12.8.2019. Autor: Željko Marušić

Dizelaš se gasi u vožnji? Problem je u količini ubrizganog goriva, a ovo su 3 najčešća uzroka:

Treba provjeriti ispravnost brizgaljki, tlak u visokotlačnom zajedničkom vodu (common-railu) te funkcioniranje mjerača protoka zraka. Ne treba zanemariti ni rizik dotrajalosti motora...

Snaga i režim rada dizelskog motora, za razliku od benzinskog,  podešava se količinom ubrizganog goriva. 

Naime dizelaš ima slobodan, neprigušen usis zraka, koji se kod svih novih izvedbi potpomaže turbopunjačem, dakle zrak se nabija (benzinci, nasuprot tome, imaju usisnu zaklopku, i mijenjanjem/podešavanjem otpora strujanju mijenjaju snagu motora).

 Potom dizelaši, prema količini (masi) usisanog zraka ubrizgavaju gorivo. Zbog toga, ako se dizelski motor gasi u vožnji to je, u pravilu, zbog ubrizgavanja pogrešne (premale ili prevelike) količine goriva. Tada najprije treba posumnjati na ova tri uzroka:

BRIZGALJKE koje možda propuštaju gorivo (potrebno je provjeriti povratni vod) ili ne ubrizgavaju potrebnu količinu goriva. To je često posljedica neredovitog servisiranja, odnosno ‘zaboravljanja’ izmjene filtra goriva, odnosno ugradnji jeftinog kineskog loše kvalitete. 

Naime, tada prljavština prodire u fine, precizne dosjede i plohe brizgaljki te visokotlačne pumpe goriva i haba ih, što uzrokuje probleme u dobavi goriva u dizelski motor (za razliku od benzinca, koji snagu podešava zakretanjem usisne zaklopke, režim rada mijenjaju promjenom količine goriva).

TLAK GORIVA U COMMON-RAILU: brizgaljke funkcioniraju u dva ekstremna položaja, otvoreno-zatvoreno (nema međupoložaja) te se količina ubrizganog goriva podešava udjelom otvorenosti brizgaljki u ukupnom radnom vremenu.

Na isti način funkcionira klasična ručna prskalica koja se koristi za polijevanje u vrtu, voćnjaku. Zbog toga provjeriti tlak goriva u praznom hodu, kojemu je optimalna vrijednost 300 bara, a minimalna 250 bara. 

Naime, ako padne tlak goriva, uz programirana vremena otvaranja brizgaljki neće se ubrizgati dovoljna količina goriva. Uzrok ovog defekta može biti u kvaru-neispravnosti visokotlačne pumpe goriva ili propuštanju na priključcima/spojevima vodova i senzora na sustavu zajedničkog tlačnog voda (Common raila). 

MJERAČ PROTOKA ZRAKA, koji pokazuje krive vrijednosti ili se možda povremeno blokira. Naime prema njegovom signalu ubrizgava se potrebna količina goriva, u omjeru 1 gram goriva na svakih 14,5 grama usisanog zraka. Ako on krivo pokaže da je usisano manje zraka, ubrizgava se i manje goriva te motor staje.

Uz ovo, što uvijek ponavljamo, treba izmjeriti tlakove kompresije hladnog motora, jer je to poput krvne slike kod čovjeka. Ako se ne ostvaruju potrebni tlakovi kompresije, dizelski motor koji radi principom ‘kompresijskog paljenja’ (gorivo se pali samo, nakon ubrizgavanja zrak užaren na min. 650⁰C). 

Ako se ne ostvaruju dovoljni tlakovi kompresije, a time i potrebne temperature za učinkovito paljenje ubrizganog goriva, problem je u propuštanju uslijed pohabanosti cilindara i klipnih karika, odnosno trošenja/pregaranja ventila i sjedišta ventila. 

Tada je riječ o ozbiljnijem problemu koji indicira ‘polugeneralku’ ili ‘generalku’.






Gulf

Tembo