11.4.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

ABS (Anti-lock Braking System), sustav za sprečavanje blokiranja kotača pri kočenju

Spasitelj života, uveo ga je 1971. američki Chrysler Imperial, a u Europi 1978. Mercedes-Benz 450 SE, u svim novim autima obvezan od 1. srpnja 2004.

ABS (Anti-lock Braking System), uz sigurnosni pojas, zaštitni 'kavez' i projektirane deformacijske zone, svakako je među najzaslužnijim sustavima za trend smanjenja smrtnosti u prometnim nesrećama. 

Riječ je o elektroničko-hidrauličkom mehanizmu, koji sprečava blokiranje kotača prilikom kočenja, skraćujući tako zaustavni put i pomažući upravljivosti automobila (ako prednji kotači blokiraju, upravljanje nije moguće).  

Ovo rješenje korijene ima u avijaciji, patentirao ga je Gabriel Voisin još 1929., a pamtimo i uspješan Dunlopov sustav Maxaret iz 1950-ih. 

Automobilsku je premijeru, u mehaničkoj izvedbi, doživio 1966. u Jensenu FF, a Chrysler, Ford, Nissan i GM počeli su ga nuditi početkom 1970-ih.  

Prvi je automobil s ABS sustavom bio Chrysler Imperial iz 1971., koji je u drugoj tržišnoj godini dobio sustav 'Sure brake' (sigurno kočenje). General Motors je, odmah nakon Chryslera, uveo sustav 'Trackmaster' (majstor za održavanje trakcije), koji je sprečavao blokiranje samo stražnjih kotača. 

Oni su za stabilnost važniji od prednjih, koji su presudni za upravljivost. Iste 1971. godine Nissan je u top-modelu President uveo sustav EAL (Electro Anti-lock System). 

Prvi europski i prvi potpuno elektronički sustav razvio je Bosch te nazvao ABS (Anti-lock Braking System) i 1978. ugradio najprije u Mercedes-Benz 450 SE i nekoliko mjeseci potom i u BMW 745i. To mnogi i uzimaju za službeni početak ugradnje ABS-a. 

Tijekom 1980-ih i 1990-ih raširio se na sve klase, a od 1. srpnja 2004. obvezan je u svim novim automobilima.