14.4.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

65 godina: Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (1954. - 1963.), Srebrna strijela s galebovim krilima

Inovativna rješenja i nezaboravan dizajn kultni su coupe učinili najslavnijim od svih slavnih Mercedesa, 6-cilindarskim benzincem 3.0 s direktnim ubrizgavanjem i 215 KS postizao 217 km/h i do stotke ubrzavao za 8,8 s

Još od 1952. Mercedes-Benz 300 SL, sjajan aluminijski Coupe (nekad i Roadster, ovisno o utrci) s cjevastom šasijom, čedo znamenitog razvojnog inženjera Rudolfa Uhlenhauta, proslavio se na utrkama. No još će veća legenda postati njegova cestovna izvedenica, koja nije uopće bila inicijalno planirana. Američki je uvoznik Max Hoffman nagovorio tvornicu da pobjednika utrka pretvore u najsofisticiraniji sportski automobil na svijetu, potkrijepivši to narudžbom većeg broja primjeraka. I tako je, gotovo slučajno, 1954. nastala legenda bez premca. Čak je i prezentacija održana u New Yorku 6. veljače, a ne na nekom od tradicionalnih europskih salona, reflektirajući potpunu usmjerenost modela na američko tržište. S pravom, ondje će biti prodano čak oko 80 posto produkcije Mercedes-Benza 300 SL. 

Oblik je prilagođen cestovnoj uporabi i dotjeran do prekrasnog, nezaboravnog klasika, elegantnog i agresivnog u isto vrijeme, a direktno ubrizgavanje goriva donijelo je tada senzacionalne performanse. Zanimljivo, cestovni je 300 SL imao 215 KS, četrdeset više od ranije trkaće inačice! 

Redni 6-cilindraš 3.0 s direktnim ubrizgavanjem, izveden iz zrakoplovnog DB 601 V12 (jedan blok, smanjenih dimenzija), ugrađenog u Messerschmitt Bf-109, Daimler-Benz je 1953/54 primijenio u sportskom Mercedes-Benzu 300 SLR. 

Na tržište je stigla 1954. u legendarnom 300 SL Gullwing, po mnogima najboljem tržišnom sportskom modelu ikad. Snaga je iz 2996 cm povećana sa 177 na 215 KS, a gorivo se mehaničkom rednom pumpom ubrizgavalo tlakom od 50 do 90 bara. 

Preko ručnog 4-stupanjskog mjenjača Postizao je 217 km/h (s produženim prijenosom i 240 km/h), a do stotke ubrzavao za 8,8. Kočio je bubanj kočnicama promjera 260 mm, s rebrastim obodom, radi boljeg hlađenja..


Nije bio nimalo jednostavan za vožnju, ipak je to bio u osnovi trkaći automobil, a kočnice (tek će zadnji primjerci Roadstera dobiti prednje diskove) nisu bile na visini ostatka automobila. 

No znalci su mogli postići sjajne rezultate s njim, mnogi su cestovni primjerci ipak kad-tad završili na nekoj trkaćoj stazi. Karoserija standardnog modela je bila od kombinacije čelika i aluminija, no uz jako veliku doplatu mogli ste dobiti i inačicu s aluminijskom karoserijom, 80 kg manje mase. 

Napravljeno ih je samo 29, a danas vrijede 4-5 puta više nego obični model. Prepoznatljivo rješenje podizanja vrata se u praksi pokazalo lošim, legenda kaže da je u Americi neki mladi par izgorio, ne mogavši izaći iz automobila prevrnutog na krov. 


A i dame u suknjama nisu bile najsretnije ovakvim načinom ulaska i izlaska, te se Mercedes-Benz okanio ovog rješenja i nakon samo dvije godine zamijenio Coupe konvencionalnijim, no jednako prekrasnim Roadsterom.

U programu je sve do 1963., a vrata su mu se otvarala na dosadno uobičajen način. Ukupno je proizvedeno 1400 primjeraka coupea i čak 1858 roadstera. 

Na nasljedniku 230 SL Mercedes će pokušati spojiti osobine ovog legendarnog automobila i manjeg, istovremeno kada i 300 SL predstavljenog modela 190 SL.

To će se pokazati kao dobitna kombinacija, osnova daljnjeg razvoja SL serije sve do danas. Nažalost, nikada više Mercedes nije ponudio tako sirov, čistokrvnom trkaćem automobilu blizak vozački stroj kao što je bio izvorni 300 SL.

Motor i podvozje trkaćeg modela bili su standardni, preteški i nedovoljno snažni za borbu s konkurencijom, pa je trebalo pronaći rješenje za brzinu i lakoću drugdje. 


To je postignuto perolakom, a čvrstom konstrukcijom šasije od kraćih komada tankih, spojenih cijevi, koja se protezala dužinom i širinom čitavog automobila, te aerodinamičnom aluminijskom karoserijom coupea. 

Inovativna vrata koja su se otvarala uvis poput galebljih krila bila su jedino rješenje upravo zbog visine i širine cjevaste konstrukcije.  

Mehaničko ubrizgavanje goriva usavršeno je tijekom II. svjetskog rata u njemačkoj zrakoplovnoj industriji, a nakon rata na automobil ga je aplicirala mala, također njemačka tvrtka Gutbrod...

No Mercedes-Benz 300 SL je prvi 'ozbiljniji' serijski model na kojem je primijenjeno. Usto, to je prvi četverotaktni motor s ubrizgavanjem direktno u cilindre. 


ZANIMLJIVO:

• Engleski 'Gullwing', njemački 'Flügeltürer', talijanski 'Ali di Gabbiano', francuski 'Papillon', poznati su nadimci modela

• Automobil od milijun eura. Danas već i relativno prosječan 300 SL vrijedi toliko, a rijetke aluminijske inačice i nekoliko puta više.

• Cestovni je model konstrukciju trkaćeg modela preslikao na cestovnu, premda su za svakodnevnu upotrebu vrata na podizanje mnogo nepraktičnija nego u utrkama

• Pravi je, tvornički zamišljen Mercedes-Benz 300 SL, trkaća verzija, osvojio sve što se osvojiti dalo, uključujući Le Mans i Carreru Panamericanu

• Rip Kirby, John Surtees, Porfirio Rubirosa..., izmišljeni junaci, vozači utrka, svjetski poznati plejboji, svi su oni posjedovali 300 SL.

• Malo je ovakvih primjera, da je kod nekog modela Roadster na manjoj cijeni nego Coupe

• Vratima na podizanje Mercedes-Benz će se vratiti u više navrata, od eksperimentalnog C111 do serijskog SLS, no nikada tako lijepo i efektno kao u izvorniku

Ovako je izgledao izložbeni prostor Mercedes-Benza, na salonu u New Yorku prije 65 godina, a osim 'većeg brata' 300 SL Coupe, predstavljen je i 'damski' 190 SL (u pozadini)

PROČITAJTE: 

MERCEDES 300SL GULLWING ZAVRŠIO U JARKU: ŠTETA 650.000 EURA





Mini banner

BMW banner