ZF je napravio bezmagnetni elektromotor s indukcijskim rotorom, bez rijetkih materijalima, koji najavljuje revoluciju električnih automobila

Poznata njemačka tvrtka ZF, proizvođač svih vrsta komponenti za automobile, kamione, autobuse i gotovo sva vozila, stvorila novi elektromotor za električne automobile…

… veće iskoristivosti,  konstrukcije koja gotovo u potpunosti isključuje trenje unutarnjih elemenata. S obzirom na to da ne koristi magnete, eliminira potrebu za korištenjem rijetkih materijala u svojoj konstrukciji, a time i elektromotore čini manje ovisnima o ovim ograničenim resursa na planetu.  Oni koji znaju nešto više o konstrukciji elektromotora i više vrsta motora koje je čovječanstvo razvilo u zadnjih 150 godina reći će da su pojedini elementi novog motora koji je ZF sada lansirao već izumljeni i korišteni prije.

I bit će u pravu.  Na primjer, novi ZF elektromotor je onaj s indukcijskim, a ne permanentnim magnetom, a industrija već dugo poznaje takve motore, tehnologija je temelj asinkronih motora, baziranih na izmjeničnoj struji.  To znači da impulsi za pomicanje rotora ne dolaze iz uobičajenog magnetskog polja, formiranog stalnim magnetima ili induciranjem elektriciteta u zavojnicama, već indukcijskim impulsima od elemenata smještenih na statoru do rotora u središtu.

Ovo je konstrukcija koja se do sada koristila za ovu vrstu elektromotora, ali ZF kaže da za električne automobile većina proizvođača preferira motore s istosmjernom strujom i permanentnim magnetima, jer bi dali veće mogućnosti finog upravljanja i niz drugih prednosti, uključujući kompaktne dimenzije Ono što je ZF sada promijenio kroz inženjering novog motora je činjenica da je indukcijski pobudni element unutar rotora, a ne na statoru.

Praktično, rotor se indukcijskim impulsima gura ne iz okolnih elemenata, već iznutra, a to odmah daje nekoliko prednosti — kompaktnije dimenzije motora, odsustvo potrebe za ležajevima, kliznim elementima ili četkama, činjenica koja smanjuje trenje i povećava prinos. ZF kaže da će njihova nova vrsta motora biti 5-15% bolja u učinkovitosti od najučinkovitijih trenutnih motora u električnim automobilima, a najveća će korist biti pri vožnji električnih automobila pri velikim brzinama, gdje će im nedostatak trenja omogućiti troše proporcionalno više, a da pritom nemaju dodatne gubitke energije u vidu oslobođene topline.

Zanimljivo je da je novi motor najavljen kao induktivni sinkroni motor, punog naziva I2SM, što je skraćenica za Inductive Synchronous Motor with Rotor Excitation. Motor je predstavljen prvenstveno kao alternativa sinkronim motorima s permanentnim magnetima, koje, kako rekosmo, ZF proglašava najkorištenijim tipovima motora u električnim automobilima danas. Samo što ti motori zahtijevaju elemente “rijetke zemlje” u svojoj konstrukciji kako bi osigurali maksimalnu učinkovitost trajnih magneta, dok će novi ZF motor postići usporedivu učinkovitost pri malim brzinama ili čak bolju pri velikim brzinama bez potrebe za tim rijetkim zemljama, primjenjujući indukciju iz područja asinkronih motora, ali integrirajući ga unutar rotora i zadržavajući motor kao sinkroni.

Zahvaljujući ovakvoj konstrukciji emisija CO2 koja se emitira tijekom proizvodnje motora bit će 50% manja, kažu i inženjeri ZF-a. Zanimljivo je da je novi ZF elektromotor dizajniran da može raditi na baterijskoj tehnologiji od 800 V, pa je jasno je da će biti kompatibilan s najnovijim arhitekturama proizvođača automobila. A, objektivno govoreći, inženjeri ZF-a još uvijek ostavljaju nedorečene i nenajavljene parametre učinkovitosti, prinosa, snage i druge usporedne podatke u usporedbi s najčešćim motorima danas, tako da ne možemo reći sigurno hoće li ovaj novi motor donijeti neku veliku revoluciju u svijetu električnih automobila.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj