30.8.2018. Autor: Mihael Miljak

Auto-reklama debitirala 1898., u Scientific Americanu oglašena je 'motorizirana kočija' Alexandera Wintona

Novo 'čudo na kotačima' moglo je potegnuti 32 km/h, a danas se taj legendarni automobil, pionir oglašavanja, nalazi u muzeju američke povijesti u Washingtonu

Karl Benz možda je izumio suvremeni automobil, Henry Ford pokrenuo je masovnu proizvodnju, no nijedan on njih dvojice nije i prvi objavio u novinama reklamu za svoj proizvod. Ta crtica u povijesti pripala je Alexanderu Wintonu. 

Dok su konji još uvijek bili glavno prijevozno sredstvo na kopnu, a automobili tek nova zabava za buržoaziju, gospodin Winton ipak je prepoznao potencijal te zanimljive 'igračke'. Nazvao je marketinški odjel magazina 'Scientific American' i dogovorio prvu automobilsku reklamu u povijesti, koja je premijeru imala 30. srpnja 1898. 

Objavljena je mala slika Wintonove, tako se to tada zvalo, 'motorizirane kočije', i prikladan tekst, koji je pojasnio zašto je bolje imati automobil od konja. - Riješite se konja, te svih briga i napora oko njegova uzdržavanja. 

Vožnja motornim vozilom koštat će vas samo pola centa za svaku prijeđenu milju - dio je teksta u novinama. Čak 21 automobil prodao je Winton zbog objavljenog oglasa do kraja 1898. Scientific American mjesečnik je koji izlazi i danas. U njemu su pisali i Albert Einstein, Fermi, Kasparov... 

Cijenom od 1000 dolara bio je 21,2 posto skuplji od legendarnog Forda T (825 dolara). U današnjoj je protuvrijednosti Wintonov automobil 26.800 USD. Bio je to početak reklamiranja automobila.


Na slici iz 1902. vidi se gužva ispred Colorado Winton Motor Carriage Company i Bicycle Supply Company


Alexander Winton je škotski imigrant, koji je ispočetka proizvodio bicikle da bi se 1896., 10 godina nakon Karl Benzova izuma, prebacio na automobile. Među prvim kupcima njegova automobila iz oglasa bio je i James Ward Packard, koji je kasnije osnovao Packard Automobile Company. 

A Packard je ušao u automobilski biznis nakon što je bio nezadovoljan Wintonovim automobilom, koji ga je izazvao neka on napravi bolji. Wintonova tvrtka bila je silno uspješna, vozila su se prodavala kao luda i uskoro je imao najveću tvornicu u Americi. Automobile je prestao proizvoditi 1924., a tvrtku je 1930. kupio General Motors.

Ubrzo, vidjevši lukrativan posao, u reklamiranje automobila uključili su se celebrityju. Roscoe 'Fatty' Arbuckle bio je zvijezda nijemih filmova u 1910-ima i 1920-ima. Kao prepoznatljivu figuru Hollywooda, General Motors angažirao ga je da bude promotor njihovih automobila. 

Tako je Arbuckle, prvi je po filmu zarađivao više od milijun dolara, postao i jedan od prvih automobilskih ambasadora u povijesti. Nakon što je početkom 1920-ih optužen za silovanje i teško ubojstvo glumice Virginije Rappe, ostao je bez lukrativnih ugovora s GM-om.


Roscoe Conkling 'Fatty' Arbuckle (1887. - 1933.) , najveća i najskuplja zvijezda nijemog filma, dobro je unovčio reklamiranje GM-a




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume