11.8.2019. Autor: Željko Marušić

Audi S5 dobio Top Gun turbodizelaša! Tko još vjeruje u Dieselgate?

Audi S5 Coupe i S5 Sportback upregnuti su moćnim, ubojitim 3.0 V6 TDI, koji pomoću turbopunjača i dodatnog elektropunjača ispaljuje 347 KS i tenkovskih 700 Nm te omogućava ubrzanje do stotke za samo 4,8 s, uz potrošnju od 6,2 litre. To smo čekali!

Da priča sa skorim umirovljenjem dizelaša 'ne drži vodu' i da u svemu ima više politike nego tehnologije, pokazuje i najnovija vijest iz Ingolstadta. Novi Audi S5, koji se dosad pokretao turbobenzincem 3.0 TFSI s 354 KS, umjesto tog pogona dobiva turbodizelaša 3.0 TDI snage 347 KS. 

Modeli S5 Coupe i S5 Sportback (S5 Cabrio otpada iz programa) dobivaju novog hi-tech turbodizelaša 3.0 V6, koji koristi dvostupanjsko prednabijanje - pored turbokompresora, zaduženog za glavno prednabijanje, koristi i električni kompresor

Pazite, nije tu riječ o električnom turbopunjaču (!), što je tehnička besmislica o kojoj smo već pisali. Kako bi se popunila 'turbo-rupa' velikog turbopunjača, odnosno ubrzao odziv na pritiskanje papučice akceleratora, ugrađen je dodatni elektromotorni kompresor.

Riječ je o jednostavnom, ali vrlo učinkovitom konceptu, koji koristi mali električni kompresor, gotovo,trenutačnog odziva. U samo 250 milisekundi (0,25 s) elektromotor može zavrtjeti lopatice kompresora do 70.000/min, odnosno punog kapaciteta. 


Električni kompresor većinu vremena ne radi i zrak koji ulazi u motor ga obilazi. No kad potreba za snagom naglo poraste (kad vozač 'nagazi' papučicu akceleratora) turbokompresor ne može trenutno osigurati dovoljnu količinu zraka, pa uskače dodatni električni kompresor, koji puni cilindre dok turbokompresor ne postigne potrebnu brzinu vrtnje, nakon čega se isključuje.

Za rad tog kompresora potrebna je 'meko-hibridna' izvedba, odnosno električne mreže koja radi na naponu od 48 V. Budući da elektromotor koji pogoni kompresor ima snagu od 7 kW to ne bi bilo moguće u mreži napona od 12 V. 

Kako bi se osiguralo nesmetano napajanje motora u svim uvjetima, sustav ima i litij-ionsku bateriju kapaciteta 0,5 kWh koja radi pod naponom od 48 V može izdržati vršno opterećenje od 13 kW. 

Struju za cijelo vozilo osigurava 3 kW generator, a izmjenična 48 V i 12 V istosmjerna mreža su povezane preko ispravljača. Ovaj sustav vraća dio kinetičke energije pri usporavanju i kočenju, preko remenskog sustava Starter-Generator (koji istodobno osigurava i funkciju Start/Stop.

Taj učinkoviti, filigranski sustav ima 'rekuperacijsku' snagu od 8 kW (11 KS), okretni moment u najvažnijem području (pri malim brzinama vrtnje) povećava za 60 Nm te, uz poboljšanje performansi, a posebice elastičnosti, potrošnju snižava za 0,4 l/100 km.


Time je osigurana snaga od 347 KS pri 4200/min, a o vatrenom temperamentu tog posebnog dizelaša još više 'govori' najveći okretni moment od čak 700 Nm, koji se oslobađa između 2500 i 3100/min. 

'Na krilima' tih ostvarenja S5 Coupe do 100 km/h ubrzava za 4,8 s, a S5 Sportback za 4,9 s. Najveća brzina je ograničena na 250 km/h, a bez blokade oba bi mogla potegnuti blizu 'tri glave'.

Pravi razlog za promjenu je prosječna potrošnja od svega 6,2 l/100 km, koja potvrđuje da je tek s turbodizelašima moguć spoj vrhunskih performansi i povoljne potrošnje.

Za usporedbu, ti modeli, s turbobenzincem 3.0 TFSI/354 KS, koji imaju praktički jednake performanse (4,7 s, odnosno 4,8 s do stotke) prosječno deklarirano troše 7,4 l, odnosno 28 posto više. 

U praksi turbobenzinac troši trećinu goriva više. Pametnome dosta! 







Mazda


Gulf

Tembo