4.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

4. svibnja 1946. rođen John Barnard, revolucionarni konstruktor Formule 1, 'otac karbonskih vlakana i komandi mjenjača na volanu'

Donese li neki konstruktor samo jednu novost u svijet Formule 1, svi mu se klanjaju i smatraju ga iznimno uspješnim. Donese li pak dvije fundamentalne, pridjev genijalan uistinu nije pretjerivanje. Inovacijama je zadužio McLaren, Ferrari, Benetton...

Britanac John Barnard, koji danas slavi 73. rođendan, gotovo odmah nakon diplomiranja 1968. dobiva posao u uglednoj tvornici Lola, specijaliziranoj za izradu trkaćih jednosjeda najrazličitijih kategorija. 

Već 1972. dolazi u McLaren, a pravu priliku mu daje američki vozač i vlasnik momčadi Parnelli Jones tri godine kasnije. 

Parnelli nije bio uspješan u Formuli 1, ali je povukao Barnarda u SAD, gdje se proslavio uspješnim konstrukcijama za seriju Indycar, uključujući Chaparral 2K s kojim će Johnny Rutherford 1980. osvojiti Indy 500. 

Kad je Ron Dennis preuzeo momčad McLaren, želio je svježu krv i drugačiji način razmišljanja, pa je pozvao Barnarda natrag u Englesku i Formulu 1.

Rezultat Barnardovog rada pojavio se 1981. kao McLaren MP4, a danas ga znamo kao MP4/1, jer je McLaren nastavio tom kombinacijom označavati i naredne bolide. 

Razumljivo, jer je monokokom od ugljičnih vlakana Barnardov bolid iz temelja promijenio način konstrukcije bolida Formule 1. 

U roku od nekoliko mjeseci svi su prekopirali Barnarda, no njegov je bolid ipak postao najuspješniji trkaći stroj sredine 1980-ih, dok je on sam dobio nemoralnu ponudu od Ferrarija i otišao onamo krajem 1986. 

Odbio se preseliti u Italiju i radio iz baze u Engleskoj, stvorivši pobjednički bolid, ali ne i generiravši naslov prvaka. Iz tog razdoblja dolazi druga velika Barnardova inovacija, poluautomatski mjenjač s komandama na upravljaču. 

Ova se tehnologija, dakako, u međuvremenu preselila i u cestovne automobile. Tijekom 1990-ih je radio u Bennetonu i Ferrariju, i opet uz pobjede, ali bez naslova, a onda kao vanjski konzultant za Arrows i Prost. 

Još se malo bavio moto utrkama, a od 2008. radi isključivo namještaj od kompozita ojačanih ugljičnim vlaknima, napustivši oktanski svijet...