23.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

23. listopada 1970. američki Hrvat Gary Gabelich oborio svjetski brzinski rekord na zemlji, vozeći 1014,7 km/h

Rekord koji je raketom na kotačima dugačkom 11,4 m postigao prije točno 49 godina, na slanom jezeru Bonneville oboren je tek 1983., a godinu potom skončao je zabivši se motociklom u kamion...

Gary Gabelich, dijete hrvatskih emigranata iz San Pedra u Kaliforniji, odmalena je pokazivao strast prema velikim brzinama te je već sa 16 godina počeo nastupati u utrkama ubrzanja.

S 19 pobijedio je u prvoj ikada održanoj utrci dva dragstera na mlazni pogon. Osvajao je utrke i naslove na stazama i slanim jezerima, ali i na vodi, u utrkama glisera.

Potkraj 1969. angažiran je kao vozač bolida na raketni pogon Blue Flame (Plavi plamen), namijenjenog obaranju svjetskog brzinskog rekorda na zemlji, nakon što je Craig Breedlove tražio previše novca, a drugoodabrani Chuck Suba poginuo.

Tvrtka Reaction Dynamics Inc. konstruirala je ovo prekrasno raketno vozilo, možda i najljepši automobil za brzinske rekorde napravljen nakon II svjetskog rata, kojeg bismo najlakše mogli opisati kao raketu na kotačima.

Gotovo godinu dana testova i usavršavanja, uz nekoliko neuspjelih pokušaja, trebalo je dok tada tridesetogodišnji Gabelich, na današnji dan prije 39 godina (neki izvori tvrde da se to zapravo dogodilo pet dana kasnije) nije na slanom jezeru Bonneville prešao kilometar prosječnom brzinom od 1014,66 km/h, odnosno milju 1001,67 km/h.

Time je trajno upisan u povijest, kao prvi čovjek koji je na zemlji (dakle automobilom) vozio brže od 1000 km/h! Rekord na milju, što se smatralo i apsolutnim, trajao je sve do 4. listopada 1983., kad je Richard Noble, bolidom Thrust2 na turbomlazni pogon, postigao 1019,47 km/h. 


Aktualni brzinski rekord na zemlji od 1227,99 km/h postavio je 15. listopada 1997. britanski pilot andy Green, bolidom ThrustSSC na turboventilatorski pogon. 

Gabelich je bio uvjeren kako je Blue Flame, danas izložen u fascinantnom tehničkom muzeju u njemačkom Sinsheimu, sposoban za još veće brzine, pa i probijanje zvučnog zida, no vlasnici bolida nisu bili zainteresirani za ulaganja u daljnje rekorde. 

Samom Gabelichu slava nije donijela previše sreće, nastavio je nastupati u utrkama raznih vrsta, no u jednoj mu je nesreći 1972. odrezana ruka. Kasnije je prišivena u bolnici, no Gabelich više nikada nije bio isti. 

Poginuo je početkom 1984., kad se motociklom, iz nerazjašnjenih razloga, velikom brzinom zabio u kamion.


10 STVARI KOJE MOŽDA NISTE ZNALI O BRZINSKIM REKORDIMA - 1. DIO

10 STVARI KOJE MOŽDA NISTE ZNALI O BRZINSKIM REKORDIMA - 2. DIO






Mazda


Gulf

Tembo