11.7.2018. Autor: Željko Marušić

35 godina: Fiat Uno (1983. - 2002.), 'Europski auto 1984. godine'

Kultni nasljednik Fiata 127, jedan je od najuspješnijih malih automobila u povijesti, pionir dizelaša i turbopunjača u A-segmentu te motora proizvedenih robotizirano (Fire)

Tko bi rekao da su prošla tri i pol desetljeća otkad se počeo proizvoditi jedan od najuspješnijih talijanskih automobila svih vremena - Fiata Uno. Zamijenio je također vrlo uspješni model 127, osvajača titule 'Europski auto 1972. godine', na čijoj je osnovi 1980. napravljen Yugo 45. 

Uno je ponio ime slavnog modela Tipo Uno iz 1910. i ukupno je proizveden u 8,8 milijuna primjeraka. U povijesti automobila to je osma po veličini serija na jednoj platformi. Krajem 1983. osvojio je titulu 'Europskog auta 1984. godine' i to je bio veliki poticaj za njegov uspjeh. 

Do 1995. se proizvodio u matičnom Fiatovom pogonu, od 1992. do 2000. na Filipinima, a od 1995. do 2003. u Maroku. Za nas je posebno zanimljiva proizvodnja od 1995. do 2002. u Poljskoj, a u Južnoj Americi Uno se proizvodio od 1983. do 2010. Potom se to ime na južnoameričkom tržištu (New Uno) koristi za novi model na bazi prethodne Pande.

Kokpit je bio funkcionalan i 'razigran', osnovni model 45 imao je 4-stupanjski mjenjač, a 55 hvalio se preciznim 5-stupanjskim

Uno je bio suvremen auto za svoje doba, a dizajnirao ga je Giorgetto Giugiaro. Imao je koeficijent otpora zraka 0,33, što je i danas dobro za automobil A-segmenta, a 1989., je izmjenama prednjeg dijela snižen na samo 0,30. Koristio je motore s 903 ccm s 45 KS (stari OHV s tri ležaja radilice) i 1116 ccm s 55 KS (noviji OHC, s pet ležaja radilice).

Riječ je o poznatim Fiatovim motorima čije su se izvedbe ugrađivale u Yugo 45 i Zastavu 101. Opremao se i dizelašem obujma 1301 ccm i snage 45 KS, koji se nije pokazao trajnim i pouzdanim (Fiat je probleme s trajnošću dizelaša riješio tek krajem 1980-ih).

Velik je pomak napravljen krajem 1985., kad je napravljen motor 1.0 FIRE (kratica od Fully Integrated Robotized Engine), obujma 999 ccm i snage 45 KS. Potom su predstavljeni modeli 1.4 i.e sa 70 KS, 1.4 Turbo sa 100 KS i 1.7 D sa 60 KS. Vrijednost koncepta Uno potvrdio se činjenicom da se nastavio proizvoditi dugo nakon što je 1993. stigao njegov nasljednik Punto.




CHR



Vulkal gume