11.9.2018. Autor: Željko Marušić

Analiza nesreće kod Varaždina, u kojoj se 77-godišnjak autom zabio u nasuprotni, u kojem su ozlijeđene četiri osobe, od kojih dvoje djece

Iznenadni prelazak na suprotni trak ukazuje na gubitak kontrole uslijed zdravstvenih problema stare osobe ili korištenja mobilnog uređaja ili kombinacije tih negativnih čimbenika

Učestale teške nesreće koje izazivaju stari vozači, posebice posljednje, kad je proteklog četvrtka oko 19 sati, na pješačkom prijelazu u zagrebačkoj Dubravi, 73-godišnjak starim Mercedes-Benzom E-klase ('Okanom') udario i teško ozlijedio 9-godišnju djevojčicu, i jučerašnja, kod Varaždina u kojoj je 77-godišnjak autom prešao u suprotni trak i frontalno se zabio u auto iz suprotnog smjera, pričem su ozlijeđene dvije djevojčice, od pet mjeseci i pet godina te 28-godišnja vozačica i 55-godišnja suputnica,ukazuje na dvije stvari. 

Prvo, hitno treba uvesti obvezu liječničkog pregleda za osobe starije od 65 godina, čiji bi se troškovi subvencionirali iz državnog proračuna i Nacionalnog programa za sigurnost cestovnog prometa.  To je, nesumnjivo, nacionalni interes. Za osobe iznad koje navrše 65 godina liječnički bi pregled vrijedio dvije godine, nakon 67 godina svake godine, a nakon navršene 70. svakih šest mjeseci, odnosno po procjeni liječničke komisije.

Svatko tko dočeka starost (mnogi nažalost nisu te sreće) treba se dostojanstveno i odgovorno nositi s tom činjenicom, jer svima tada počinju naglo slabiti vid, sluh, motoričke sposobnosti, koncentracija, sposobnost procjene situacije. Bitno je da financijsko opterećenje za liječničke preglede bude što manje, kako bi bilo prihvatljivo i siromašnijim vozačima. 

Nažalost, mnogi to vide kao diskriminaciju, ugrožavanje ljudskih prava, svojevrsno poniženje, ali to je potpuno krivo razmišljanje. Naime, što je s ljudskim pravima nesretne dvije djevojčice i jedne bebe, koje su stradale teškim kršenjem prometnih propisa, odnosno nepažnje dvojice staraca?! A treba, i radi interesa starijih spriječiti ovakve situacije, jer neće im biti ugodno posljednje godine života proživjeti s teškim osjećajem krivnje, stigmom, da su teško ugrozili mlade živote. Posebice u još težim i tragičnim ishodima.

Drugo, jučerašnja nesreća jako ukazuje na mogućnost da je 77-godišnjak u vožnji koristio mobilni telefon. To postaje sve veći problem u prometu, jer osoba koja bira, odnosno uspostavlja poziv, pogotovo ako čita poruke ili odgovara na njih..., ostaje opasnija, pogibeljnija, od pijane! Posebice važno je uočiti da je utjecaj korištenja mobilnog uređaja u vožnji opasniji kod starih vozača, koji imaju manju brzinu reakcije i lošije uočavaju zbivanja u prometu, a usto manje spretno koriste mobilne uređaje u vožnji od mlađih osoba (za sve je to nedopušteno)!

Apsurdno je da je za to, prema članku 196. stavak 5, propisana kazna od 500 kn, dakle samo 250 pri plaćanju u kratkom roku! Tehnološki razvoj nadvladao je ovu uredbu, učinivši je opasno anakronom. Za samo telefoniranje kazna može ostati kao sada, ali treba je višestruko povećati, uz oduzimanje dozvole, praktički izjednačiti s prolaskom kroz crveno svjetlo, za zahtjevnije radnje na mobilnom uređaju tijekom vožnje, kad vozač potpuno skreće pogled i pozornost s prometnice. 

Zbog toga, policija, u suradnji s operaterima, treba unaprijediti metode i opremu, kako bi što učinkovitije kontrolirala vozače (vrlo su korisne kamere visoke razlučivosti) i poslije svake nesreće provela 'elektroničku forenziku' korištenja mobilnog uređaja u vožnji.

Slika je ilustracija