1.1.2019. Autor: Željko Marušić

Dobar je tuning poput šlaga na tortu, ali...

Ako dimenzije naplataka i guma nisu po propisu ili ako je ovjes previše spušten, automobil se, uz prekršajnu prijavu isključuje iz prometa. Ako je snaga više od 10 posto veća od tvornički deklarirane, slijedi prekršajna prijava

Malo je vozača koji barem jednom nisu poželjeli od svog automobila napraviti bolid. Više konja donosi više brzine, temperamenta i užitka.

Skraćenjem opruga i ukrućenjem amortizera raste stabilnost, a široke gume na sjajnim aluminijskim naplacima i glasan ispuh zaokružuju dojam prave jurilice. U svijetu se godišnje okrene više od pet milijardi eura i dolara na friziranje automobila. 

Većina prosječnih vozača gume kupuje na akciji i rezervne dijelove kupuje tamo gdje su najjeftiniji, ali kad su sportski naplaci, gume i ispušni lonci u pitanju, za cijenu ne pita. Niti za posljedice vožnje po našim grbavim cestama.

Slično vrijedi i za sportska sjedala, dodatne instrumente, metalne papučice, debele ispušne cijevi… Mnogi kupe rabljeni auto i potom u njega utroše više nego što su platili na početku. 

Mnogi se tome čude, no, znate li u čemu je razlika između malog djeteta i pilota Formule 1? U veličini igračke! Ta anegdota najbolje objašnjava strast kojom mnogi, uz ogromna ulaganja dotjeruju svoje metalne ljubimce.

No, zlatna vremena tuninga nepovratno prolaze. Na velikim parkinzima uz autoceste u Italiji, Austriji, Njemačkoj... sve se češće mogu vidjeti veliki ispitni kontejneri, u kojima se na licu mjesta provjerava ispravnost tuniranih automobila i sukladnost snage motora s podacima u knjižici.

Ako dimenzije naplataka i guma nisu po propisu ili ako je ovjes previše spušten, automobil se, uz prekršajnu prijavu isključuje iz prometa. Ako je snaga više od 10 posto veća od tvornički deklarirane, slijedi prekršajna prijava zbog neplaćanja propisanih davanja. 

Nestručno izveden spojler može destabilizirati automobil, a pri velikoj brzini može se otkinuti i doslovce ubiti nekoga. 

Najgore je ako povećanje snage ne prate dorade i poboljšanja na kočnicama i ovjesu. Brži i startniji automobil treba se sigurno zaustaviti, a nužno je zadržavanje stabilnost i kod većih brzina. 

Svi ugrađeni dijelovi moraju imati potrebne ateste kvalitete, jer ne treba ni spominjati što se može dogoditi ako se pri velikoj brzini otkažu kočnice, pukne dio ovjesa ili otkaže volan. 

Uz kvalitetne i atestirane proizvode iz Njemačke, Austrije, Italije, Engleske... naše su tržište preplavili jeftini proizvodi iz istočnih i dalekoistočnih zemalja, koji mogu biti doslovce pogibeljni. Često su pakirani u kutije zvučnih i poznatih tvrtki te ima dosta krivotvorina.

Dorađena vozila trebaju ispuniti odredbe Pravilnika o ispitivanju vozila, odnosno Zakona o sigurnosti prometa. Manje se dorade mogu ispitati u stanicama za tehnički pregled, a kod većih ispitivanja potrebna je zahtjevnija oprema CVH iz Velike Gorice. 

Najbolje tunirani automobili, dakako i najskuplji, su tvornički. Najbolji europski tuneri, koji isporučuju automobile sa svom potrebnom dokumentacijom, su ABT Sportline, AC Schnitzer, Alpina, Arden, Brabus, Breyton, Carlsson, Fenomenon, Fisker, G-Power, Hamman, Lorinser, Novitec Rosso, Startech i Techart. 

O njihovim autima većina naših građana može samo sanjati te mnogi pronalaze rješenje u tuningu, najčešće nelegalnom i po sustavu “uradi sam”. U Hrvatskoj trenutačno ima desetak tisuća više ili manje, stručno ili nestručno dorađenih vozila

Tuning može biti 'visual' i 'performance'. Vizualnim tuningom mijenja se izgled vozila, dok se performance tuningom mjenjaju vozna svojstva. Vizualni tuning radi se prema više stilova: Jap style, Euro style, German style, Clear look..., ovisno o automobilu i načinu na koji ga se želi frizirati. Performance tuning dijeli se ovisno o željenoj namjeni, koja može biti:

• za utrke ubrzanja, gdje je najvažnije maksimalno izvlačenje snage iz motora i prenošenje na podlogu,
• za drift, gdje je bitno povećati snagu motora te podesiti (ukrutiti) ovjes, kako bi se što lakše zanosio (izbacio) stražnji dio, kod auta sa stražnjim pogonom, ali uz zadr-avanje potrebne upravljivosti i kontrole,
• za stazu, gdje je bitno povećanje snage motora te poboljšanje ovjesa i konog sustava, radi što bržeg prolaženja zavoja i ravnina na stazi.

Neizostavan dio svakog auta za streetrace je oprema NOS za ubrizgavanje dušikovog oksida, kojim se motoru kratkotrajno (do 20 s) snaga može povećati za 50 do 100 posto. 

Prije svake vožnje potrebno je podesiti blow-off ventil, kako se nakon naglog puštanja gasa ne bi blokirala turbina. Performanse se mogu povećati podizanjem tlaka prednabijanja, a redovito treba provjeravati bučnost hidrauličkih podizača ventila. 

Nakon pojačanja motora obvezno treba osnažiti kočnice i ugraditi veće diskove.





BMW banner