5.6.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

5. lipnja 1951. patentiran T-top, popularna vrsta sklopivog krova

Prvi ga je ugradio Chevrolet Corvette iz 1968., 17 godina nakon patenta, za što su zaslužni pooštreni sigurnosni standardi, pokazao se efektnim i korisnim tržišnim adutom jurilica...

Jedan od najznačajnijih američkih automobilskih dizajnera svih vremena, Gordon Buehrig, početkom 1950-ih radio je na projektu nekonvencionalnog sportskog automobila zvanog TASCO, za kojeg je izmislio inovativno rješenje otvaranja krova, koje je i patentirao. 

Riječ je o takozvanom T-topu, koji odlazi korak dalje od poznatijeg Targa krova. Dok kod automobila s Targa krovom imamo čvrsti prednji i zadnji nosač, uz nesmetani pogled prema nebu među njima nakon skidanja čvrstog pokrova, T-top nudi dodatno ojačanje strukture u vidu čvrste šipke koja povezuje prednji i zadnji nosač. 

Umjesto čvrstog krova na skidanje automobili s T-topom imaju dva manja pokrova koji se skidaju, a najčešće su napravljeni od sigurnosnog stakla.

Prvu ugradnju T-topa bilježimo tek 17 godina nakon patenta, na Chevrolet Corvette iz 1968.. Popularnost ovog modela, u sprezi sa sve strožim sigurnosnim propisima, koji su navodili analitičare tržišnih trendova na pomisao da će klasični kabrioleti ubrzo nestati, doveli su do pojave čitavog niza modela s ovakvim rješenjem, poglavito tijekom 1970-ih i 1980-ih. 

Rješenje se iz Amerike ponajviše proširilo prema Japanu, tako da je čitav niz klasičnih sportskih modela iz Zemlje izlazećeg sunca popularizirao T-top. No s pojavom Mazde MX5 i procvatom klasičnih kabrioleta, kome svjedočimo posljednjih 20-ak godina, i Targa krov i T-top sve su rjeđe pojave.