12.5.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: Radijalni pneumatici, Michelinova revolucija iz 1946.

Za razliku od dijagonalnih, kod kojih se vlakna susjednih slojeva noseće strukture sijeku pod kutem od oko 45 stupnjeva (dijagonalno), kod radijalne su postavljena radijalno (u smjeru radijusa kotača) te su susjedna međusobno gotovo paralelna, a na gaznu plohu okomita

Michelin je 1946. počeo koristiti gume oznake X, radijalne noseće strukture (karkase). Gume Michelin X (u galeriji slika, na dnu), koje su najprije ugrađene u legendarni Citroën Traction Avant, i same su ušle u legendu...

Za razliku od dijagonalnih, kod kojih se vlakna noseće strukture susjednih slojeva sijeku pod kutem od oko 45 stupnjeva (dijagonalno), kod radijalne sva su noseća vlakna  (crvena, na uvodnoj slici, lijevo) postavljena radijalno, u smjeru radijusa kotača,  te su susjedna međusobno gotovo paralelna te okomita na gaznu plohu. 


Osim bitne razlike u postavljanju vlakana noseće strukture, kod radijalnih postavljenih u smjeru radijusa kotača i međusobno paralelnih, a kod dijagonalnih pod kutem od 45 stupnjeva, odnosno dijagonalno (označeno točkama), radijalni pneumatici imaju dva ili više noseća sloja ispod gazeće plohe, koji je stabiliziraju i smanjuju uvijanje

Time je znatno smanjeno uvijanje gume, što je poboljšalo prianjanje i smanjilo otpore kotrljanja. Time smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova te poboljšava performanse, upravljivost i stabilnost. 

Budući da se manje deformiraju i taru o podlogu (znatno smanjuju trenje), manje se zagrijavaju i troše te imaju dulji vijek, pogotovo pri bržoj vožnji.Ukratko revolucija...

Sve je dodatno poboljšalo uvođenje čeličnih vlakana noseće strukture te su radijalne gume uskoro pomele 'dijagonalke'. Malo je poznato da ih je izumio i 1915. patentirao američki biznismen i inovator Arthur William Savage (1857. - 1938.)

Nažalost, u vrijeme pretežito makadamskih cesta, američka autoindustrija nije pokazala interes za inovaciju, a patent je istekao 1949.







BMW banner