12.8.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

12. kolovoza 1947. proizveden prvi Renault 4CV, 'Francuski Volkswagen'

72. rođendan: prethodnik legendarne Četvorke, koncepcijom 'sve straga' proizvodio do 1961. i prvi je francuski automobil napravljen u više od milijun primjeraka...

Projekt malog francuskog automobila, s motorom straga, u tajnosti je razvijen još tijekom II. svjetskog rata, tako kaže 'legenda'. Sasvim izvjesno Wilhelm von Urach, prinudni, ratni upravitelj Renaulta (od 1927. do 1940. jedan od šefova u Daimler-Benzu), prešutno je odobrio, ako ne i potakao razvoj pandana njemačkom 'Narodnom automobilu'.

Računalo se na konačnu pobjedu 3. Reicha, pa se takav 'francuski narodni automobil' uklapao u poslijeratne planove. Razvoj je organizirao tehnički director tvrtke, Fernand Picard, koji je iz Renaultovog avijacijskog programa prebačen u automobilski. Vodio ga je Charles-Emond Serre, jedan od ključnih Renaultovih konstruktora od početaka tvrtke.

Konceptni, pretpremijerni model prikazan je u listopadu 1946. na salonu automobila u Parizu 1946., a na današnji dan prije 72 godine proizveden je prvi primjerak. Radi racionalizacije proizvodnje i uštede, prvi su primjerci bili mahom u blijedo žutoj boji, pa su mediji model 4 CV prozvali ’La motte de beure’ (hrpa maslaca). 


Među kupcima brzo postaje omiljen te je, poput Volkswagen Bube u Njemačkoj, odigrao ključnu ulogu u motorizaciji poslijeratne Francuske. Riječ je o nostalgično dimenzioniranoj maloj limuzini dugačkoj 367, širokoj 143 i visokoj 147 cm. Razmjerno prostranom za četiri osobe, spretnom i funkcionalnom...

 Pokretao se dugohodnim 4-cilindarskim motorom Renault Billancourt, ugrađenim uzdužno straga, s tri ležaja radilice i hodom 80 mm, koji je uz provrt od 55 mm davao obujam 760 ccm. 

U prvoj je verziji motor raspolagao sa 17 KS, a u drugoj sa 747 ccm (uz smanjenje provrta s 55 na 54,5 mm, iz fiskalnih razloga) i povećanom kompresijom, pojačan je na 21 KS.To je automobilu mase 560 kg, s 4-stupanjskim mjenjačem (prvi nesinkronizirani) omogućavalo najveću brzinu od 98 km/h, uz prosječnu potrošnju od šest do sedam litara. 

Do 6. srpnja 1941. proizvedeno ih je 1.105.547, te je Renault 4CV prvi je francuski automobil proizveden u više od milijun primjeraka. Zamijenio ga je slavni model 4, legendarna Četvorka. I 'šećer' za kraj: ulogu 'narodnog automobila' u bivšoj državi, umjesto Fiće, umalo je preuzeo Renault 4CV!