12.4.2019. Autor: Željko Marušić

Automobili Jamesa Bonda (1): Metalna konjica najslavnijeg 'tajnog agenta' u povijesti

Moćni automobili, uz atraktivne djevojke, provjerena su formula uspjeha. 007 u tome nije bio originalan, ali je bio izbirljiv i uspješan. Približavamo vam najbolje iz njegove 'ergele'

Sve što su Englezi izgubili u vihoru Drugog svjetskog rata, nadoknadit će tajni agent kakvog svijet nije vidio. Bolna spoznaja da nakon dugih stoljeća više nisu prva nego druga politička liga potakla ih je na stvaranje mitske filmske ˈtrakaviceˈ o Jamesu Bondu, aktualnom hitu naših malih ekrana. 

Tajni agent 007, u službi Njezina veličanstva, pokazuje da su Ameri i Rusi samo formalno glavne svjetske gazde. Sudbinu svijeta određuje šarmantan i neustrašiv junak, koji englesku inferiornost u nuklearnim glavama i borbenoj tehnici nadoknađuje briljantnim umom, snažnim mišićna i neodoljivim šarmom. 

Služi se najnaprednijim borbenim pomagalima, ima nevidljivu potporu ˈnajmoćnije tajne službe na svijetuˈ, a strast su mu egzotične ljepotice i vatreni automobili. Zove se Bond, James Bond!

Engleski je agent trebao dokazati i vitalnost engleske automobilske industrije, iako se pod sve jačim pritiskom europskih marki i pred sveopću invaziju jeftinih, štedljivih i kvalitetnih 'japanaca' nazirao njezin Waterloo.

Atraktivne djevojke i moćni automobili provjerena su formula uspjeha. Tajni agent 007 u tome nije bio originalan, ali je bio vrlo izbirljiv i uspješan. O Bondovim su djevojkama napisane bajke, pa je došao red i na automobile. 

Filmovi o Jamesu Bondu nastali su na temelju knjiga Iana Fleminga iz četrdesetih, u kojima je Bond vozio jedan (ali vrijedan!) automobil - slavni Bentley 4,5 litre, koji je od 1927. do 1930. žario i palio utrkama u Le Mansu. 

Na filmskom je platnu Bond mijenjao automobile, a počeo je relativno skromno. Sjećate li se Sunbeama, kojeg je krajem sedamdesetih ˈprogutaoˈ Chrysler? Na našem su tržištu bili najpoznatiji modeli Imp, 1250 i 1500. 

U prvom filmu ˈDr. Noˈ iz 1962. agent 007 (Sean Connery) vozi Sunbeam Alpine. Taj je automobil poznat samo najokorjelijim ljubiteljima automobilske klasike. No početkom šezdesetih bio je, uz dvosjede MGA i Triumph TR4, najpoznatiji engleski automobil ˈu toplesuˈ. 

Sunbeam Alpine je klasičan sportski kabriolet s 2+2 sjedala, a ostat će upamćen i po krilnom repu. Bila je to nabrijana izvedenica Hillmana Huskyja, s motorom od 1494 ccm i 77 KS. 

Bilo je to dovoljno za 153 na sat  i ubrzanje do stotice u 13 sekunda. Među tehničkim poslasticama (za to doba) bila su dva rasplinjača, prednje disk kočnice i štedni peti stupanj - overdrive. Model koji je vozio Bond bio je dodatno ojačan, te je postizao preko sto milja na sat (160,9 km/h). 


U filmu se zbivala prva prava jurnjava u kojoj Bond uspješno bježi gangsterima u pogrebnom automobilu. Od 1959. do 1964. prodano je 37.723 primjerka, od čega je barem deset tisuća na račun popularnosti iz ˈDr Noˈ.

U sljedećem filmu ˈIz Rusije s ljubavljuˈ (1963.) Bond vozi Bentley - tip 4 Lit. Sports Tourer, s prvim automobilskim telefonom! Automobilska se potjera nastavlja, a negativci sada voze ˈgangsterskiˈ Citroën Traction Avant.

S ˈGoldfingeromˈ iz 1964. stižu nove automobilske pustolovine. Sean Connery po prvi put vozi srebrni Aston Martin DB5, koji će obilježiti najbolje filmove o Jamesu Bondu. 

