8.7.2019. Autor: Željko Marušić

Četiri bitne pouke tragične nesreće u Splitu:

Na sva opasna raskrižja treba postaviti radarske kamere, a prolaske kroz 'mrtvo crveno svjetlo' (nakon treće sekunde) kažnjavati s 12 kaznenih bodova, izravnim zatvorom i oduzimanjem vozila. To je pokušaj ubojstva!

Neprilagođena brzina (čl. 51. st. 1) i prolazak kroz crveno svjetlo (čl. 59. st. 1) sigurni su uzroci nesreće u kojoj je jučer u 16:02, na raskrižju Vukovarske i Dubrovačke ulice u Splitu, taksist Škodom Octavijom Combi, krećući se iz pravca sjevera prema jugu, udario u vozačev bok Peugeota  te ga odbacio na istočni pločnik, gdje je naletio na dvije ženske osobe, pričem je 20-godišnjakinja, odbačena 30 metara, preminula, a druga je osoba teško ozlijeđena. U posljedičnim sudarima sudjelovala su još tri vozila,.

Je li bila riječ o previsokoj brzini (čl. 53. st. 1), korištenju mobitela (čl. 196. st. 3) te vožnji pod utjecajem alkohola/droga/lijekova (čl. 199. st. 1 i 2) pokazat će istraga.

No, najvažnije će biti utvrditi koji je od vozača, u inicijalnom sudaru prošao kroz crveno svjetlo. Činjenica da konkretno raskrižje nije opremljeno radarskom kamerom, s jedne strane 'motivira' neodgovorne vozače da se zalijeću kroz crveno svjetlo, a s druge bitno otežava i komplicira očevid prometne nesreće i kasniji pravosudni postupak.

Upravo zbog toga, premda s 90-postotnom  sigurnošću možemo procijeniti tko je protutnjao kroz 'debelo crveno svjetlo', dakle izvan sigurnosnog vremena od tri sekunde (nakon pola sekunde do sekunde u poprečnom smjeru pali se žuto, nakon dvije i pol do tri sekunde zeleno), nećemo spekulirati glavnog i primarnog krivca. To naglašavamo, jer je ovdje, vjerojatno riječ o podijeljenoj krivnji oba vozača! Mnogima neće 'sjesti na prvu', no trebala bi biti  važna pouka, pogotovo što prolasci kroz crveno svjetlo na semaforu nisu rijetkost. 

Dakle:

1. Premda je i u Vukovarskoj i Dubrovačkoj ulici ograničenje 50 km/h, mnogi ne znaju, a policija to na žalost ne sankcionira, kroz raskrižje se ne smije protutnjati tom brzinom. Ne smije! Jeste li ikada vidjeli situaciju da je policija zaustavila i kaznila nekoga, jer je vozeći 50 km/h prekršio čl. 51 st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ne prilagođujući brzinu uvjetima, vidljivosti ... kako bi se mogao ' pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti'?! Primjerice za slučaj da izleti dijete... Sve preko 30 km/h kroz raskrižje je neprilagođena brzina, a problem povećava tolerancija policijskog mjerenja od 10 km/h, dakle 20 posto! Na to ukazuju stravične posljedice nesreće u Splitu, kad je automobil nesretnu djevojku odbacio 30 metara te je ishod mogao biti ii tragičniji. Stoga je potrebno početi kontrolirati i sankcionirati vozače koji se ne pridržavaju tog temeljnom članku ZOSPC, a kaznu s 500 kn treba povisiti na 1500 kn. 

2. Vozač koji kroz zeleno svjetlo nije prilagodio brzinu može biti kriv do 10 posto, a primarna krivnja je na vozaču koji je prošao kroz crveno svjetlo. A ova nesreća pokazuje kako bi trebalo početi stupnjevati kršenje čl. 59. st. 1. na sljedeći način:

- u prvoj sekundi 1 kazneni bod

- u drugoj sekundi 3 kaznena boda

- u trećoj sekundi 6 kaznenih bodova

- u četvrtoj... sekundi 12 kaznenih bodova, izravna zatvorska kazna i oduzimanje vozila

One kojima se četvrta odredba čini preoštro, treba ukazati, a jučerašnja nesreća u Splitu školski može poslužiti kao primjer, da je riječ o pokušaju ubojstva. Tu prometno-tehnički više nema nikakve sigurnosne redundancije i može pomoći samo puka sreća. Jučer je, nažalost, nije bilo. Onima koji naprave taj prekršaj ne treba dati drugu šansu u prometu, odnosno čekati da nekoga ubiju. Treba im na licu mjesta poništiti vozačku dozvolu!

3. Korištenje mobilnog telefona u prometu, što svakako, kao jedan glavnih mogućih uzroka (kao i alkoholiziranost, drogiranost...) jučerašnje tragedije treba početi učinkovitije kontrolirati i oštrije kažnjavati. U tome je glavna manjkavost predloženih oštrijih sankcija. Treba i oštrije kažnjavati i stupnjevati taj prekršaj. A čitanje poruka, pogotovo odgovaranje na poruke i surfanje treba kažnjavati do 7500 kn, s tri kaznena boda i oduzimanjem vozačke dozvole. Pa to može biti opasnije od teške alkoholiziranosti!

4. Radi nadziranja i sankcioniranja prethodno navedenih prekršaja, kao temelj prometne (i opće!) sigurnosti u gradovima treba na sva opasna raskrižja (poput konkretnog) postaviti certificirane visokorezolucijske radarske kamere, čije se izmjere i snimke mogu koristiti na sudu kao izravni dokaz. I da su postojale, krajnje neodgovornom, time i krimogenom, vozaču ne bi palo na pamet protutnjati kroz 'mrtvo crveno svjetlo'. Vjerujte, ne bi!

Slika je ilustracija


PRILOG:

Izvaci iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama

Članak 51. 

(1) Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta te gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku.

Članak 53.

(1) Na cesti u naselju vozač se ne smije vozilom kretati brzinom većom od 50 km na sat, odnosno brzinom većom od brzine dopuštene postavljenim prometnim znakom za cijelo naselje ili njegov dio.

Članak 59.

(1) Na raskrižju i na drugom mjestu na kojem se upravlja prometom uređajima za davanje znakova prometnim svjetlima (semaforima ili drugim uređajima), prometna svjetla za sudionike u prometu znače:  crveno svjetlo – zabranu prolaska,

Članak 196.

(3) Vozač vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.

Članak 199.

(1) Vozač vozila C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE i H, instruktor vožnje, mladi vozač, kao i vozač vozila B kategorije kada upravlja vozilom u profesionalne svrhe (taksisti, vozači hitne pomoći, vozači u tvrtkama i tijelima državne vlasti itd.), ne smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima alkohola.

(2) Vozač vozila kategorije A1, A2, A, B, BE, F, G i AM ne smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka.