10.8.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Dogodilo se na današnji dan - 10. 8.

1986. - Dan kad je Formula 1 došla iza Željezne zavjese prvom VN Mađarske, nakon toga ništa u F1 nije bilo isto...

Velika nagrada Mađarske održana na današnji dan 1986. jedan je od najznačajnijih datuma novije povijesti tog sporta, ali i šireg društvenog konteksta. Nakon desetljeća zatvorenosti Istočnog bloka za komercijalne 'zapadnjačke' sportove najednom je u neposrednu blizinu Budimpešte došao najkomercijaliziraniji i možda najdekadentniji među njima, Formula 1. Bila je to najava velikih društvenih promjena koje će u sljedećih nekoliko godina promijeniti karte Europe i svijeta, ali i jedno od posrednih priznanja potrošenosti same ideje socijalizma sovjetskog tipa. 

Sama je utrka zapravo bila manje bitna, obilježila ju je borba Piqueta i Senne u kojoj je pobjedu odnio stariji od dvojice Brazilaca. No slika zapadnjačkim reklamama (i ponekom istočnom) oblijepljenog novog trkališta Hungaroring obišla je svijet, a 200.000 gledatelja posvjedočili su o gladi koja na Istoku vlada za takvim spektaklima. Simbolički, momčad Zakspeeda, čiji je sponzor bio brend cigareta West, na bolide je napisala East. Razlike su se počele brisati.

Vjerojatno je jedina zemlja u kojoj nova Velika nagrada nije dobro prihvaćena bila tadašnja Jugoslavija. Zavist i ljubomora mogli su se iščitati u svim komentarima. Mi smo odavno imali motociklističku Veliku nagradu, imali smo i gotovu stazu (na kojoj nismo bili u stanju izgraditi ni pošteni wc, ali to je druga priča), tradiciju utrkivanja... Sramežljivo se već počelo u medije probijati i da je gazda čitave Formule 1 Bernie Ecclestone u vezi sa ženom odraslom tek dvadesetak kilometara od te naše staze, pa kako su onda utrku mogli dobiti Mađari, a ne mi? 

Gotovo trideset godina kasnije, i dalje bez utrke, znamo odgovor: nesposobnost, korupcija, sitni interesi i potpuni nedostatak poslovnog sluha onemogućili su nas da ikada realiziramo utrku Formule 1. Mađarska je, s druge strane, i uz dosadnu stazu, postala nezaobilazna, u kalendaru je potvrđena najmanje do 2022. Svijet je danas uvelike drukčiji, ali Hungaroring nedvojbeno ima svoje mjesto u mitologiji i velikoj priči o povijesti automobilizma. Ondje su do prvih pobjeda u karijeri došli Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button i Heikki Kovalainen, a neke utrke, pogotovo kišne, ušle u legendu.

 






Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja



Vulkal gume