9.9.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

9. rujna 1923. Fiat ostvario prvu pobjedu na Velikoj nagradi automobilom s kompresorom

VN Italije 1923. bila je prva utrka ikada koja je dobila titulu VN Europe, usto u Monzu je došlo nekoliko novih bolida, koji će uvelike odrediti budućnost automobilskih natjecanja...

Velika nagrada Italije u Monzi 1923. ostala je upamćena po nekoliko stvari. Za početak, bila je to prva utrka ikada koja je dobila titulu Velike nagrade Europe. 

Usto, u Monzu je došlo nekoliko novih trkaćih automobila, koji će u velikoj mjeri odrediti budućnost sporta. Nažalost, na samoj trci nije bilo jednog od njih, jer se momčad Alfa Romeo povukla nakon smrti Uga Sivoccija na treningu.

Stoga P1, prvi bolid u seriji koja će utemeljiti trkaću povijest jedne od najuspješnijih trkaćih momčadi ikada, nije dobio priliku za debi. No pojavio se, pa i završio utrku, krajnje neobični Benz Tropfenwagen... 

Automobil kapljičastog aerodinamičnog oblika s motorom smještenim iza vozača. Manjak snage nikada ga neće odvesti na pobjednički put, ali ultimativno će Benz poslužiti kao inspiracija za desetak godina kasniji Auto Union.

Na startu su se pojavili i vizualno još neobičniji Voisinovi bolidi, koji su manjom masom i aerodinamikom pokušavali nadoknaditi slabiji motor, dok su iz SAD pristigli Milleri.

Bili su to, možda, i posljednji istinski kompetitivni trkaći modeli s one strane Atlantika prije no što su različite regulative posve razdvojile trkaće scene i trkaće kulture SAD-a i Europe. 

Bila je tu i francuska momčad Rolland-Pilain, no pobjedu je ipak odnio stari favorit, domaći Fiat, tada nedvojbeno najbolja trkaća momčad na svijetu. 

Urku je dobio Carlo Salamano, legendarni razvojni vozač, koji će do 1960-ih napraviti milijune kilometara u prototipovima raznih cestovnih modela Fiata. 

Njegov 8-cilindarski 805/405 imao je kompresor i to je bila prva pobjeda nekog automobila pokretanog motorom s prednabijanjem u povijesti utrka za Veliku nagradu.

U nedostatku snimke te utrke, pogledajte VN Francuske 1923.: