13.4.2011. Autor: Željko Marušić

Auto Union: njemački pandan General Motorsa

Osnovan 1932. spajanjem marki Audi, DKW, Horch i Wanderer...


Auto Union: veliki njemački koncern, utemeljen 29.6.1932. u Chemnitzu (Saska), spajanjem marki Audi, DKW i Horch, a krajem godine priključio im se i Wanderer. Ujedinjenje je u vrijeme velike recesije donijelo boljitak svima, a sve je napravljeno po američkom receptu General Motorsa. 

Od ukupno 6846 proizvedenih automobila u 1932., proizvodnja je narasla na 61.022 u 1937. te Auto Union postaje drugi po većini njemački proizvođač automobila. Sve je imalo i političku pozadinu. 

Ujedinjenju je kumovao zloglasni čelnik nacističke stranke Adolf Hitler, koji je želio napraviti konkurenciju Mercedes-Benzovim bolidima te osigurati uvjete da njemački bolidi budu najbolji i najbrži na svijetu. Početkom 1934. predstavljen je bolid Typ A, kojeg je konstruirao slavni Ferdinand Porsche.


Auto Union je sredinom 30-ih u ponudi imao dvadesetak modela te je postao drugi po veličini njemački proizvođač

Sjajno srebrni bolid pokretao se V16 motorom obujma 4,35 l, koji je s pomoću dva kompresora razvijao 295 KS i postizao 280 km/h. Ubrzo je obujam povećan na 5 litara što je nejveću snagu povećalo na 375 KS, a brzinu na preko 300 km/h. Typ A, za čijim je volanom bio Bernd Rosmeyer, postigao brojne sportske pobjede. 

Započelo je veliko rivalstvo s Mercedes-Benzom.U aerodinamički optimiranom bolidu Typ C sa 520 KS Bernd Rosmeyer je 1937. postigao svjetski rekord od 406,3 km/h. 

U pokušaju da vrati rekord koji mu je u međuvremenu preuzeo Mercedes, Rosmeyer je s bolidom pojačanim na 560 KS, pri brzini  većoj od 430 km/h izbubio kontrolu nad bolidom i tragično završio karijeru. Na vrhuncu tehnološkog napretka Auto Uniona počeo je rat i gotovo cjelokupna proizvodnja prebačena je na vojni program.


Slavni bolidi Auto Union Type D i Type C, koji su krajem 1930-ih žarili i palili najprestižnijim utrkama

Završetak rata dočekali su potpuno razrušeni pogoni Auto Uniona, a velik dio ostao je u istočnoj zoni. U Zwickau je pokrenuta proizvodnja Wartburga i Trabanta. U Zapadnoj Njemačkoj je 1949. osnovana nova tvrtka Auto Union AG sa sjedištem u Ingolstadtu. 

Najprije je obnovljena proizvodnja automobila DKW s dvotaktnim 3-cilindarskim motorima, kakvi su se do kraja19 80-ih ugrađivali u Wartburge. DKW Sonderklasse 3=6, Junior i 1000 Coupe bili su česti i na našim cestama. 

Posljednji Auto Union s dimom iz ispuha bio je DKW F102, s motorom od 1175 ccm i 60 KS. Godine 1965. obnovljena je marka Audi modelom 72 - izveden je iz DKW-a F102, s licenčnim motorom Mercedes-Benza.

 Iz njega su nastali modeli 60, 75 i Super 90. 1968 je predstavljen model 100, a sljedeće godine Audi preuzima NSU, i dobiva ‘svježu krv’, modelima K70, a posebice revolucionarnim K70 (s wankel motorom koji je pokopao NSU). Od 1985. Tvrtka se službeno zove Audi AG.