2.4.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: Višim stupnjem uzbrdo 'ubijate' motor

Povećava se opterećenje u temeljnim i letećim ležajevima, u kojima se rukavci postavljaju asimetrično, pa se otežava protok i dolazi do pucanja uljnog filma, što povećava habanje

Ako ste naglim dodavanjem gasa, pri nižim okretajima i visokim opterećenjima, čuli metalni zveket benzinskog motora, izazvali ste udarce klipova i karika o stijenke cilindara, koji su posljedica detonacija, uslijed prijevremenog, nepravilnog i eksplozivnog izgaranja. Nastaju lokalno ispred brzoširećeg sloja plamena te izazivaju drastične, brze promjene tlaka izgaranja te oštećenja. 

Taj se problem rješava benzinom veće oktanske vrijednosti i senzorom kliktanja, koji daju signal za korekciju kuta paljenja. U klipnom se mehanizmu javljaju sile nastale izgaranjem u cilindrima i sile uslijed inercije. One se međusobno uvelike poništavaju i to je temelj termodinamike, radnog ciklusa i balansiranja motora. 

U čemu je problem ako idete višim stupnjem uz brdo, kad jasno osjećate da se motor muči? U takvom su režimu vožnje velike sile plinova, pri maloj brzini vrtnje, kad su inercijske sile male i ne mogu poništiti suprotno usmjerene sile plinova izgaranja. 

Zbog toga se povećava opterećenje temeljnih i letećih ležajeva, pa se rukavci u njima postavljaju asimetrično. Pritom se otežava protok ulja kroz ležaj i dolazi do pucanja uljnog filma, što povećava habanje. 

Dizelski su motori manje osjetljivi na detonantno izgaranje, ali imaju izraženiji ovaj negativan efekt velikog opterećenja pri niskim okretajima, pa je 'mučenje' motora višim stupnjem prijenosa pri velikom opterećenju (vožnji uz brdo ili naglom ubrzanju) podjednako štetno kod benzinskih i dizelskih motora.