7.1.2019. Autor: Željko Marušić

Abeceda dinamike vozila (5): Upravljački trapez, što je to, čemu služi?

Omogućava upravljanje i vožnju zavojem bez klizanja (uzdužnog i bočnog), a to osigurava 4-zglobni polužni mehanizam, koji podešava različite kuteve zakretanja prednjih kotača, veći na unutrašnjoj strani zavoja

Da bi se automobil mogao kretati krivocrtno, dakle po zakrivljenoj putanji, ugrađen je upravljački mehanizam, koji prednje kotače (kod klasičnog upravljačkog sustava) zakreće u smjeru zavoja. 

Pri tome se automobil počinje kretati po zakrivljeni krivulji, koja je u svakom trenutku dio određene, zamišljene kružnice, u čijem je središtu pol rotacije vozila. 

U realnim uvjetima mijenja se položaj središta i polumjer rotacije, no važno je da  da se, u svakom trenutku osi rotacije svih kotača sijeku u istoj točki, upravo u središtu rotacije. 

Time se ostvaruju uvjeti da se svi kotači kotrljaju vlastitim putanjama, bez uzdužnog i bočnog klizanja. A da bi to tako bilo, nužno je da se kotač s unutrašnje strane zavoja zakreće za veći kut od kotača s vanjske strane.

To je moguće uz pomoću 4-zglobnog upravljačkog mehanizma, poznatijeg kao upravljački trapez. Prve kočije nisu imale upravljački trapez, a bočno proklizavanje nije stvarao problem na makadamskoj podlozi.  

Prvi takav, primitivan i neprecizan mehanizam, gdje je svaki kotač bio na zasebnoj njihajućom osi napravio je 1761.dr. Erasmus Darwin, a unaprijeđenog patentirao ga je 1816. Georg Lankensperger (1779. - 1847.) iz Münchena. Uz pomoć svog zastupnika Rudolpha Ackermanna, Nijemca koji je živio u Londonu taj je izum patentiran i uveden na englesko tržište kočija. 


Njegovom spretnošću taj princip upravljanja vozila tako da se osi svih korača sijeku u jednoj točki (osi rotacije, odnosno zakretanja vozila), dakle da vozilo skreće i upravlja bez bočnog klizanja kotača zove Ackermannov princip. 

No, za izvedbu 4-zglobnog upravljačkog trapeza, s dva okretna zgloba, kakvu danas poznajemo, zaslužna su i dva velika konstruktora, Francuz Amédée Bollée i Nijemac Carl Benz, odnosno njihovi patenti iz 1876. i 1891.



PROČITAJTE I SLJEDEĆE TEKSTOVE

Abeceda dinamike vozila (1): Što se događa u 3 glavne osi (x, y, z), početak važnog serijala

Abeceda dinamike vozila (2): Otpor kotrljanja kotača, važno je, pročitajte...

Abeceda dinamike vozila (3): ASR, ASC+T, što je to?

Abeceda dinamike vozila (4): krug, preciznije elipsa trenja







toyota banner


Autowill