravno. Treba čestitati Mati Rimcu, jer postigao je gotovo nezamislivo, no sve treba sagledati realno, bez euforije.  Važna je forma, ali važan je i sadržaj!

Smisao cijele priče je razvoj električnih, autonomnih automobila i, važnije od svega je kako će se u sve uklopiti najvažniji hrvatski znanstveno-stručni potencijali, prvenstveno zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva. Kakve su njihove mogućnosti prvenstveno u razvoju umjetne inteligencije, koja je temelj razvoja autonomnih vozila, pokazuje nedavna prezentacija humanog robota u Hrvatskom saboru. Veliki potenijal ima i Ericsson Nikola Tesla d.d. te uspjeh projekta hrvatskih električnih i autonomnih automobila, odnosno razvoja komponenti i sustava za njih, ovisio budućoj sinergiji među tim subjektima.

Ova za mnoge spektakularna transakcija, koju treba sagledati realno, bez euforije, pokazuje da se stvari na tržištu automobila mijenjaju iz temelja. Kolika je (bila) vrijednost tvrtke, odnosno brenda Bugatti, slavne francuske tvrtke, osnovane 1909. koja je već dvaput u povijesti propala. Prvi put 1947., nakon što je umro utemeljitelj Ettore Bugatti. Oživio je 1987. talijanski biznismen Romano Artioli supersportskim modelom Bugatti EB 110. No, u klasi ultrasportskih automobila gdje sve počinje s Ferrarijem, a završava s Porscheom,

Bugatti nije imao šanse te sredinom 90-ih ponovno propada.Krajem 1998., u vrijeme kad se mislilo da će naftni derivati automobile pogoniti još sto godina, Volkswagen odlučuje kupiti i revitalizirati Bugatti. Iza svega bio je Ferdinand Piëch, koji je temeljem činjenice da je, kao unuk Ferdinanda Porschea, kojim je počela priča o Volkswagenu i jedan od najvećih dioničara, bio neosporni gazda koncerna iz Wolfsburga.

Odlučio je napraviti, premda su mnogi bili protiv, najbolji sportski automobil svih vremena, prvi s više od 1000 KS i brži od 400 km/h. Pa što košta – košta. Zauzvrat, povećat će ugled Volkswagena. Svi veliki ljudi imaju slabu stranu, a to je bila njegova. Bugatti jest postigao uspjeh, Bugatti Chiron s 1700 KS je 2. kolovoza 2019. posto najbrži cestovno-legalni produkcijski sportski automobil s 490,5 km/h. So what?!

Piëch je u Bugatti ulupao milijarde eura isisane iz uspjeha Volkswagen Golfa i Passata, a koliko je njima taj uspjeh pomogao? Budimo realni – nimalo! Bugatti je bio vreća bez dna u koju je koncern iz Wolfsburga “spalio” tri do pet milijardi eura (ovisno o izvorima). I to, ulaganjem u tehnologiju koja definitivno odlazi u povijest. No, dok je Piëch bio živ, nikome nije padalo na pamet da ozbiljnije krene zatvaranje Piëchovoj “hobi brenda” odnosno “igračke” zvane Bugatti.

Zbog toga, nakon što je 25. kolovoza 2019. preminuo Ferdinand Piëch, znalo se da je to rekvijem za Bugatti u Volkswagenu. Nova uprava je odmah najavila gašenje “hobi brendova”. To se nije odnosilo samo na Bugatti, nego i Lamborghini. No, nitko tada nije slutio da se ljulja i pozicija Porschea! Priča ima širi kontekst jer je ugrožen i Ferrari. Propeti konjić iz Maranella, Ferrari, neosporno je najvrjedniji sportski automobilski brend, kojem konkurira jedino Porsche.

Što su Ferrari i Porsche bez benzinskog motora, koji definitivno odlazi u povijest?! Nije to više to i u novom preslagivanju karata najviše će profitirati Tesla. Elon Musk je potpuno ignorirao Matu Rimca službenom objavom da je Tesla Model S Plaid, s ubrzanjem od 2,1 s do 100 km/h, “produkcijski automobil s najboljim ubrzanjem ikada”. Dakle, po njemu ili Rimac Nevera ne ubrzava za 1,85 sekundi, ili nije produkcijski automobil.

Volkswagen je imao tri scenarija za Bugatti. Ugasiti ga, prodati na tržištu, a realno mu vrijedi samo brend ili ovo treće. Potpuno gašenje nije bila prihvatljiva, a prodaja na tržištu, gdje bi ga kupili Kinezi i potom zloupotrijebili u tržišnoj utakmici (primjerice konkurirati Audiju i BMW-u, nije dolazila u obzir). Zbog toga je Rimac bio najlogičniji izbor i svojevrsna ispostava za razvoj tehnologije. Bugatti, od ozbiljnog igrača postaje maneken, sadašnji se modeli gase, a sljedeći će biti usavršena Rimac Nevera u Bugattijevom odijelu.

Proširimo priču na Ferrari. Mnogi će se sjetiti kako je Berlusconi početkom 2000-ih zagovarao da se cijeli Fiat rebrendira u Ferrari i tako pokuša konkurirati Volkswagenu u klasama gdje je 60-ih i 70-ih bio tržišni lider. Mnogi su to shvatili kao hipokriziju, ali kako stvari stoje, Ferrari, brend donedavno basnoslovne vrijednosti, na struju gubi većinu ugleda. Uskoro bi mogao doći u sličnu situaciju kao Bugatti, “niti prodati, niti darovati”…

Autor: Željko Marušić

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin