28.12.2018. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: Twinport - isplativo i učinkovito ubrizgavanje u dva mlaza

Opelova formula: za manje od četvrtine cijene direktnog ubrizgavanja benzina Bosch DI-Motronic, nudi više od tri četvrtine njegovih efekata te uz prilagodbe motora može ispuniti eko norme Euro 6b Temp

U vrijeme dok sustav direktnog ubrizgavanja benzina,  pogotovo u sklopu koncepcije 'downsizing' (3-cilindarskih 1.0) postaje trend i glavna strateška odrednica, dobro se podsjetiti da Opelov sustav indirektnog ubrizgavanja u dva mlaza - Twinport, na mnogo jednostavniji i jeftiniji način donosi većinu efekata direktnog ubrizgavanja. Konkretno - za manje od četvrtinu cijene najavljenog sustava direktnog ubrizgavanja benzina Bosch DI-Motronic, nudi gotovo tri četvrtine njegovih efekata. 

Posebice to dolazi do izražaja kod manjih motora, kod kojih preskupa i prezahtjevna tehnologija direktnog ubrizgavanja nije isplativa. Time su zorno pokazali kako uvijek nije najbolje ono što je najkompliciranije i najskuplje. Opelova tehnologija ima znatno manje problema s dušikovim oksidima (NOx), koji su rak-rana direktno ubrizgavajućih benzinaca. Twinport na znatno jednostavniji i jeftiniji način štedi gorivo od zahtjevnog i skupog direktnog ubrizgavanja. 

Za četvrtinu cijene sustava Bosch DI-Motronic nudi tri četvrtine njegovih efekata Gorivo se može ubrizgavati indirektno (u usisnu cijev) i direktno (u cilindar). Kod indirektnog ubrizgavanja (u 90 posto benzinskih motora) miješanje počinje u usisnoj cijevi, te se nastavlja u cilindru tijekom usisa i kompresije. Pri kraju kompresije, prije preskakanja iskre na svjećici, postiže se homogena smjesa goriva i zraka. Kod direktnog ubrizgavanja sve se odvija u cilindru. 

Zanimljiva koncepciju indirektnog ubrizgavanja Twinport ujedinjuje prednosti svih koncepcija ubrizgavanja te osigurava stehiometrijski omjer gorive smjese (14,7 g zraka : 1 g goriva) u cjelokupnom području, osim u praznom hodu i kod punog opterećenja. Pri djelomičnom opterećenju brizgaljka 5 ubrizgava većinu goriva kroz otvoreni kanal 3, a drugi je zatvoren zaklopkom za zrak 3. 

Time se postiže vrtloženje usisne smjese, što je pogodno za izgaranje kod manjeg opterećenja. Pri punom opterećenju usisna zaklopka oslobađa usis zraka i za drugi usisni kanal , u koju je usmjeren drugi mlaz te usisna smjesa izravno ustrujava u cilindar, što je povoljno kod velikog opterećenja.

Sustav Twinport još uvijek se poristi u atmosferskim motorima 1.0, 1.2 i 1.4, koji se ugrauju u modele Karl, Corsa i Astra, potvrujući kako se (barem za osnovne modele, mogu postići dobre performanse, uz povoljnu potrošnju i zadovoljavanje eko normi Euro 6b Temp, koje stupaju na snagu 1. rujna 2019.

Usisna je cijev blizu ulaska u cilindar razdijeljena: ravni usisni kanal zadužen je za punjenje, a zakrivljeni za  vrtloženje smjese. Turbulencije smjese bitno poboljšavaju izgaranje i taj je kanal uvijek otvoren. Uz njega je postavljen kanal za punjenje, koji je poprečno pregrađen leptirastom zaklopkom. Posebno razvijena brizgaljka ubrizgava dva kompaktna mlaza u svaki usisni kanal posebno. 

Usisnu zaklopku u kanalu za punjenje okreće vakuumski uređaj (4), na temelju podtlaka u središnjoj usisnoj cijevi iza glavne usisne zaklopke. Kod malih brzina vrtnje i opterećenja (kad je velik podtlak iza glavne usisne zaklopke) kanal za punjenje potpuno se zatvara te je punjenje samo preko vrtložnog kanala. Indirektno ubrizgavanje po sustavu Twinport učinkovito je kod manjih i srednjih motora.  

Tako se pojačava vrtloženje u cilindru te se i kod male brzine vrtnje ostvaruje kvalitetno izgaranje. Kod velikih brzina vrtnje i opterećenja nestaje podtlak iza glavne usisne zaklopke, te opružni mehanizam vraća zaklopku u početni (otvoreni) položaj. 

Tada motor diše punim plućima te mu puno ne smeta što je ubrizgavanje indirektno. Učinkovito vrtloženje usisne smjese omogućava miješanje i do 30 posto ispušnih plinova preko EGR-ventila. 

Tako se osjetno smanjuje količina dušikovih oksida u ispušnim plinovima te Opelovi benzinci nove generacije Ecotec Twinport bez problema zadovoljava norme Euro 6 te se još uvijek ugrađuje u motre 1.0,  1.2, 1.4  Twinport Ecotec (bez turbopunjača). 

Dakle, pobre performanse, povoljna potrošnja i ispunjenje eko normi Euro 6 još uvije je moguće bez zahtjevnog direktnog ubrizgavanja i turbopunjača . A manje sofisticiranih dijelova znači i manje potencijalnih mjesta (skupih) kvarova i veću pouzdanost.





BMW banner