20.5.2011. Autor: Željko Marušić

Bokser: motor s nasuprotnim cilindrima

Bolje je uravnotežen i ima niže težište, ali je kompliciraniji i skuplji, najpoznatiji je u staroj Volkswagen Bubi, Porscheu 911, modelima Subaru...


Bokser je koncepcija motora s nasuprotnim cilindrima te klipnjačama na posebnim rukavcima koljenastog vratila. Prvi takav motor konstruirao je 1896. Karl Benz, a prva serijska proizvodnja počela je 1923., u BMW-ovom motociklu. 

Popularnost ta koncepcija duguje ipak, prvenstveno, Volkswagen Bubi, konstruiranoj 1934. Iz nje je, nakon II. svjetskog rata, nastala čitava serija modela, uključujući Karman Ghiju, Transporter i Porsche 911 (1963.), sa 6 cilindara. Bokserski motor se u pravilu ugrađuje uzdužno. 

Nasuprotno postavljeni cilindri osiguravaju najbolje uravnoteženje te nisu potrebni teški protutezi na radilici. To olakšava konstrukciju i zbog toga bokserski motor Lycoming pokreće mnoge lake zrakoplove, poput Cesne, Pipera…


Nasuprotno postavljeni ležeći cilindri osiguravaju mirniji rad motora te poboljšavaju stabilnost i aerodinamiku automobila

Citroën je svoj slavni model 2CV (Spaček), koji se proizvodio od 1948. do 1990., opremao dvocilindarskim bokserskim motorom. Po istoj su tehnologiji nastali i Ami 6, 8, Dyana, Mehari i LN, a od 1970. do 1986. 4-cilindarski bokser ugrađivao se u model GS. 

Francuski je kompakt bio predložak za Alfasud (1972. - 1984.), sa 4-cilindarskim bokserom hlađenim tekućinom. Slijedili su modeli 33, 145 i 146. 

Subaru je koncepciju 4-cilindarskog bokserskog motora prvi put upotrijebio u modelu FF-1, koji se proizvodio od 1968. do 1972. Subaru, najpoznatiji proizvođač auta s pogonom 4x4, 2007. je predstavio svoj prvi dizelski motor - 2.0/150 KS, ujedno i prvi dizelaš bokserske izvedbe. 

Te je godine Subaru predstavio slavnog pretka Legacyja - model 4WD Station Wagon, koji je uz 4-cilindarski bokser imao i prvi uključivi 4x4 pogon.


BMW ima najdulju tradiciju u proizvodnji bokserskih motora - u dvocilindarskoj zrakom hlađenoj izvedbi u motocikle ih neprestano ugrađuje od 1923.

Bokserski motor koristio je i Chevrolet Corvair iz 1960., a od 1975. takvu koncepciju koristi i motocikl Honda Gold Wing (od 1988. sa šest cilindara). U motociklističkom sektoru ovu koncepciju najuspješnije i najduže koristi BMW, koji motocikle s dvocilindarskim bokserskim motorom proizvodi od 1923. do danas.

Glavne vrline bokserskog motora su izvrstan balans, nisko težište i mogućnost sniženja haube (što poboljšava aerodinamiku). Mane: kompliciranija izvedba i viša cijena. Važno: ne smije se brkati V motor s kutem 180° (koristio Ferrari) s bokserskim motorom, jer su kod njega nasuprotni cilindri na istom rukavcu te klipovi ne idu jedan preme drugom, nego jedan za drugim.