27.7.2018. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: Zračno hlađenje automobilskog motora

Nema rizika smrzavanja rashladne tekućine, ali povećava se potrošnja goriva i emisija štetnih plinova

Volkswagen 'Buba', njezina sportska izvedenica Porsche 911 i Citroën 2CV (Spaček) najpoznatiji su auti koji su koristili, danas napuštenu, koncepciju zračnog hlađenja motora. Takvi su bili i Porsche 356, Citroën Dyane, Ami i LN, NSU Prinz 4L (lijevo), 1000 C, 1200 C, TT i TTS, Fiat Nuova 500 i 126/126p, Tatra T603, 613, 700, Trabant P50, 600 i 601, Zaporožac ZAZ-965, 966 i 968, Honda 1300 te zloglasni Chevrolet Corvair... Ah, da, i Citroën GS, 'Europski auto 1971. godine', koji je imao gadnih problema s hlađenjem 3. i 4. cilindra.

Zbog pregrijavanja trošila su se bregasta vratila, karike i cilindri, jer je drugi cilindarski red hladio djelomice zagrijan zrak, nakon prestrujavanja prvog. Od toga su patili i 2-redni 18-cilindarski radijalni motori legendarnog bombardera B-29 Superfortress. Zli jezici kažu da su u Alfa Romeu, pri razvijanju Alfasuda iz 1971., kopirali sve od GS-a, osim podvozja i hlađenja (ugradili su vodeno). Koncepciju koju je imala i zadržala većina dvokotača koristili su i njemački kamioni Magirus-Deutz te njihove slavne izvedenice TAM iz Maribora.


Genijalan koncept strujanja zraka u Volkswagen 'Bubi' poboljšava aerodinamiku i intenzitet hlađenja. Zbog hladnjaka ulja taj se motor nije pregrijavao ni u afričkim uvjetima

Prisilno hlađenje puhalom nužno je kod motora automobila i skutera, dok većina velikih motocikala koristi slobodno. Kod skutera i motocikala zračno hlađenje koristi se i dalje - kod skutera u pravilu prisilno, uz pomoć ventilatora, odnosno puhala, a kod većih se koristi slobodno, po čemu je poznat legendarni BMW-ov bokserski 2-cilindraš. Automobili zračno hlađenje koristili su isključivo u verziji s prisilnim strujanjem uz pomoć ventilatora i puhala.

Redni 4-cilindarski bokser 'Bube', za razliku od istovrsnog Citroëna GS (1979. - 1986.) nije imao problema s hlađenjem, jer poprečno nastrujavanje na oba cilindarska reda daje svjež zrak. To je mana uzdužnog strujanja.  Zbog toga je na GS-u dolazilo do pregrijavanja i ubrzanog trošenja cilindara i klipova iz drugog reda (trećeg i četvrtog), jer su se hladili zrakom koji se već djelomice ugrijao prestrujavanjem prvog cilindarskog reda.


Hladnjak ulja za podmazivanje, u struji zraka, nužan je radi poboljšavanja hlađenja najopterećenijih dijelova motora. Dinamo (do 1967.), odnosno alternator na istom je vratilu kao puhalo, što je genijalno, a služi i kao zaštita, jer pucanjem remena pali se lampica punjenja struje


PREDNOSTI

Sa zračnim hlađenjem motor je pouzdaniji i jednostavniji nego s tekućinskim, lakše se održava i nema problema sa zaleđivanjem, koje izaziva pucanje bloka. Budući da nema rashladne tekućine, ni pumpe, hladnjaka, osjetljivog termostata, crijeva, prirubnica..., pa ga je lakše održavati. Bila je to odrednica stvaranja 'Bube' iz 1938. Posljednji Mohikanci: Porsche 911 serije 993 (do 1998.) i brazilska VW Buba (do 2003.).


MANE

Zračno hlađenje u automobilskom motoru imalo je previše mana da bi opstao Bučnije je, ventilator odnosno puhalo troši više energije od vodene pumpe i povećava potrošnju goriva, radna temperatura znatnije ovisi o vanjskoj, hlađenje unutrašnjosti je problematično, a zbog visokih temperatura teško ispunjava emisijske standarde.





Mercedes kampanja




Vulkal gume