Taj kultni sportski kupe 2+2 budi uspomene na slavne dane engleske autoindustrije i jedan je od najljepših automobila svih vremena. Imao je klasičnu sportsku koncepciju s rednim šestakom  ugrađenim sprijeda, pogonom straga i mjenjačkom kutijom s pet stupnjeva. 

Imao je dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i tri rasplinjača, te je iz obujma od 3995 ccm istiskivao čak 314 konja. Bilo je to dovoljno za 250 kilometara na sat i ubrzanje do stotice za šest sekunda. 

Bondov je DB5 bio opremljen gomilom protuterorističke opreme (oklop protiv metaka, mitraljezi, izbacujuća sjedala...), što će biti obilježje većina sljedećih automobila agenta 007. U filmu se još pojavljuju Ford Mustang Convertible, Ford Ranchero, Lincoln Continental, Mercedes 190 i Rolls-Royce Phantom III.

Aston Martin DB5 igra glavnu rolu i u sljedećem filmu ˈOperacija gromˈ iz 1965., koji se pamti po atraktivnoj vožnji švicarskim Alpama. Sačuvana su sva četiri DB 5 iz filma i danas su u privatnim zbirkama. Od 1963. do 1965. proizveden ih je ukupno 1021, a dobro očuvani primjerci danas vrijede pola milijuna maraka. Ponovno se pojavljuje Mustang Convertible, a negativci voze Ford Skyline.

Sljedeći se film ˈSamo dvaput se živiˈ iz 1967. odigravao u Japanu, pa su glavnu ulogu dobili kosooki automobili. Službeni je automobil Jamesa Bonda bio sportski kabriolet Toyota 2000 GT. 

Zanimljivo je da se taj automobil proizvodio isključivo kao kupe. Jedina otvorena verzija Convertible napravljena je za potrebe filma, jer visoki Sean Connery nije mogao stati u zatvorenu kabinu. 

Originalni je model imao 6-cilindarski DOHC motor obujma 1988 ccm i snage 150 KS, što je omogućavalo brzinu od 220 kilometara na sat i ubrzanje do sto u osam sekunda. 

U filmu je korištena nabrijana verzija Competition (200 KS), s ugrađenim TV monitorom. Najuzbudljivija scena iz filma jurnjava u kojoj gangsteri u crnoj limuzini Toyota Crown bezuspješno hvataju Bonda u sportskom kabrioletu. Na kraju ih japanska tajna služba u helikopteru posiže velikim magnetom, te ih baca u ocean.

Sljedeći film ˈU službi njenog veličanstvaˈ iz 1969. agenta 007 prvi i posljednji put glumi George Lazenby. Bila je to najbolja priča s najlošijim glumcem, a dojam su popravili automobili. Barokni Aston Martin DBS nije bio uzbudljiv kao DB5, ali je imao snažniji motor od 325 KS. 

Korištena su dva primjerka, koja se danas nalaze u Australiji i Engleskoj. Film se proslavio vratolomnom utrkom na ledu, a suparnik je bio Mercury Cougar V8 s 390 KS.

Sean Connery se vraća u ulogu agenta 007 filmom ˈDragulji su vječniˈ iz 1971., kojeg ćemo pamtiti po jurnjavi ulicama Las Vegasa i pustinjom Nevada. Bond vozi dva iznimna sportska automobila. 

Prvi je Triumph Stag (145 KS), jedan od najboljih kupe-kabrioleta sedamdesetih. Još je uzbudljiviji bio Ford Mustang Mach 1 s čak 375 KS pod haubom i ubrzanjem do stotice u samo šest sekunda. 

Bio je najsnažniji Mustang svih vremena, proizveden u samo četiri tisuće primjeraka. U filmu se pojavljuje i otkačeno svemirsko vozilo Moonbuggy, koje je danas izloženo u Las Vegasu.

Tada nastupa Roger Moore, koji u prvom filmu ˈŽivi i pusti umrijetiˈ (1972.) ne vozi automobile, nego se upušta u vratolomnu jurnjavu superbrzim gliserom. 

U svom drugom Bondovskom filmu ˈČovjek sa zlatnim pištoljemˈ Moore izvodi najluđu automobilsku akrobaciju. Crvenobijelim AMC Hornetom prelijeće rijeku izvodeći pravi luping (uzdužnu rotaciju) i spretno se dočekuje na sva četiri kotača. 

