8.9.2018. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Staro rješenje 4-cilindarskih rednih i V motora, koje olakšava izvedbu, ali povećava vibracije i trešnju, do 1990-ih koristio ga je Opel, a Fiat još do 2000.

Tri i pet temeljnih ležajeva 4-cilindarskog  motora razlikuje stare i nove konstrukcije. Po jedan ležaj na krajevima, a treći u sredini pojednostavljuje i olakšava izvedbu, ali povećava vibriranje i trešnju motora te dinamičko opterećenje svakog ležaja. 

Svi 4-cilindarski motori danas imaju koljenasto vratilo (radilicu) s pet temeljnih ležajeva, kojima je uležišteno u kućište odozdo i blok motora odozgo. Među njima su četiri 'leteća' ležaja, na koja su učvršćene klipnjače te se gibaju složeno, prijenosnom i relativnom rotacijom. 

Stari su motori također imali četiri 'leteća', ali samo tri temeljna ležaja.  Premda su bili masivniji, nisu omogućavali dobro uležištenje, pogotovo za veće i masivnije motore. Stoga su se više tresli, a dug vijek imali su samo uz razmjerno  malo specifično opterećenje. 

Zato su napušteni. Ipak, kompaktnije kućište, blok i radilica te dva ležaja manje pojeftinjuju izvedbu. Dakle, ništa nije crno-bijelo. 

Jedan od najpoznatijih bio je onaj serije Fiat 100, koji se od 1955. do 2000. proizvodio, s obujmom od 633 ccm, od 767 ccm, kakav se ugrađivao u Fiat 600/Zastavu 750 (Fićo) do Lancije A112 Abarth s 1050 ccm, potom Opel OHV, koji se proslavio u legendarnom Opel Kadettu B.





Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume