6.6.2019. Autor: Željko Marušić

6. lipnja 1973. proizveden prvi Polski Fiat 126p, 'Peglica'

Osam mjeseci nakon izvornog Fiata 126, u tvornici FSM u Bielsko-Biala (južna Poljska), od talijanskih dijelova , sastavljen prvi primjerak kultnog automobilčića dugačkog 305 cm, koji je stajao 69.000 zlota (prosječna plaća bila je 3500 zlota)...

Fiat 126, nasljednik legendarnog Nuova 500, automobil dugačak 305, širok 138 i visok 130 cm, preuzeo je koncepciju i mehaniku slavnog pretka. Pokretao se uzdužno straga ugrađenim 2-cilindarskim rednim zrakom hlađenim motorom, obujma  594 cm i snage 23 KS. koji je 4-stupanjskim motorom pokretao stražnje kotače. 

Do stotke mu je trebalo 48,4 s, mogao je potegnuti 105 km/h i trošio je pet do šest litara. Tada suvremen karoserijski stil izveden je iz, za broj većeg, ali koncepcijski potpuno različitog Fiata 127 (motor poprečno sprijeda, 4 cilindra, hlađen vodom, prednji pogon), kojeg je dizajnirao Sergio Saltarelli, te je osvojio titulu 'Europskog automobila 1972. godine' (iz njega je 1980. izveden Yugo 45).

Robusna, jednostavna i jeftina, a razmjerno funkcionalna izvedba za 4 osobe postala je zanimljiva za motorizaciju Poljske. 

Potpisan je licencni ugovor za proizvodnju (slično kao što se u SFRJ-u, u Kragujevcu, proizvodili modeli Zastava) ovog modela, po istoj 'špranci' po kojoj je 1968. startala proizvodnja modela 125p, koji je u stvari bio izvedenica slavnog Fiata 1300 (kod nas poznatog kao Zastava 1300 - 'Tristać'), u karoseriji, za svoje doba modernog Fiata 125. Taj je model potom za naše tržište, sastavljan u Kragujevcu dobio oznaku 125pz i postao slavni 'Pezejac'.


Model, koji danas slavi 46. rođendan, postigao je kultni status pod nadimkom 'Peglica'.  Da nije bila riječ samo o gradskom autu svjedočili su brojni poljski turisti, koji su, po četvero i u pravilu prtljagom na krovu, jer je prtljažnik sprijeda imao obujam jedva 100 litara. Trošio je pet do  sedam litara (deklarirano: grad 6,8, otvoreno 5,7).

Tvornica u gradu Bielsko-Biala, na jugu Poljske,  otvorena je krajem 1972., prvi je primjerak sklopljen 6. lipnja 1973.,  serijska je proizvodnja startala 22. srpnja 1973. i do kraja te godine proizvedeno je 1500 primjeraka. Zbog velikog interesa poljske 'radničke klase', pokrenuta je izgradnja potpuno nove tvornice u gradu Tychy. 

Obujam motora je 1977. povećan na 652 ccm, a snaga na 24 KS (mogao je potegnuti 110 km/h) i takvi primjerci 126p, s oznakom 650, počeli su stizati na naše tržište. Milijunti primjerak, dokad je 'Peglica' već izgradila kultni status, napravljen je 1981., a 1987. uvedena je verzija 126p Bis, s vodenim hlađenjem i obujmom povećanim na 704 ccm. 

Premda je bila tiša i nešto boljih performanci, bila je manje pouzdana (problematična je bila brtva glave motora)  te su mehaničari govorili 'bolja je osnovna Peglica'. U siječnju 1997. dobiva i katalizator, a proizvodnja kultnog mališana zaključena je 22. rujna 2000., nakon 3.318.674 primjerka. Ukupna produkcija Fiata 126 iznosila je 4.673.655 primjerka, 1.352.912 ih je proizvedeno u Italiji, 2069 u Austriji (Fiat-Steyr), a ostatak, najviše u Poljskoj.