24.9.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

70 godina: Porsche 356 (1948. - 1965.), prvi Porsche, sportska izvedenica Bube

Sjajan aluminijski sportaš, premda je startao s 39,5 KS iz 1131 ccm, utemeljio ugled kultne marke iz Zuffenhausena i trasirao put u legendu, prethodnica kultnog 'Elfera', modela 911

Službeno, 8. lipnja 1948., registriran je prvi serijski automobil tvrtke Porsche. Prezentacija i prve probne vožnje bile su dan ranije, ali današnji se dan ipak uzima kao početak Porschea, uz Ferrari, najvažnije tvrtke  za proizvodnju sportskih automobila. 

Preciznije, tvrtke koja neosporno proizvodi najkvalitetnje, uvelike i najbolje jurilice na svijetu! Riječ je o modelu Porsche 356, za tadašnje pojmove luksuznom sportskom kabrioletu, napravljenom na koncepciji legendarne Bube, ali s aluminijskom karoserijom. 

Ferdinand Porsche prvi je automobil konstruirao još godine 1900., a u sljedećih pola stoljeća nebrojenim se drugim konstrukcijama upisao u povijest automobila, kao jedna od najznačajnijih osoba ikada u tom segmentu industrije. 

Pa ipak, tek je 8. lipnja 1948. neki automobil službeno ponio i ime Porsche (premda neki izvori prvim Porscheom smatraju predratni Type 6). 

Za taj je automobil, poznat jednostavno kao No. 1, a ponegdje i, poprilično pogrešno, kao 356/1, zapravo odgovoran sin Ferry, uz dizajn Erwina Komende, no kako je mehaničku osnovu predstavljao Volkswagen, konstrukcijski je ipak sve ostalo unutar porodice. 

Čija glava je većinu vremena utrošenog na razvoj koncepta provela u francuskom zatvoru, zbog konstrukcijskog oblikovanja Adolfove ratne mašinerije. Upravo iz tog razloga nakon rata se obitelj Porsche povukla u rodnu Austriju, gdje su bili manje upadljivi. 

I No. 1, kao i prvih pedesetak primjeraka produkcijskog modela 356, proizvedeni su u koruškom mjestu Gmünd, gdje se i danas nalazi sjajan privatni Porscheov muzej. 

Ferryjeva je kompanija nosila naziv Porsche Konstruktionen GmbH i bila je registrirana u Austriji, dok je očeva tvrtka, znatno starija, nosila naziv Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, sa sjedištem u Stuttgartu. 

No.1 je bio roadster sa središnje smještenim motorom i aluminijskom karoserijom, pokretan Volkswagenovim motorom, pojačanim na 39,5 KS.  Dva su razloga za odabir tog konstrukcijskog materijala. 

Prvi je u olakšanju izvedbe i smanjenje omjera mase automobila i snage slabašnog Bubinog motora, a drugi u činjenici da je zabranom proizvodnje vojnih zrakoplova i iz ratnih rezervi bilo na raspolaganju dosta kvalitetnih aluminijskih limova . 

Prvi primjerci tog automobila proizvedeni su u koruškom gradu Gmündu, 40 km sjeverozapadno od Villacha. Ondje je postojala malena radionica u kojoj je u tom vremenu, nedugo nakon završetka II svjetskog rata, izrađen spomenuti prvi model. 

Nakon što mu je dodijeljena koruška registarska oznaka K45-286 (koju automobil, izložen u Porscheovom muzeju, ali onom u Stuttgartu, kamo je proizvodnja nakon samo dvije godine i prebačena, nosi i danas), prvi je Porsche izašao u prvu vožnju osmog lipnja 1948. 

Za serijsku proizvodnju, zbog smanjenja troškova i jednostavnosti proizvodnje, preuzeta je izvorna Bubina koncepcija, s motorom uzdužno iza osi stražnjih kotača, ubačen par stražnjih sjedala, a aluminijska karoserija zamijenjena je čelikom nakon preseljenja tvrtke u Njemačku. 

