8.11.2019. Autor: Željko Marušić

8. studenoga 1909. benzinski automobil prvi put vozio brže od 200 km/h

Francuz Victor Hémery na engleskoj kružnoj stazi Brooklands, vozeći Blitzen Benz, s 4-cilindarskim motorom obujma 21.504 ccm i snage 200 KS postigao 202,7 km/h...

Na današnji dan prije 110 godina automobil pokretan ottovim motorom (s unutrašnjim izgaranjem) prvi je put vozio brže od 200 km/h i vrijeme prijeđenog puta prvi je put mjereno elektronički. 

Francuz Victor Hémery na kružnoj stazi Brooklands dužine 4,43 km, blizu Weybridgea u južnoengleskom okrugu Surrey, vozeći Blitzen Benz postigao brzinu od 202,7 km/h. 

A prvi automobil koji je vozio brže od 200 km/h (bio je to i apsolutni brzinski rekord) je Stanley Rocket, pokretan parnim motorom (s vanjskim izgaranjem). Amerikanac Fred Mariott je 26. siječnja 1906., na pješčanoj plaži Daytona Beach (Florida), postigao 205,4 km/h. 

Dvije su zanimljivosti tog postignuća. Prvi je put rekord parnog vozila postignut na cesti, ne na tračnicama, a oboren je tek 2009., dakle izdržao je čak 103 godine. 


No, vratimo se na rekord postignut na današnji dan prije 110 godina.

Blitzen Benz No 1, trkaći automobil kojeg je sredinom 1909. proizvela tvrtka Benz & Cie iz Mannheima, bio je roadster dugačak 482, širok 160 i visok 128 cm, mase 1450 kg, sa stražnjim pogonom, preko lančanog prijenosa na svakom kotaču. 

Pokretao se s 4-cilindarskim 4-taktnim ottovim motorom obujma 21.504 ccm, dugohodne izvedbe (185 x 200 mm) i snage 200 KS pri 1600/min. Zbog toga je najveći okretni moment iznosio čak 875 Nm. Masa mu je bila 407 kg.

Izvedba je, za to doba, bila napredna, s dva viseća ventila po cilindru (OHV), klackalicama, podiznim motkama i bregastim vratilom u bloku, pokretanim zupčanicima. Zanimljivo, faza paljenja svjećica podešavala se polugom uz volan, ovisno o opterećenju. 

Obujam spremnika goriva bio je 73 litre. Spojka je bila konusna, mjenjač 4-stupanjski nesinkronizirani, a snage se, na lančanike stražnjih kotača, bez klasičnog diferencijala, prenosila preko međuvratila..

Nakon nepunih pet godina, 24. lipnja 1914., dorađeni Blitzen Benz, serije No 3 (unaprijeđeni su aerodinamika i motor), kojim je upravljao Britanac Lydston Hornsted, ponovno na stazi Brooklands, osvojio je prvi rekord, i to apsolutni, po novim pravilima.

Prosječna se brzina mjerila na jednu milju u dva smjera (dotada na kilometar, u jednom smjeru) i prvi put u sklopu tada svjetski krovne automobilske asocijacija Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR).

Postigao je 199,7 km/h i taj je rekord oboren tek 1922.


Zanimljivo, 23. travnja 1911., američki vozač Bob Burman je na Daytona Beachu, vozeći Blitzen Benz No 2 postigao čak 228,1 km/h, ali taj rekord nije službeno priznat.

Tvrtka Benz & Cie proizvela je samo šest primjeraka, a do danas su preživjela dva. Jedan je u vlasništvu američkog kolekcionara, a drugi je u Mercedes-Benzovom muzeju.






Mazda


Gulf

Tembo