U filmu se pojavljuje i AMC Matador Cassini Coupe, koji služi kao osnova za zrakoplov. U sljedećem hitu ˈŠpijun koji me volioˈ iz 1977. tajni agent 007 (Roger Moore) vozi bijeli Lotus Esprit. Atraktivan kupe, kojeg je nacrtao Giugiaro, bio je dugo najbrži serijski automobil s četiri cilindra. 

U filmskoj je verziji nabrijan s dva turbomotora ukupne snage 360 KS, a najuzbudljivija je scena iz filma kad se Esprit pretvara u borbenu podmornicu. Scenaristi se nisu opterećivali logičnošću, pa Moore pri izranjanju na plažu iz kabine izbacuje ribicu, iako je svaka podmornica hermetički zatvorena. 


Lotus-podmornica je sada u vlasništvu Flemingove fondacije u Americi. Od pet običnih Esprita  iz filma preživio je samo jedan (u Lotusovom je muzeju). Zapaženu su ulogu imali i crni Ford Taunus te motocikl Kawasaki 900 s prikolicom.

Svemirski ˈMoonrakerˈ iz 1979. nema automobilskih pustolovine, a u filmu ˈSamo za tvoje očiˈ ponovno nastupa Lotus Esprit. Najuzbudljiviju ulogu igra neuništivi žuti Citroën 2CV (spaček), a tajna njegovih neočekivanih voznih svojstava je u 4-cilindarskom bokseru iz modela GS. 

Negativci ga jure u crnim Yamahama XJ 500. U filmu ˈOctopussyˈ iz 1983. James Bond vozi Alfa Romeo GTV (prva i posljednja Alfa u Bondovskim filmovima), stari crni Mercedes 250 SE i VW buggy. Negativci koriste BMW serije 5.

Uloga u filmu produljila je vijek Alfi GTV na čak 13 godina (od 1974. do 1987. proizvedeno je 120 tisuća primjeraka).

ˈPogled na ubojstvoˈ posljednji je film Rogera Moorea u ulozi tajnog agenta 007. Ostat će upamćen po vratolomnoj vožnji prepolovljenog Renaulta 11 po središtu Pariza, što bi u zbilji bez spremnika goriva bilo nemoguće.

U filmu ˈDah smrtiˈ iz 1987. ulogu Jamesa Bonda preuzima Timothy Dalton, za volanom novog Aston Martina DBS V8 Vantagea s čak 438 KS. S izmjenama u motoru i opremi taj je model izdržao na tržištu od 1972. do 1990., a proizvedeno je ukupno 1200 primjeraka. 

Kao rezervni Bondov auto pojavljuje se Audi 200 Quattro, a negativci bježe u Range Roveru. Druga i posljednja rola Daltona bila je u filmu ˈDozvola za ubojstvoˈ, u kojem Bond vozi kamion Kenworth .

Na scenu stupa aktualni 007 - Pierce Brosnan, koji se okreće bavarskom BMW-u. Sve je uvjetovano, kažu upućeni, BMW-ovom kupovinom posrnulog Rovera. U ˈZlatnom okuˈ iz 1995. Bond vozi plavi BMW Z3 Roadster, ali i Aston Martin DB 5. 



Taj se vječni automobilski ˈstaracˈ u filmu uspješno nosi s tri generacije mlađim Ferrarijem 355 GTS. Bond je na  motociklu Cagiva pokazao da je nezaustavljiv i na dva kotača. 

U sljedećem filmu ˈSutra nikada ne umireˈ uz Aston Martin DB 5 glavnu ulogu igra najveći i ne osobito uspješan BMW 750iL. Bond oduševljava i vožnjom na bavarskom motociklu BMW Cruiser R1200 C, a negativci voze Range Rover, Mercedes S-klase, Ford Sierru i Opel Senator. 

U filmu ˈSvijet  nije dovoljanˈ iz 1999. Pierce Brosnan vozi dinamitski BMW-ov roadstar Z8 s 400 KS. U filmu Die Another Day vidjeli smo Aston Martin Vanquish V12, Ford Thunderbird i Jaguar XKR.