16.9.2018. Autor: Željko Marušić

40 godina: Predstavljen ABS, sustav za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, u Mercedes-Benzu 450 SE

Jedna od najvažnijih sigurnosnih inovacija u povijesti je elektro-hidraulički mehanizam, koji sprječava blokiranje kotača te omogućuje zadržavanje upravljivosti i stabilnosti pri kočenju




Na testnom poligonu u Untertürkheimu, 22. kolovoza 1978., Daimler-Benz i Bosch, u Mercedes-Benzu 450 SE, novinarima i stručnjacima počeli su prikazivati sustav za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju ABS (anti-lock blocking system). Cijeli je 'event', jedan od najznačajnijih u automobilskoj povijesti, trajao je do 25. kolovoza. Bila je to prekretnica za sigurnost u prometu.

Sve je ipak počelo davno. Nijemac Karl Wessels je 1928. konstruirao prvi regulator kočne sile u svrhu sprječavanja blokiranja kod kočenja, kojeg 1936. razrađuje Robert Bosch. Prvi učinkoviti uređaj za sprječavanje blokiranja konstruirao je njemački inæenjer Fritz Ostwald. Početkom 1940. prijavio je patent 'pneumatsko-električnog regulatora kočenja, kod kojeg se kočioni pritisak regulira pomoću elektromagnetskog ventila'. 

Prvo operativno korištenje zbilo se krajem 1940-ih u borbenom zrakoplovu. Do serijske ugradnje u automobil prošla su desetljeća. General Motors je 1972. u Oldsmobile Tornado i Cadillac Eldorado ugradio prvi elektronički Anti-lock brake system, za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, ali samo na stražnjim kotačima.

Prvi potpuno učinkoviti sustav na sva četiri kotača, kojeg je u suradnji s Daimler-Benzom razvio Bosch, serijski se počeo ugrađivati u rujnu 1978., u Mercedes-Benz 450 SE (V8, 4520 ccm, 224 KS, 210 km/h). Krajem 1978. tim se revolucionarnim kočnim pomagalom oprema i BMW 745i, s rednim 6-cilindrašem obujma 3210 ccm, koji je turbopunjačem nabijen na 252 KS te je mogao potegnuti tada respektabilnih 222 km/h.

ABS je bitno unaprijedio aktivnu sigurnost vožnje. Naime, blokiranjem kotača pri kočenju smanjuje se koeficijent trenja, a blokirani prednji kotači ne mogu preuzimati više nikakve bočne sile te automobil postaje neupravljiv - inercijom nastavlja pravocrtnu kretnju, a u zavoju tangencijalno izlijeće.

ABS je elektroničko-hidraulički sklop sa središnjom upravljačkom jedinicom (modulom). Na temelju informacija od senzora vrtnje kotača ABS dozira kočnu silu na granici blokiranja. U trenutku kad se kočeni kotač zaustavi, upravljački modul preko sklopa elektromagnetskih ventila snizuje tlak ulja u kočnom cilindru, sve dok se obodna kočna sila (odnosno kočni moment na kotaču) toliko ne smanji da se kotač počne ponovo okretati. 

U tom trenutku osjetnik vrtnje daje signal modulu da su se kotači počeli okretati, elektromagnetski se ventili zatvaraju, tlak ulja i intenzitet kočenja se poveća, te se na granici blokiranja kotača ciklus ponovo vraća na početak. Slikovito rečeno, uređaj obavlja kočenje 'na rate', s učestalosti od nekoliko desetaka ciklusa u sekundi. To je cijela 'tajna' ABS-a.

Prvi ABS uređaji bili su 2-kanalni - bili su opremljeni sa samo dva senzora vrtnje kotača, na dva dijagonalna kotača. Sredinom 1980-ih počeli su se koristiti 3-kanalni, s jednim osjetnikom na pogonskom diferencijalu i dva osjetnika na preostalim kotačima. Od 2001. svi se automobili opremaju 4-kanalnim ABS-uređajem, sa senzorima vrtnje na svakom kotaču.




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume