11.5.2011. Autor:

BIALBERO: TALIJANSKI NAZIV ZA DOHC

Dva bregasta vratila u glavi, izum Fiata iz 1912.


Bialbero, talijanski je naziv za dva bregasta vratila u glavi (dva vratila ili par vratila). Stručno se koristi engleski naziv ‘double overhead camshaft’ (DOHC), a ponekad i ‘dual overhead cam’ i ‘twin cam’. Prvi takav motor napravio je 1912. Fiat, a 1913. Peugeot je konstruirao prvi motor s dva bregasta vratila i četiri ventila po cilindru. Potom je 1914. takvu koncepciju počeo koristiti Alfa Romeo, a slijedili su Isotta Fraschini, Austro-Daimler, Rolls-Royce, Bentley, Mercedes-Benz, Audi… Prvi DOHC motor imao je dva ventila po cilindru i tu je koncepciju od 50-ih koristio Alfa Romeo (Giulia, Giulietta), a 60-ih Fiat (125, 124 Sport). Dva bregasta vratila u glavi omogućavaju povećanje kuta među cilindrima i ugradnju većih ukoso postavljenih ventila, čime se poboljšava punjenje i pražnjenje cilindara te se povećava snaga i smanjuje emisija štetnih plinova. Motori s dva bregasta vratila mogu imati 2, 3, 4 ili 5 ventila po cilindru.


Koncepcija s dva bregasta vratila u glavi omogućava ugradnju većih ventila i povećanje njihovog broja, što povećava punjenje i pražnjenje cilindara. Time raste učinkovitost i snaga motora

Kod 3-ventilskog motora ugrađena su dva usisna i jedan ispušni ventil, a kod 5-ventilskog - tri usisna i dva ispušna. Bregasta se vratila mogu pokretati lancem (jednostrukim ili dvostrukim), zupčastim remenom ili zupčanicima, a koristila se i koncepcija s ‘kraljevskim vratilom’, s dva stožasta zupčanika. Postoji i kombinirani pogon, kad su bregasta vratila povezana lancem ili zupčanicima, a samo jedan dobiva pogon lancem ili zupčastim remenom. Kako bi se smanjila visina motora (bregasto se vratilo okreće dvostruko sporije od koljenastog te ima i dvostruko veći lančanik), uvodi se i prijenos s dva primarna lanca. Prvi pokreće veći lančanik, s kojim je sparen dvostruko manji lančanik, koji preko lanca pokreće jednako tako veliki lančanik (upola manji nego normalno). Takvu koncepciju koriste novi BMW-ovi dizelaši. Kod njih je cijeli pogon smješten iza motora, kako bi se smanjila visina prednjeg dijela motora (time se povećava sigurnost pješaka).

(žm)