20.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Aston Martin: renomirani britanski proizvođač automobila, osnovan 1913.

Često protresan, nikada pomiješan s drugima bio je u vlasništvu Forda od 1987. do 2007., a danas je u rukama britanskih, talijanskih i kuvajtskih biznismena, proslavio se autima Jamesa Bonda...

Osnovali su ga u zapadnom predgrađu Londona automobilski entuzijasti Lionel Martin i Robert Bamford. U početku je tvrtka zamišljena kao tunerska radionica, no ubrzo je nakon osnutka napušta Bamford. Martin prerađuje automobil Isotta-Fraschini iz 1908. te ga oprema 4-cilindarskim motorom Coventry Simplex. 

Premoćno pobjeđuje na tada prestižnoj brdskoj utrci 'Aston Clinton Hill Climb'. Po njoj je tvrtku nazvao Aston Martin. Prava proizvodnja počinje tek nakon I. svjetskog rata. Tvrtka bankrotira 1924. te je kupuje Lady Charnwood, koja, sa sinom, neuspješno pokušava pokrenuti proizvodnju. Nakon ponovnog stečaja 1926. u igru ulaze ozbiljniji investitori.

Tvrtka dobiva naziv Aston Martin Motors te se seli u Citroënov pogon u Felthamu. U sljedećim godinama proizvode sportske automobile i postiže niz sportskih uspjeha (Le Mans, Ulster), ali uspon prekida velika gospodarska kriza. Tvrtku spašavaju bogataši, zaljubljenici u autoutrke L. Prideaux Brune, a potom Sir Arthur Sutherland. 


Donesena je odluka o koncentriranju na proizvodnju luksuznih sportskih automobila za tržište. Prvi značajniji uspjeh postigao je Austin Martin Mk II iz 1935. i 2-Litre 2/4 Sports iz 1937. Do II. svjetskog rata proizvedeno je ukupno 700 primjeraka. 

Tvrtku je nakon rata spasio biznismen i industrijalac David Brown (obogatio se proizvodnjom traktora), koji otkupljuje i ruševine tvrtke Lagonda te stvara tvrtku Aston-Martin Lagonda Ltd. David Brown pokreće seriju modela DB (po svojim inicijalima), koja je zaslužna za uspjeh tvrtke kakvu danas poznajemo. 

Prvi značajniji model, DB2, pokretao je motor 2.6, a klasični model je DB4, skrojen u talijanskoj karoserističkoj radionici Touring. Za uspjeh je najzaslužniji model DB5, kojeg je u seriji filmova vozio James Bond. Modeli Aston Martina postaju poznati po aristokratskoj eleganciji, sportskim performansama i visokoj kvaliteti. 

U 1950-ima počinju prvi sportski uspjesi, najviše modelima DB3S i DBR1, koji su 1959. okrunjeni pobjedom na Le Mansu i titulom u svjetskom prvenstvu sportskih automobila. Jedan od najuspješnijih modela je DBS iz 1969., koji će se u raznim inačicama raditi više od dva desetljeća. 


Velika naftna kriza teško je pogodila tvrtku, koja financijski propada. Iz kriznih se vremena pamti ekstravagantna limuzina Lagonda. Iz pepela tvrtku 1987. podiže novi vlasnik Ford, ali je pod pritiskom krize 2007. prodaje. DB7 iz 1990-ih korak je prema masovnosti, proizveden u više primjeraka nego svi raniji modeli zajedno. 

Suvremeni dizajnerski smjer definiran je modelom Vanquish 2001. kao kuriozitet možemo spomenuti mali gradski automobil Cygnet, luksuzniju inačicu Toyote IQ. Zanimljivo je da su među vlasnicima tvrtke danas i Ford (8 posto) i Daimler (5 posto).







Mazda


Gulf

Tembo