16.9.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić

16. rujna 1908. osnovana automobilska korporacija General Motors

Pored Buicka rani su članovi grupacije bili Oldsmobile, Cadillac, Cartercar, Elmore, Ewing, Oakland, nešto kasnije Chevrolet i ostali. Ključni faktor uspjeha bio je izum elektropokretača, kojim je GM napravio golemi tehnološki iskorak u lakoći i udobnosti korištenja automobila...

Na današnji dan prije 111 godina, u gradu Flint, američkoj je saveznoj državi Michigan, osnovana korporacija koja će od 1931 do 2008., gotovo bez prestanka biti svjetski lider u proizvodnji automobila, kao i jedna od najvećih svjetskih tvrtki uopće. 

Zašto upravo ondje? U Flintu je središte imala korporacija Durant-Dort Carriage Company, najveći američki proizvođač kočija za konjsku vuču. Njen je osnivač William Durant u kratkom roku postao milijunaš i lider na tržištu kočija, sklopivši pod istom kapom nadzor nad proizvodnjom svih glavnih dijelova i gotovih kočija. 

Durant je uvidio prednosti novotarije na tržištu, automobila, kupio tvrtku Buick i odlučio učiniti isto što ga je obogatilo ranije: objediniti nekoliko proizvođača automobila i proizvođače većine važnijih komponenti u jednu korporaciju. 

Tako je osigurao nižu cijenu proizvodnje, brže rokove isporuke i gotovo potpunu neovisnost o nesigurnim vanjskim dobavljačima.

Pored Buicka rani su članovi grupacije bili Oldsmobile, Cadillac, Cartercar, Elmore, Ewing, Oakland, nešto kasnije Chevrolet i ostali. Ključni faktor uspjeha bio je izum elektropokretača, kojim je General Motor napravio golemi tehnološki iskorak u lakoći i udobnosti korištenja automobila. Kasnije su krenule akvizicije i na drugim kontinentima, dodavanja novih, gašenja starih brendova, nekad i vrlo zvučnih poput Oldsmobile, Saturn, Hummer...

Daewoo ili Pontiac (da se prisjetimo samo recentnijih žrtava), a 217 su dvije europske podružnice, Opel i Vauxhall, prešle u vlasništvo francuskog koncerna PSA. Pored njih, danas General Motors proizvodi automobile pod brendovima Buick, Chevrolet (Corvette ponegdje guraju kao zaseban brand), Cadillac i Holden, a malo teža vozila kao GMC. 

Pridodamo li tome i nekoliko joint venturea u istočnoj Aziji dobili smo najvećeg proizvođača na svijetu, koji direktno upošljava više od 200.000 ljudi, a indirektno još tko zna koliko puta toliko. No GM je iznimno ranjivi div, pokazalo se već mnogo puta, posebice u novijoj povijesti, i tko zna što mu nosi budućnost.