Porsche je još prije rata središte imao u Stuttgartu, a karoserije za 356 naručio je od karoserijske radionice Reutter, bazirane u gradiću Zuffenhausenu, toliko blizu Stuttgarta da je danas integriran u njega. 

Stuttgart je dom i Mercedes-Benza, neko idejno sjedište njemačke automobilske industrije, gdje se nalazi i mnogo manjih pratećih radionica, tako da je Ferry od početka planirao povratak onamo, dok je Gmünd bio samo privremeno rješenje. 

Selidba se odvila u ljeto 1950. i prvog dana rujna na novoj lokaciji u Zuffenhausenu počela je prava serijska produkcija Porschea. Pedeset ručno u Austriji izrađenih prvih primjeraka modela 356 i danas su... 

... premda najslabiji i najsporiji modeli koje je tvrtka ikada proizvela, svojevrsni Sveti Gral svih kolekcionara Porschea i kada se neki od rijetkih sačuvanih primjeraka pojavi na tržištu postiže iznimno visoku cijenu.

Ipak, nije sve odmah krenulo glatko. Nova tvrtka s novim proizvodom, locirana daleko od centara automobilske industrije, očajnički je trebala promociju, koja je došla vezom s Bernhardom Blankom, švicarskim hotelijerom i automobilskim entuzijastom, koji je već bio i zastupnik Prestona Tuckera za švicarsko tržište.  

Blank je financirao sudjelovanje na salonu u Ženevi 1949., gdje je novinarima iz čitavog svijeta predstavljena nova marka. Izloženi su po jedan kabriolet i coupe, uz još jedan automobil na raspolaganju za demonstracijske vožnje. 356 se svidio okupljenima.

Čak je i britanski list 'The Motor' vrlo pohvalno pisao o Porscheu 356 te se počela stvarati legenda koja traje još i danas. Model 356 ubrzo se dokazao na utrkama, ali i u svakodnevnom prometu, gdje je bio iznimno upotrebljiv za serijski automobil. 

Do travnja 1965. proizvedeno ih je 76.313, u četiri generacije (uvodna, A, B i C) zatvorenim i otvorenim inačicama, kroz nekoliko serija modela. Snaga je pritom poprilično narasla, u nekim inačicama čak i do 130 KS. Također, ovo je model na kojem je prvi puta iskorištena danas slavna oznaka Carrera, a danas je skup i poželjan oldtimer.

TEHNIČKE ZNAČAJKE (1948.)

Izvedba: coupe 2+2 i roadster

Dimenzije: 3870 x 1660 x 1300

Masa: 600 kg

Motor: zrakom hlađen 4-cilindarski bokser, središnje bregasto vratilo (OHV)

Obujam: 1131 cm

Snaga: 39,5 KS pri 4000/min

Okretni moment: 69 Nm pri 2600/min

Kompresija: 7:1

Napajanje: 2 rasplinjača Solex 26 VFI

Gume: dijagonalne 5.00-16

Mjenjač: ručni 4-stupanjski

Kočnice: bubnjevi 230 mm

Najveća brzina: 140 km/h



TEHNIČKE ZNAČAJKE (1962., najsnažnija verzija, 2000 GS Carrera 2)

Izvedba: coupe 2+2 i roadster

Dimenzije: 4010 x 1670 x 1330

Masa: 1010 kg

Motor: zrakom hlađen 4-cilindarski bokser, 2x2 bregasta vratila (2xDOHC), pokretana kraljevskim vratilima

Obujam: 1966 cm

Snaga: 130 KS pri 6200/min

Okretni moment: 178 Nm 

Kompresija: 9,2:1

Napajanje: 2 dvogrla rasplinjača Weber 40 DCM

Gume: radijalne 165x15

Kočnice: diskovi 280 mm

Mjenjač: ručni 4-stupanjski

Najveća brzina: 200 km/h

Ubrzanje 0-100 km/h: 8,6 s







BMW banner