16.11.2018. Autor: Željko Marušić

40 godina: Bosch počeo proizvoditi ABS, sustav za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, za Mercedes-Benz 450 SE

Jedna od najvažnijih sigurnosnih inovacija u povijesti je elektro-hidraulički mehanizam, koji sprječava blokiranje kotača te omogućuje zadržavanje upravljivosti i stabilnosti pri kočenju

Sredinom studenog 1978., prije točno 40 godina, Bosch je počeo proizvoditi sustav za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, koji je u suradnji s Daimler-Benzom, u Mercedes-Benzu 450 SE, predstavljen na testnom poligonu u Untertürkheimu, 22. kolovoza 1978. 

Novinarima i stručnjacima prikazana su svojstva te doprinos za kočenje, upravljanje i sigurnost sustava ABS (anti-lock blocking system). Cijeli je 'event', jedan od najznačajnijih u automobilskoj povijesti, trajao do 25. kolovoza. Bila je to prekretnica za sigurnost u prometu.

Sve je ipak počelo davno. Nijemac Karl Wessels je 1928. konstruirao prvi regulator kočne sile u svrhu sprječavanja blokiranja kod kočenja, kojeg 1936. razrađuje Robert Bosch. Prvi učinkoviti uređaj za sprječavanje blokiranja konstruirao je njemački inæenjer Fritz Ostwald. Početkom 1940. prijavio je patent 'pneumatsko-električnog regulatora kočenja, kod kojeg se kočioni pritisak regulira pomoću elektromagnetskog ventila'. 

Prvo operativno korištenje zbilo se krajem 1940-ih u borbenom zrakoplovu. Do serijske ugradnje u automobil prošla su desetljeća. General Motors je 1972. u Oldsmobile Tornado i Cadillac Eldorado ugradio prvi elektronički Anti-lock brake system, za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, ali samo na stražnjim kotačima.

Prvi potpuno učinkoviti sustav na sva četiri kotača, kojeg je u suradnji s Daimler-Benzom razvio Bosch, serijski se počeo ugrađivati u rujnu 1978., u Mercedes-Benz 450 SE (V8, 4520 ccm, 224 KS, 210 km/h). Krajem 1978. tim se revolucionarnim kočnim pomagalom oprema i BMW 745i, s rednim 6-cilindrašem obujma 3210 ccm, koji je turbopunjačem nabijen na 252 KS te je mogao potegnuti tada respektabilnih 222 km/h.

ABS je bitno unaprijedio aktivnu sigurnost vožnje. Naime, blokiranjem kotača pri kočenju smanjuje se koeficijent trenja, a blokirani prednji kotači ne mogu preuzimati više nikakve bočne sile te automobil postaje neupravljiv - inercijom nastavlja pravocrtnu kretnju, a u zavoju tangencijalno izlijeće.

ABS je elektroničko-hidraulički sklop sa središnjom upravljačkom jedinicom (modulom). Na temelju informacija od senzora vrtnje kotača ABS dozira kočnu silu na granici blokiranja. U trenutku kad se kočeni kotač zaustavi, upravljački modul preko sklopa elektromagnetskih ventila snizuje tlak ulja u kočnom cilindru, sve dok se obodna kočna sila (odnosno kočni moment na kotaču) toliko ne smanji da se kotač počne ponovo okretati. 

U tom trenutku osjetnik vrtnje daje signal modulu da su se kotači počeli okretati, elektromagnetski se ventili zatvaraju, tlak ulja i intenzitet kočenja se poveća, te se na granici blokiranja kotača ciklus ponovo vraća na početak. Slikovito rečeno, uređaj obavlja kočenje 'na rate', s učestalosti od nekoliko desetaka ciklusa u sekundi. To je cijela 'tajna' ABS-a.

Prvi ABS uređaji bili su 2-kanalni - bili su opremljeni sa samo dva senzora vrtnje kotača, na dva dijagonalna kotača. Sredinom 1980-ih počeli su se koristiti 3-kanalni, s jednim osjetnikom na pogonskom diferencijalu i dva osjetnika na preostalim kotačima. Od 2001. svi se automobili opremaju 4-kanalnim ABS-uređajem, sa senzorima vrtnje na svakom kotaču.

Pogledajte, na zaanimljivom videu, kako funkcionira ABS:


Službeni PR materijal


40 godina Boscheva sustava protiv blokiranja kotača ABS

Bosch je 1978. pokrenuo serijsku proizvodnju elektroničkih sigurnosnih sustava koji su se razvijali usporedno s automobilskom industrijom


- zahvaljujući ABS-u smanjuje se put kočenja, a vozilom je i dalje moguće u potpunosti upravljati u slučaju punog kočenja

- početak i osnova razvoja dodatnih sustava za sigurnu vožnju

- tijekom 40 godina Bosch je proizveo približno 457 milijuna sustava za upravljanje kočnicama ABS i ESP


Karlsruhe (Njemačka) – Pouzdano kočenje oduvijek je ključna značajka sigurne vožnje. Međutim, u slučaju pretjerane sile kočenja kotači se mogu blokirati. Time se onemogućava upravljanje vozilom, a može doći i do proklizavanja. Godine 1978. Bosch je bio prvi dobavljač koji je na tržište plasirao sustav protiv blokiranja kotača (ABS) koji se razvijao usporedno s automobilskom industrijom. 

