29.9.2019. Autor: Roberto Baždo

Škoda 1203 (1968. - 1997.), uspješan socijalistički pandan Volkswagena T1

Funkcionalan i izdržljiv kombi, proslavljen u brojnim čehoslovačkim filmovima, jedno je vrijeme ovaj 'kombi' bio automobil marke Škoda, koji se proizvodio i kao microbus za 9 osoba i kamionet...

Vrijeme leti, a tek rijetki se mogu sjetiti prezentacije čuvenog modela - 1203. Spomenuta Škoda nedavno je proslavila 50. rođendan. Da budemo precizniji, bio je prije nešto više od mjesec dana - 14. rujna 1968. Na taj dan je 1203 debitirao na sajmu za inženjere u Brnu i od tada kreće njegova uspješna seansa. 

Automobil je doslovno bio uloga u životu svakog Čeha, na neki način, od kolijevke do groba. Doslovno, jer je 1203 bio dostupan, između ostalog i u izvedbama kao hitna pomoć i mrtvačkim kolima. Usto, pojavio se i u drugim varijantama kao što su mali kombi, dostavni kombi i lagani kamioni.

Povijest Škode 1203 seže u '50 godine prošlog stoljeća. Razvoj ovog lakog komercijalnog vozila već tada je započeo, ali tek 1968. godine se i konačno pojavio! Tog, 14. Rujna kada se i konačno predstavio javnosti, imao je svoju premijeru na međunarodnom sajmu za inženjere u Brnu. 

Međutim, festival je bio zasjenjen okupacijom Čehoslovačke od strane vojske pet zemalja Varšavskog pakta 21. kolovoza 1968., kako bi okončali ''Praško proljeće''. Ipak, Škoda 1203 bila je jedini novi automobil u češkoj automobilskoj industriji koji je izazvao senzaciju. Jedini je imao svjetlu budućnost prema predviđanjima, koja su se kasnije pokazala točnima.


Lagana gospodarska vozila Škoda 1201 i 1202 bila su rađena u tvornici u Vrchlabí (Češka) kasnih 1950-ih. Ovi automobili bili su utemeljeni na osobnim automobilima pa su stoga ponudili samo ograničenu količinu prostora za putnike i teret. Korišteni okvir cijevi također je zastario. 

Zato su u proljeće 1956. godine inženjeri počeli razvijati moderan kamionet, koji će se kasnije pretvoriti u mali kombi - 1203. ehnički dobro zamišljen s motorom ispod prednjih sjedala, što do tada i nije bio čest slučaj dobilo se na prostoru unutar vozila. TInstrumenti na ploči s instrumentima i stražnja svjetla posuđeni su od Škode 1000 MB.

Bio je to pravi čehoslovački proizvod, jer se simpatični, rustikalni kombi, proizvodio u koprodukciji češke tvrtke AZV Škoda (Vrchlabi) i slovačke TAZ (Trnava). Dugačak 4520, širok 1800 i visok 1900 mm, s motorom uzdužno između prednjih sjedala, koji je pokretao stražnje kotače, standardno je bio upregnut OHV motorom obujma 1221 cm i snage 47 KS pri 4600/min. 


Preko 4-stupanjskog mjenjača omogućavao je brzinu 90 do 95 km/h (ovisno o izvedbi) te je pri 60 km/h trošio 10 do 12 litara. Proizvodio se kao microbus (nosivosti 700 kg), furgon (950 kg) i kamioneti kamionet (1000 kg). Bio je popularan i u ambulantnoj verziji. Prva se verzija proizvodila do 1985., a 1981. stiže TAZ 1500, s motorom, kojem je zadržavanjem provrta od 72 mm hod povećan sa 75 na 88 mm. 

Snaga je povećana na 57 KS pri 4500/min, što je bilo dovoljno za 1100 do 115 km/h. Od 1986. dobio je prednje disk kočnice i 5-stupanjski mjenjač, te se proizvodio do 1997. Sve u svemu, ova je Škoda pravi klasik i olditmer koji svoju najveću publiku i vojsku obožavatelja ima, jasno u Češkoj!








Gulf

Tembo