22.10.2019. Autor: Željko Marušić

3D geometrija kotača: eliksir za podvozje

Projektori i mete omogućavaju usklađivanje i istodobno praćenje položaja sva 4 kotača. Trodimenzionalno mjerenje olakšava i ubrzava podešavanje te bitno povećava preciznosti. Greške podvozja odmah se otkrivaju, jer se jedna greška ne može kompenzirati drugom...

Da bi automobil imao dobra vozna svojstva, svi mu kotači trebaju biti postavljeni u točno određeni položaj, odnosno moraju imati točnu geometriju (trag, nagib i zatur). Na taj se način osigurava precizno i sigurno vođenje automobila. 

Za svaki je automobil propisana točna geometrija, no ona se tijekom vremena mijenja. Geometrija bitno utječe na stabilnost, kočenje i vozna svojstva automobila, a samim tim i na sigurnost vožnje.

Ipak, o geometriji ovjesa najčešće se povede računa kada automobil počne vući u stranu ili kad se gume počnu nepravilno trošiti. Na zdravlje ovjesa i njegovu geometriju loše utječe penjanje preko rubnika te vožnja po grbama i rupama. 

Stoga je preporučljivo jedanput godišnje, odnosno prije svake izmjene guma podesiti geometriju kotača. No, nije svako podešavanje jednako kvalitetno. Najbolji su sustavi 3D, kod kojih se sva podešavanja obavljaju 3-dimenzionalno, odnosno prostorno. 


Postavljanje meta s reflektirajućim plohama na jezgru svakog naplatka omogućava 'elektroničkom mozgu' da projektorima definira točan 3D položaj svih kotača

Važno je utvrditi je li problem samo u geometriji ili i kuglastim zglobovima, sponama, amortizerima, ležajevima. Pritom su važna dva pravila. Prvo, sve treba dovesti u potpuno ispravno stanje (izmijeniti neispravne dijelove), pa tek potom podesiti geometriju kotača, nikako obrnuto! 

Drugo, sve što se radi na lijevoj strani, potrebno je jednako napraviti na desnoj (i obrnuto), dakle simetrično. Zbog toga je iznimno važno izabrati kvalitetnog servisera, odnosno gumara. 

Tvrtka Vulkal taj posao obavlja na najkvalitetnijim uređajima, a cijene je za sva četiri kotača, od 14 do 17 cola 230 kn, a za 18 do 20 cola 280 kn.

Prije ugradnje novih guma, a obvezno nakon većih limarskih zahvata treba precizno podesiti geometriju ovjesa, odnosno kotača. Tako automobil postaje stabilniji i sigurniji, a ovjes i gume traju znatno duže. 

U vožnji je preporučljivo izbjegavati velika opterećenja i nagle manevre, a posebice penjanje na visoke rubnike.


Integralno i istodobno nadgledanje geometrije sva četiri kotača omogućava precizno podešavanje, jer zahvati na jednom kotaču mogu imati utjecaj i na ostale

Ovjes je uz kočnice i upravljački mehanizam najvažniji automobilski sklop. Preko njega se automobil ‘vješa’ za kotače, te se tako osigurava vožnja po željenoj putanji 

Automobilski ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače, pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju (težina i opterećenje) i dio kinetičke energije automobila u energiju vlastite elastične deformacije.

 Ovjes prigušuje preuzeta dinamička opterećenja, sprječava vibracije karoserije te osigurava točno vođenje kotača, uz minimalne izmjene geometrije. 


Kvaliteta gumarskog servisa vidi se i u postupku pričvršćivanja vijaka, koji se trebaju pažljivo umetnuti, rukom uviti jedan krug, potom stežu pneumatskim alatom, a konačno, obvezno, momentnim ključem dotežu na konačnu vrijednost






Gulf

Tembo