Taj elektronički sustav u ranoj fazi prepoznaje vjerojatnost blokiranja kotača i ciljano smanjuje tlak u kočnicama. Zahvaljujući tome moguće je i dalje upravljati vozilom, čak i u slučaju potpunog kočenja ili cestovnih površina s različitim razinama prianjanja. Vozač tako može izbjeći prepreke i sigurno zaustaviti vozilo čak pri naglom kočenju. 

ABS stoga već 40 godina pridonosi sprječavanju prometnih nesreća i značajnom povećanju sigurnosti na cesti. Osim toga, ABS ne opterećuje kočnice jer sprječava nastanak istrošenih točaka na gumama uzrokovanih blokiranjem kotača i proklizavanjem.

Kao i većina novorazvijenih sustava, ABS se prvi put upotrijebio u osobnim automobilima visoke klase kao što su Mercedes klase A ili BMW serije 7.  Ubrzo je postao dostupan kao oprema za kompaktnu klasu – isprva uz nadoplatu, a zatim kao standardna oprema. Do 1990. približno šest milijuna vozila diljem svijeta bilo je opremljeno Boschevim ABS-om.

 Njegov učinak na povećanje sigurnosti na cesti bio je očigledan, zbog čega su se proizvođači automobilske opreme obvezali na opremanje svih osobnih automobila proizvedenih od sredine  2004. nadalje ABS-om kao standardnom opremom. Od početka 1991. kamione čija je bruto težina premašivala 3,5 tona i autobuse s više od osam sjedala bilo je moguće registrirati samo ako su bili opremljeni ABS-om.

Naposljetku, sustavi protiv blokiranja kotača postali su dostupni i za motocikle, čime su se spriječile teške prometne nesreće uzrokovane blokadom kotača. Početkom 2016.  ABS je postao obvezan za sve nove motocikle čiji obujam premašuje 125 cm3.

Od 2017. svi novoregistrirani motocikli moraju biti opremljeni ABS-om. Početkom 2016. ABS je postao obvezan za sve nove motocikle čiji obujam premašuje 125 cm3. Od 2017. svi novoregistrirani motocikli moraju biti opremljeni ABS-om.

Bosch je 2018. plasirao na tržište eBike ABS – prvi sustav protiv blokiranja kotača za bicikle s električnim pogonom koji su spremni za serijsku proizvodnju. Njime se omogućava sigurno i kontrolirano kočenje u teškim uvjetima. 

Neprestani daljnji razvoj Boschevih komponenata za ABS Kad senzor brzine obavijesti upravljačku jedinicu o neposrednom blokiranju kotača, upravljačka jedinica šalje signal hidrauličkom modulatoru, što omogućava smanjenje tlaka u kočnicama. Time se sprječava blokiranje kotača. 

Tijekom posljednjih 40 godina Bosch neprestano unaprjeđuje ABS: komponente sustava postaju sve manje, kompaktnije i snažnije. Istodobno je ABS postavio temelje za razvoj dodatnih modernih sustava za sigurnu vožnju. Primjerice, sustav za kontrolu proklizavanja (TCS) i elektronički program stabilnosti (ESP®), temelje se na ABS-u. Međutim, čak i ulje za kočnice mora ispuniti sve veće zahtjeve koje za njih postavljaju moderni kočnički sustavi.

Bosch stoga nudi ENV6, iznimno dinamičko ulje za kočnice niske viskoznosti s visokim vrelištem koje je razvijeno posebno za trenutačne i buduće kočničke sustave. Ukupan zbroj sustava za upravljanje kočnicama ABS i ESP® koje Bosch isporučuje u posljednjih 40 godina doseže ogroman iznos od gotovo 457 milijuna sustava koji su ugrađeni diljem svijeta do 2018. 

Popravci temeljeni na vrijednosti koje nudi Boschev elektronički servis Bosch radionicama za motorna vozila nudi različite vrste servisa za upravljačke jedinice sustava ABS i ESP®. Kako bi se klijentima radionica pružila rješenja koja odgovaraju trenutačnoj vrijednosti njihovih vozila, neispravni se uređaji popravljaju ili zamjenjuju. 

Tehničari Boscheva elektroničkog servisa (www.boschprepair-service.com) mogu se pohvaliti bogatim i iscrpnim višegodišnjim iskustvom. Čak i za reparirane upravljačke jedinice osiguravaju ponovno

uspostavljanje visoke kvalitete originalne opreme. 

Neispravni uređaji preuzimaju se u radionici, popravljaju i šalju natrag u roku od 48 sati. Ovaj brz i jednostavan servis pomaže radionicama da klijente učine zadovoljnima nudeći im cijene koje se temelje na vrijednosti.







Vulkal gume

Autowill