31.12.2018. Autor: Željko Marušić

Abeceda dinamike vozila (3): ASR, ASC+T, što je to?

Elektroničko-hidraulički sustav za sprječavanje proklizavanja pogonskih kotača, uspoređujući njihovu brzinu vrtnje s nepogonskim te aktiviranjem kočnice na kotaču koji proklizava i doziranjem snage motora

ASR je kratica od njem. Antriebsschlupfregelung, što znači kontrola pogonskog proklizavanja. Taj se izraz udomaćio, premda se za isti sustav koriste i oznake ASC+T (Automatic Stability Control + Traction) ili skraćeno 'traction control'. 

Riječ je o elektroničko-hidrauličkom sustavu za sprječavanje proklizavanja pogonskih kotača, koji je u spregu sa sustavima ABS i ESP. Svaki je kotač opremljen senzorom vrtnje, a signali se za potrebe svih sustava obrađuju u središnjem računaru.

Uzima se u obzir razlika brzine vrtnje na vanjskom i unutarnjem kotaču u zavoju, ovisno o zakrenutosti kotača. 


Ako se jedan kotač počne okretati brže, što se na pravcu događa ako je jedan kotač na podlozi nižeg koeficijenta trenja, a u zavoju zbog rasterećenja unutarnjeg kotača pod djelovanjem centrifugalne sile, upravljački modul to registrira i aktivira kočnicu na tom kotaču. 

Za to je zadužen hidro-pneumatski spremnik u okviru električnog hidro motora. Kočenjem kotača koji je počeo proklizavati, pogonski se moment preko diferencijala prenosi na suprotni kotač (koji ima kontakt s pologom) i automobil dobiva potisak. 

Time se postiže efekt zatvarače diferencijala. Sve se to dešava u desetinkama sekunde. Istodobno se dozirano smanjuje snaga motora. Toyota taj sustav označava TRC (Toyota Traction Control System). Pogledajte zanimljiv video:


PROČITAJTE I SLJEDEĆE ČLANKE:

Abeceda dinamike vozila (1): Što se događa u 3 glavne osi (x, y, z)

Abeceda dinamike vozila (2): Otpor kotrljanja kotača, važno je, pročitajte...





BMW banner