11.4.2011. Autor:

AUSTRO-DAIMLER: PRVA MULTINACIONALNA AUTOKOMPANIJA NA SVIJETU

Podružnica Daimlera, proizvođač luksuznih limuzina i prvog blindiranog auta


Austro-Daimler AG je austrijski proizvođač luksuznih automobila, koji je poslovao od 1899. do 1934., kao austrijska podružnica njemačke tvrtke DMG (Daimler Motoren Gesellschaft). Utemeljen je krajem 19. stoljeća, kao prvi multinacionalni proizvođač automobila na svijetu. Koristeći njemačke motore i ostale vitalne sklopove, 1900. su napravili svoj prvi automobil, s dva cilindra i 4 KS. Uskoro su počeli proizvoditi motore za luksuzne automobile, kamione, brodove i vlakove te po tome postaju poznati i slavni. Smatralo ih se za najbolje proizvođače motora svoga doba. Od 1902. šefom razvoja postaje Paul Daimler, sin Gottlieba. Napravio je uspješan kompaktni automobil snage 8 KS, koji je razvijao 45 km/h, a 1904. prvi blindirani i naoružani automobil.


Čeličnim pločama oklopljeni automobil, s otvorima za lako i teško vatreno oružje, pokretao se motorom od 30 KS

Uspjeh tvrtke nastavio se zapošljavanjem legendarnog stručnjaka Ferdinanda Porschea, koji je inicirao proizvodnju prvih modela za sportska natjecanja. Od 1902. do 1907. proizvodili su i prvi hibridni automobil na svijetu - Mercedes-Electrique-Mixte. Naziv tvrtke Austro-Daimler službeno postoji od 1906., a od 1908. tvrtka se spezijalizira i za motore zračnih brodova Zeppelin. Najpoznatiji automobil prije I. svjetskog rata bio je Prinz Heinrich iz 1911., s motorom od 5714 ccm i bregastim vratilom u glavi, koji je razvijao 95 KS pri 2100/min. Tijekom rata tvrtka sa 4500 zaposlenih preorijentirala se na izradu oružja i vojne opreme. Nakon rata vratili su se proizvodnji automobila te Porsche 1922., među prvima, konstruira aerodinamički optimirani model Sascha. S motorom od 1100 ccm i 50 KS, specifično najjačim svoga doba, postizao je čak 144 km/h.


Austro-Daimler Sascha je 1922. na slavnoj utrci Targa Florio na Siciliji osvojio dva prva mjesta u klasi

Krajem 20-ih uspostavljaju suradnju s Fiatom, Škodom i Puchom, u namjeri da pokrenu proizvodnju serije manjih automobila. To se nije pokazalo uspješnom strategijom, pa se 30-ih vraćaju proizvodnji velikih i luksuznih automobila, serije ADM. Pokretali su se 6-cilindarskim rednim motorima obujma 2540, 2650 i 2994 ccm, a najsnažniji model u seriji, ADM III sa 110 KS, smatrao se jednim od najboljih automobila desetljeća. Posebice je atraktivna bila njegova luksuzna i produžena verzija ADR, sa 8-cilindarskim motorom obujma 4624 ccm i snage 130 KS. Posljednji veliki model bio je Bergmeister (glavna slika), koji se pokretao 6-cilindarskim motorom s bregastim vratilom u glavi, 3614 ccm i 120 KS pri 3600/min, koji je razvijao 140 km/h. Austro-Daimler se 1934. uključuje u tvrtku Steyr-Daimler-Puch te prestaje postojati kao samostalni brend.

(žm)