11.8.2019. Autor: Željko Marušić

Zbog neispravnih brizgaljki mogu izgorjeti klipovi! Uzrok je najčešće u sljedećem:

Zbog neispravnih brizgaljki, koje propuštaju gorivo, ono se nakuplja u komorama za izgaranje, pa naglo i detonantno eksplodira, a isti ishod može nastati i zbog prodora rashladne tekućine u cilindre...

Klip najčešće izgori jer se na čelu, uslijed neispravnih brizgaljki (kod benzinaca i zbog problema s paljenjem) nakupi gorivo pa potom naglo, nekontroliran i detonantno izgori. 

To se u pravilu događa jer brizgaljke propuštaju gorivo. Naime, one rade samo u dva ekstremna položaja: potpuno otvoreno i potpuno zatvoreno, a količina ubrizganog goriva, kojom se podešava snaga motora, određuje se udjelom otvorenosti brizgaljki u svakoj sekundi ubrizgavanja.

Problem nastaje kad brizgaljke, kad su zatvorene, zbog istrošenosti brtvenih ploha (najčešće erozijom izazvanom nečistoćama u gorivu) i nakupljanja paloga na njima, potpuno ne zatvaraju protok goriva i propuštaju ga. Zbog toga nije dobro štedjeti na izmjeni filtra goriva!

Propuštanjem na brizgaljkama ubrizgava se veća količina goriva od one koju upravljački modul proračunava, temeljem podatka o masi usisanog zraka, brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora, pa se u komorama za izgaranje ne postiže optimalan (stehiometrijski) omjer goriva i zraka.

Da bi 1 gram goriva potpuno izgorio treba 14,7 grama zraka. To je stehiometrijski omjer goriva i zraka, kad je faktor 'lambda', koji definira ispravnost ubrizgavanja, jedan.


Kad se zbog neispravnih brizgaljki, koje propuštaju gorivo u intervalima kad su zatvorene, ubrizgava prevelika količina goriva (faktor lambda postaje manji od jedan, a smjesa 'masna'), ono ne može potpuno izgorjeti pa zaostaju skrućene čestice neizgorenog goriva, koje je u osnovi skupina ugljikovodika.

Tada ispuh postaje čađav (zbog čestica elementarnog, skrućenog ugljika u njemu), a kod većih nepravilnosti oštećuju se klipovi te u ekstremnim okolnostima mogu i izgorjeti (na čelu ili rubnoj zoni čela i boka).

Drugi je mogući razlog prodor vode u komore za izgaranje (cilindre), sa sličnim efektima, pa kad se to dogodi treba utvrditi je li problem u brizgaljkama ili puknutoj glavi. 

Potreban je ozbiljan popravak (polugeneralka), koja uključuje izmjenu izgorenih klipova (po pravilu struke trebalo bi ih izmijeniti sve). 

Kvar na brizgaljkama bolji je ishod nego pucanje glave motora, koje je u pravilu moguće riješiti zavarivanjem, ali tada je bolje kupiti i ugraditi ispravnu rabljenu.

Već 14 godina neprestano najčitaniji samostalni hrvatski automobilski portal...




Mazda


Gulf

Tembo