26.10.2019. Autor: Željko Marušić

26. listopada 1970. predstavljen Mercedes-Benz ESF 05, eksperimentalni sigurnosni automobil koji promijenio tijek povijesti

Na temelju legendarnog /8 (Strich Acht), serije W115, prije točno 49 godina napravljeno je 30 testnih modela kojima su postavljeni temelji napredne sigurnosne karoserije i sustava Euro NCAP...

U prosincu 1996., kad je osnovan sustav Euro NCAP, pasivna sigurnost automobila počela se sustavno i službeno ocjenjivati (s jednom do pet zvjezdica). 

Rezultat je to desetljeća istraživanja i unapređenja pasivne sigurnosti, koja smanjuje rizike ozljeđivanja  i tragičnih posljedica prometnih nesreća.

Crash testovi, koje je 1934. prvi počeo koristiti General Motors, a prva sustavna istraživanja 1948. pokrenuo je Daimler-Benz modelom Mercedes-Benz 170 S. Slavna Tvrtka iz Stuttgarta potom je postala predvodnik ispitivanja pasivne sigurnosti automobila.

Na današnji dan prije 49 godina, za 2. međunarodnoj ESF konferenciji u Sindelfingenu, predstavljen je program eksperimentalnih ESV vozila (Experimental Safety Vehicle). 

Napravljeno je 30 posebno priređenih modela Mercedes-Benz ESF 05 (simbolički je najavila sigurnost za pet zvjezdica), a prvi je službeno predstavljen.

Bila je to posebna sigurnosna izvedenica legendarnog modela  /8 (Strich Acht), serije W115.

Uključivao je četiri razine sigurnosnih sustava:


1. sigurnosne elemente karoserije, najvidljivije u isturenom 370 cm dugom elastičnom prednjem braniku,, dodatnom ojačanju putničkog kaveza, ojačanja vrata i podnice, te programirano gužvanje prednjeg i stražnjeg dijela (ciljana oslabljenja pojedinih elemenata prednjeg i stražnjeg dijela karoserije).

2. poboljšanje vidljivosti (perceptive safety), s pneumatskim podešavanje visine svjetlosnog snopa, brisačima farova, reljefnim pokrovom stražnjih svjetlosnih elemenata, brisač stražnjeg stakla i bolje uočljivo boju s fluorescentnim trakama.

3. zaštitu za pješak, s elementima od pjenaste gume u branicima, na haubi i A-nosačima

4. spremnik goriva je ojačan, iznutra obložen samobrtvećom masom te postavljen iznad stražnjeg ovjes udaljen od ispušnog sustava.

U usporedbi s osnovnim modelom /8, serije W115, Mercedes-Benz ESF 05 imao je sljedeće značajke: 


• predviđen za frontalne sudare do 80 km/h

• pet sigurnosnih pojaseva s tri učvršćenja, prednji samopodesivi s graničnikom zatezne sile

vozački i suvozački zračni jastuk, s bočnim zračnim jastucima straga, na krajevima oslonaca

• ojačanja putničkog kaveza, posebni branici sprijeda i straga, bočne zaštite

• masa povećana na 2060 kg (665 kg više nego u serijskom modelu)

• dužina povećana na 5340 mm (655 mm više nego u serijskom modelu)

• međuosni razmak povećan za 100 mm, kako bi se osigurao isti komfor uz deblje obloge armature i sjedala

• elastični hidraulički prednji branici, dužine 370 mm

• eksperimentalni V6 motor, 35 posto kraći od rednog 6-cilindraša, kako bi se osiguralo više prostora za zone gužvanja ('upijanja' udara)

• ojačanje prednje stijenke kabine - nosača prednje armature

• prednje i stražnje deformacijske zone i vrata ispunjena poliuretanskom pjenom

• električni podizači bočnih stakala, sprijeda i straga, jer ručice ('kurble') mogu ozlijediti vozača i putnike, posebice pri bočnom udaru

• prednji farovi s brisačem i pneumatskim podešavanjem visine snopa i stražnji brisač

• vjetrobran i stražnje staklo  od ojačanog, laminiranog, višeslojnog stakla

• papučice sa zaobljenim nosačima

ABS sustav kočenja

Bio je to početak revolucije u sigurnosti, kojoj još svjedočimo...






Mazda


Gulf

Tembo